Gaaf Mate! Ik meen dat Jubaea zelfbestuivend is/kan zijn, zou dat voor Butia dan ook gelden? Edit: ja dat is mogelijk, zie ik op https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3822004186 Mocht er wat zaad gevormd worden heb ik wel belangstelling tzt...
Thanks Lagarto en interessant maar helaas is die van mij niet bestoven..heb er ook geen insecten op gezien,zover ik dat heb kunnen zien aangezien de bloem in de oleander groeide
Was ff 2 weekjes weg en er lijkt toch iets veranderd te zijn aan de bloem vd Butia. De knopjes zijn bolletjes geworden. Heeft iemand een idee of er toch iets van bestuiving heeft plaatsgevonden?
Ik heb dit ook eens meegemaakt met Butia var. odorata maar de vruchtjes vielen er in de winter af. Mijn Chamaerops var. arborescens kreeg elk jaar bessen, al dan niet na bestuiving, maar ze waren steeds leeg. Het is zoiets als een pitloze druif. Er worden dan wel vruchten gevormd maar geen zaden.
Laatst bijgewerkt door draco op 23 aug 2024 00:16, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"