Boomvaren te geef (Cyathea Brownii of Cooperi)

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Boomvaren te geef (Cyathea Brownii of Cooperi)

Berichtdoor Flappie op 19 sep 2025 16:31

Beste mede boomvaren-liefhebbers,

Ik heb een Cyathea Brownii / of Cooperi (Ik zie het verschil niet zo goed) van 20 jaar oud (eigen kweek uit varens uit Nieuw Zeeland). Deze staat nual een aantal jaren (zomer en winter) bij mijn schoonmoeder in het bejaardenhuis op de galerij. Mijn schoonmoeder wordt 92 jaar en ze vindt het te veel werk worden om de varen steeds water te moeten geven.
De varen moet dus weg. Bij voorkeur naar een echte liefhebber die er van gaat genieten. Echter: de varen is GROOT: ik schat 2,5 - 3 meter en de kroon is ook zo iets. Daarnaast: de varen staat in een best grote pot op de tweede verdieping. De varen is te groot voor de lift en zal dus via de trappen (eventueel met behulp van een steekwagentje) de trappen afgezeuld moeten worden. Het zal dus best een karwei zijn om de varen naar beneden te krijgen (ik wil best helpen, maar we zullen het met 2 of 3 man moeten doen. Ook zal de ontvanger een busje of aanhanger nodig hebben voor het vervoer.
De varen is GRATIS. Maar het vervoer is voor rekening van de ontvanger.

Foto's van de varen en de omgeving, inclusief de trappen waar de varen afgedragen moet worden volgen dit weekend.
Bijgevoegd is een foto van mei van dit jaar.

Dus, mocht je de uitdaging aan willen gaan meld je dan s.v.p..

Met vriendelijke boomvarengroeten,

Tristan van der Linden
Malden bij Nijmegen

tristan.linden518@gmail.com
Bijlagen
IMG_3123[2].jpg
Mei 2025
IMG_3123[2].jpg (68.46 KiB) 328 keer bekeken
Flappie

0 bedankjes

Re: Boomvaren te geef (Cyathea Brownii of Cooperi)

Berichtdoor Eduard op 20 sep 2025 11:21

Dat is een mooi exemplaar :thumb_up: Ik heb 2 jaar geleden een vergelijkbaar exemplaar laten op halen door mensen uit Oostende, een Cyathea Medullaris.[ik woon in Maastricht] We hebben de varen als volgt ingepakt ; eerst een lange platte lat langs de stam gebonden zodat we het blad naar de lat konden binden, dit rondom daarna de hele plant ingerold in krimpfolie zodat je een lange speer overhoud . Het geheel ging in een lange aanhangwagen de pot vooraan in de kar het overstekend gedeelte [kroon] naar achteren . de plant is perfect aangekomen, zie foto's,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Succes ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1034 bedankjes