Babaco, de onbekende Papayasoort

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Babaco, de onbekende Papayasoort

Berichtdoor Hansvdb op 06 okt 2025 11:55

De babaco is een verwant van de Papaya die je in de supermarkt kunt vinden. De wetenschappelijke naam is Vasconcellea ×pentagona, basioniem: Carica ×pentagona. Het is een hybride van de bergpapaja (Vasconcellea pubescens) en Vasconcellea stipulata.
De bergpapaya verdraagt veel lagere temperaturen dan de Carica papaya, die van de winkel dus, wat een echte tropische plant is. Is de Carica papaya een moeilijke plant om thuis te kweken en door de winter te slepen, de Bababo is dank zij zijn bergpapaya genen veel makkelijker. In de zomer kan hij buiten staan en in de winter staat hij zonder problemen in de huiskamer voor een licht raam.

De Babaco vormt geen zaad maar krijgt wel grote vruchten die in een aantal landen gebruikt worden om sap van te maken. Ook in Nederland of België zal hij gemakkelijk buiten op het terras of in de kas vruchten geven.

Babaco plant.jpg
Babaco plant.jpg (186.74 KiB) 162 keer bekeken

De vrucht wordt verbouwd in Chili, Colombia, Ecuador en Nieuw-Zeeland. Vooral in Nieuw-Zeeland wordt de vrucht op grote schaal professioneel gekweekt en verwerkt in de sap industrie.
De Babaco is zeer aromatisch, maar niet echt zoet. De smaak wordt vaak omschreven als een mengsel van aardbei, papaya, kiwi en ananas. Men noemt de Babaco ook wel champagnefruit.

De vruchten groeien direct aan de stam. Bij elk blad ontstaat ook een bloem die zich zonder bestuiven tot een vrucht ontwikkelt.
Bij de tropische Carica papaya zie je dezelfde manier van bloeien, maar die ontwikkelen zich alleen aan de vrouwelijke planten. Bij de mannelijke planten ontwikkelen zich trosjes bloemen.

Babaco bloemen.jpg
Babaco bloemen.jpg (99.82 KiB) 162 keer bekeken

De vruchten zijn cilindervormig met een lengte van 20–30 cm en een doorsnede van circa. 12 cm. Bij de steelaanzet is de vrucht stomp van vorm en aan het uiteinde puntig. De schil is groen van kleur en verkleurt tijdens het rijpen geel. De vrucht kan inclusief schil gegeten worden of verwerkt tot bijvoorbeeld een smoothy of in fruitsalades. Met pitjes hoef je geen rekening te houden want die zijn er niet.

Babacovruchten.jpg
Babacovruchten.jpg (123.77 KiB) 162 keer bekeken
`
Sommigen noemen Babaco een superfood maar dat etiket wordt wel snel op een gezond product geplakt. Niettemin, de Babaco is gezond. Hij heeft onder meer een hoog vitamine C-gehalte en is ook rijk aan andere vitaminen en mineralen, waaronder vitamine A, kalium en magnesium.
Deze voedingsstoffen worden geacht de gezondheid van het hart te verbeteren, de bloeddruk te reguleren en ontstekingen in het lichaam te verminderen.

Fresh delicious babaco also known as champagne fruit.jpg
Fresh delicious babaco also known as champagne fruit.jpg (199.18 KiB) 162 keer bekeken

Babcoproducten zoals sap worden gebotteld verkocht. In Nederland heb ik het nooit gezien evenmin als Babacofruit. Babacoplanten kan je wel kopen bij verschillende aanbieders.

Babacosap.jpg
Babacosap.jpg (141.1 KiB) 162 keer bekeken

Zaaien van de Babaco is niet mogelijk want er is geen zaad, dus vermeerderen gaat middels stekken. Gelukkig stekt de Babaco gemakkelijk. Je kan een top afknippen maar de eigenaar zal dat niet graag voor jou doen. Aan de voet van oudere planten willen wel eens uitlopers ontstaan die je kan gebruiken. Zijtakken vormt de Babaco niet. Wel ontstaan er meestal meerdere toppen als je de plant topt.

Vertakte plant.jpg
Vertakte plant.jpg (187.28 KiB) 162 keer bekeken

Bij lage temperaturen voorzichtig met water geven en voor de rest zijn er weinig problemen. In de volle grond kunnen Babaco's flinke afmetingen bereiken, maar bij u thuis in een pot zal het wel bij hooguit 2 meter blijven.

Babaco Boom.jpg
Babaco Boom.jpg (292.88 KiB) 162 keer bekeken

Oudere Babaco in Nieuw-Zeeland met vruchten:

Babaco met fruit.jpg
Babaco met fruit.jpg (220.12 KiB) 162 keer bekeken

Babaco, een interessante plant. Decoratief, niet moeilijk te verzorgen met als extra nog lekker en gezond fruit ook!
Hansvdb

26 bedankjes

Re: Babaco, de onbekende Papayasoort

Berichtdoor Lagarto op 06 okt 2025 21:21

Hoe schat jij de kansen in onze streken in volle grond in dan, enig idee?
Lagarto

49 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 07 okt 2025 08:21

De kans op overleven in de winter is nihil, zeker in Drenthe. De Papaya's komen uit Zuid- en Midden Amerika en dat is tropisch. De naam bergpapaya suggereert dat hij tegen kou kan, maar je moet bedenken dat de temperatuur per 100 meter een halve graad celcius daalt. Dus op 2000 meter is het in de tropen nog steeds 20 graden als het beneden 30 graden is. Ideaal voor bloementeelt, vandaar dat Bogota, dat op ruim 2600 meter hoogte ligt, het centrum is van de bloementeelt in Zuid-Amerika. Men spreekt daar van de eeuwige lente. Altijd zonnig, altijd aangenaam warm.

De Babaco moet als kuipplant behandeld worden en in de winter op een lichte vorstvrije plaats overwinteren. Een onverwarmde slaapkamer is prima, maar je kan hem ook gewoon in de huiskamer voor het raam zetten. Niet teveel water en geen voeding geven want de Babaco groeit dan niet of nauwelijks.
Hansvdb

26 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 09 okt 2025 10:37

Leuk om lezen, heb ze ondertussen 20 jaar en ze doen het uitstekend.
Heel makkelijke planten.
Lees ik nu dat ze geen zaden aanmaken, ik heb er ondertussen al een aantal gehad met zaden in, weliswaar beperkt aantal 5 à 10 zaadjes in 1 vrucht. vorig jaar waren er ongeveer de helft met zaad
van de 40 vruchten die wij geconsumeerd hebben.
Dat ze 2m worden in pot moet ik ook ontkennen, onze veranda is 2,60m hoog en geen enkele van de 7 grote planten die ik heb gaat erin... dus elk jaar de koppen(ongeveer 1m ) snij ik eruit en maak ik nieuwe stekken. Momenteel heb ik nog een 15tal gewortelde stekken staan.
De vruchten kan je ongeveer twee maanden in de frigo bewaren, trouwens lekker fris om te eten als ze uit de frigo komen in schijfjes of blokjes gesneden en ietjes fijne suiker erop.

groetjes danny
danny2

148 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 09 okt 2025 15:05

Interessant te lezen dat je zaden hebt in je babacovruchten. Heb je die zaden ook geprobeerd te zaaien? Als er geen bevruchting door mannelijk stuifmeel is geweest dan is het waarschijnlijk dat die zaden steriel zijn.
Zelf heb ik wel eens geprobeerd de gewone Carica papaya te zaaien in de hoop mannelijke bloemen te krijgen waarmee ik de Babaco kon bevruchten. Jammer genoeg kwijnden die zaailingen steeds weg voordat ze gingen bloeien. Wat ik wilde was een papayakruising met het kweekgemak van de Babaco en de lekkere vruchten van de Carica papaya. Maar, als dat zou kunnen hadden ze het natuurlijk al gedaan, of bestaat het wel maar weten wij dat niet. ( "Wij weten niet wat wij niet weten")

Dat ze bij jou langer dan 260 cm worden dat kan heel goed. Als ze de juiste verzorging krijgen en het naar hun zin hebben dan blijven ze groeien. Je vindt de vruchten lekker en daarom verzorg je ze waarschijnlijk goed. Persoonlijk vind ik er niet zo veel aan. Daarom verwaarloos ik ze enigszins. vroeger deden ze het beter bij mij, maar ik heb zoveel planten en je weet, het makkelijkste kind wordt over het hoofd gezien.
Je doet er fijne suiker op. Rietsuiker past heel goed bij de smaak van de Babaco.
Hansvdb

26 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 09 okt 2025 17:42

Zelf heb ik de zaden nooit bijgehouden, stekken is makkelijker.
Het zou kunnen dat deze bestoven worden door een andere papaya, ik heb nl een mannelijke bergpapaya staan van ongeveer 10 jaar op enkele meter van een vijftal babacoplanten .

Groetjes Danny
danny2

148 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 10 okt 2025 09:10

Het zal inderdaad de bergpapaya zijn geweest die de Babaco bestoven heeft. Interessant om te lezen dat de Babaco zaad kan vormen na bevruchting door een andere papayasoort. Jammer dat je de zaden niet gezaaid hebt. Het zou leuk zijn geweest te weten wat het resultaat is van die kruising.
Hansvdb

26 bedankjes

Keer terug naar Exotische vruchten