Phoenix Cannariensis verpotten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Phoenix Cannariensis verpotten

Berichtdoor RW5 op 14 okt 2025 11:37

Ik heb Phoenix Cannariensis in potten staan. Kan ik deze nu verpotten?

Er komen altijd snel veel wortels onder de pot uitgegroeid. Ik vind dit echt een nadeel van deze plant.

Is het nadelig als er wortels afbreken als ik ze uit de pot haal?
RW5

1 bedankjes

Re: Phoenix Cannariensis verpotten

Berichtdoor knalkop op 16 okt 2025 06:41

Mijn ervaring is dat phoenixen wel wat kunnen hebben. Ik heb ook een paar keer rigoreus een deel wortels weggezaagd. In het voorjaar zullen beschadigde wortels waarschijnlijk sneller en beter herstellen maar ik denk dat het nu ook wel kan.
knalkop

10 bedankjes

Berichtdoor RW5 op 19 okt 2025 15:18

Maar als wortels breken staat de plant maanden lang stil met de groei?
RW5

1 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 19 okt 2025 18:46

Als er een paar wortels uit de potonderkant groeien en afbreken, is dat geen probleem. Ik heb wel eens een kluit met de zaag gehalveerd. Ja, toen stond ie wel even stil en gingen er een paar bladeren verdorren, maar al snel pikte de groei weer op. Als je nu gaat verpotten en het zijn enkele wortels, geen probleem. Maar als je kunt wachten tot het voorjaar, dan weet je helemaal zeker dat het geen probleem is. En je hoeft met minder zware potten te sjouwen als het gaat vriezen. Je kunt eventueel ook die wortels die nu uit de pot groeien afsnijden en de plant gewoon zo overwinteren. En dan in het voorjaar verpotten.
Dennis_S

353 bedankjes

Berichtdoor draco op 23 okt 2025 17:07

Een kleine aanvulling, palmen produceren honderden wortels die onafhankelijk van elkaar uit de stam(basis) groeien. Ze worden ook wel adventiefwortels genoemd. De palm kan er makkelijk een aantal van missen. Nieuwe wortels worden makkelijker gevormd uit de stambasis wanneer deze met aarde is bedekt, door de palm wat dieper te planten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

716 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen