Zaden kiemen uit de Filipijnen

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Zaden kiemen uit de Filipijnen

Berichtdoor Hansvdb op 16 okt 2025 19:20

Gefeliciteerd met je succes met de Golden Shower! Het ligt voor de hand dat die andere zaden toch ook eens tot leven moeten gaan komen. Voor moeilijke zaden is dit toch wel een goede methode omdat ze dan minder gevoelig zijn voor rot en voldoende zuurstof hebben om uit te gaan lopen.
Dat worteltje ziet er wel wat eigenaardig uit met dat bruine puntje. Het had ook nog wel wat langer kunnen worden zonder problemen. Die 10 mm was maar een arbitraire maat. Hoe langer dat worteltje wordt hoe gevoeliger het wordt voor beschadigen, dat is het punt.
Dit worteltje ziet er robuust uit. Eerst gaat het naar beneden de grond in groeien en als het zich stevig gevestigd heeft gaat het kiemplantje boven de grond komen. Goed fundament is belangrijk nietwaar?
Je hebt nog meer zaden, dus nog meer kansen op planten. Positieve ontwikkeling. Nu die kerrieblad plant nog.
Hansvdb

26 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 23 okt 2025 21:10

Zeker Hans! Een goed fundament is heel belangrijk. Bouw nooit je huis op het zand ;)
Helaas heb ik alle kerriezaadjes geplant, maar volgens de info kan dit wel lang duren, tot maanden.
Ik hou gewoon hoop :D

We zijn weer terug van een week gezellig Conferentie houden.
Mijn vrouw heeft af en toe op verzoek een tussenstand gestuurd. (a)
Want had toch maar besloten dit zaadje op te potten.

Hier een tijdslijn en het resultaat tot aan vanavond. :thumb_up:
Bijlagen
golden shower 1.jpg
golden shower 1.jpg (451.58 KiB) 129 keer bekeken
golden shower 2.jpg
golden shower 2.jpg (454.59 KiB) 129 keer bekeken
golden shower 3.jpg
golden shower 3.jpg (675.46 KiB) 129 keer bekeken
golden shower 4.jpg
golden shower 4.jpg (687.72 KiB) 129 keer bekeken
golden shower 5.jpg
golden shower 5.jpg (630.28 KiB) 129 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 23 okt 2025 21:13

De rest staat er ook nog goed bij :happy_thai:
Bijlagen
Moringa 1.jpg
Moringa 1.jpg (514.82 KiB) 129 keer bekeken
Moringa 2.jpg
Moringa 2.jpg (635.93 KiB) 129 keer bekeken
Marang.jpg
Marang.jpg (115.61 KiB) 129 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 25 okt 2025 09:29

Leuk om te zien hoe dit proces van ontkiemen vordert. De Golden Shower oftewel de Cassia Fistula gaat super. Ben op dit moment de laatste 2 zaadjes aan het wakker maken bovenop de CV in een bakje met watjes.

Als dit lukt hebben we van alle zaden van mijn laatste reis:
3 Moringa, 3 Sarang, 3 Golden shower. wakker gekregen :happy_thai:
Vrees dat die Curry plant niet meer lukt.

Omdat deze Apollo 60 pro LEDlamp best krachtig is en mijn Moringa plantjes steeds groter worden, hebben we de indeling even veranderd om bladverbranding te voorkomen.

Was nog bij een bouwmarkt waar ik voor een paar euro deze ISO rollen kon meenemen, met het idee om meer warmte vast te houden in de kast. Het is een beetje spelen toch?
Deze stoot warmte af en denk dit al te merken in de Temperatuur, want deze LEDlampen genereren niet zoveel warmte. Dit gaan we vandaag meten.

Deze blijft iig rond de 21-22 snachts hangen en overdag loopt deze op tussen de 25-30 met een luchtvochtigheid die boven de 60% blijft tot wel 80 gemeten met momenten.
Helemaal prima voor deze tropenplantjes. :mrgreen:
Het hout van de kast voelt alsnog droog aan ondanks deze waarden en ziet er goed uit.

Als de kat van huis is....
Was even een weekje weg en heeft mijn vrouw er ook maar plantjes bijgestopt. :lol:
Om straks weer lekkere Pesto te kunnen maken van deze zelfde Basilicum plantjes uit de AH :thumb_up:
Het is haar vergeven :P
Bijlagen
Golden Shower.jpg
Golden Shower.jpg (643.38 KiB) 81 keer bekeken
golden shower 1.jpg
golden shower 1.jpg (545.45 KiB) 81 keer bekeken
nieuwe opstelling.jpg
nieuwe opstelling.jpg (854.03 KiB) 81 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 25 okt 2025 20:06

Het gaat goed nu met je Golden Showerplant. Ik denk dat ze vanaf nu heel stevig gaan groeien. Afwachten of de rest ook wil kiemen. De zaailingen van mijn Senna bicapsularis staan momenteel nog in een onverwarmde kas, maar daar kunnen ze wel tegen. Ze zijn alweer een stuk groter dan op de foto eerder hier. De Golden Shower heeft vergelijkbare kenmerken. Kunnen waarschijnlijk ook wel wat kou hebben volgend jaar.
De Moringa's doen het ook heel goed zo te zien. Ik denk dat je voorlopig niet bang hoeft te zijn dat ze verbranden. De Led lamp geeft dan wel warmte af maar zo veel is het nu ook weer niet en ze staan er nog een heel eind vandaan. Ze hebben wel hele dunne gevoelige blaadjes.
Je zegt dat de ledlamp 60 watt is. Is dat het echte opgenomen vermogen of het theoretisch maximale vermogen van de led's? Daar zit verschil tussen. Met een energieverbruiksmeter kan je het meten.

Energieverbruiksmeter.jpeg
Energieverbruiksmeter.jpeg (4.3 KiB) 59 keer bekeken

Ze meten spanning, stroom, watt, kWh en de kosten en zijn niet duur.
De basilicumplantjes hebben het ook naar de zin. Beter zo dan voor een raam waar steeds minder licht is zo op weg naar de winter. Gaan ze langer mee en ze groeien ook nog wat.
De kast begint wel vol te raken maar met efficiënt indelen kan er nog heel wat bij.
Of die kerrieplantzaden nog wat doen is inderdaad de vraag. Bij Onszaden kun je gekiemde zaden kopen, drie voor 8 euro. Als het je om de plant gaat kan je dat doen, maar ik denk dat het je meer om het kweken van planten van zelf verzameld zaad gaat. Bij Onszaden weten ze blijkbaar ook dat het laten kiemen van de kerrieplant lastig is. Als je weer eens van plan bent naar de Filipijnen te gaan kan je je vriend daar vragen om van tevoren alvast wat zaden in een potje te doen. Met een beetje geluk heb je dan ook gekiemde zaden om mee te nemen.
Hansvdb

26 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 25 okt 2025 23:00

Deze Apollo Falcon 60 pro ledlamp heeft een opgenomen vermogen van 45w. waar die 60 voor staat weet ik niet, zal wel serie zijn?
Deze lamp is zo sterk dat de lichtintensiteit PPFD de net ontkiemde blaadjes lichtstress kunnen geven, waarbij ze dan verbleken of "verbranden" door overbelichting.
Dus niet zozeer qua warmte, want dat geeft deze niet heel veel.
Jong blad heeft nog niet zoveel Chlorofyl ontwikkeld om lichtsterkte te kunnen verwerken.
Daarom heb ik de Golden Shower lager gezet op rond de 40 cm van de lamp ipv 20 cm.
Dit was dus niet echt voor de Moringa's. Ik zei dit een beetje krom in vorig bericht. Maar omdat de moringa;s wel hard groeien, was dit al een beetje vooruitzien.

De Golden Shower gedijt het beste tussen de 20 - 30 graden. bij ontkiemen min 22 las ik.
Wanneer ouder, vanaf 1m ongeveer kunnen ze wel 15 graden hebben.
Maar 10 of lager wordt wel afgeraden.
Wanneer ze groter zijn, komen ze gezellig naast de Bananenplant in de woonkamer onder de lamp.

Voor nu zitten ze op een heel fijn plekje :thumb_up:
Ik heb dus radiatorfolie gekocht en met tape op het hout geplakt.
Super simpel en goedkoop. 8-)
Ik merk een duidelijk verschil in luchtvochtigheid en temperatuur nu.
Vandaag meten ik 81% vocht en 27,5 graden constant.
De vorige dagen was dit altijd 60% tot 70% en max 25,5 ongeveer.
Ben benieuwd wat de min. temp wordt vannacht.

Klopt! het leukste is je eigen zaden, daar gaat het mij om.
Kom denk ik nog wel eens in Azie, dan gaan we wat gerichter zoeken :happy_thai:
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 26 okt 2025 10:14

Als ik op Google vraag naar de winterhardheid van de fistula dan krijg ik onderstaand verhaal. Als ik hetzelfde doe voor mijn bicapsularis lees ik ongeveer hetzelfde, zelfde temperatuurwaarden.
Afgelopen winter heb ik hem te lang buiten laten staan en toen is hij helemaal bevroren, inclusief de kluit. Omdat het een nog al grote plant is laat ik hem namelijk buiten staan zolang het niet vriest.
Toen hij bevroren was heb ik hem in mijn kas gezet die ik alleen vorstvrij houd. Na ontdooien bleken de takken deels nog levend te zijn. Die heb ik afgeknipt en gestekt. De planten die daar uit voortkwamen heb ik weggegeven op een ruilbeurs. Ik ga voornamelijk naar de ruilbeurs om planten kwijt te raken.
Normaal bloeit de bicapsularis in de herfst, zo vanaf september en nu staat hij dus in volle bloei. Leuk voor deze tijd van het jaar. Vanwege de schok neem ik aan is hij dit jaar ook al begin zomer gaan bloeien, vandaar dat ik zaad had.

Hier het verhaal van Google:
Cassia fistula is niet winterhard in Nederland en België; de plant is gevoelig voor vorst en kan maximaal temperaturen rond -2°C verdragen, wat overeenkomt met USDA-zone 9-11. In koudere klimaten moet hij daarom als kuipplant worden behandeld en in de winter binnen worden gehaald. 
Winterhardheid van Cassia fistula: Niet winterhard in Nederland: De plant is oorspronkelijk afkomstig uit India en Sri Lanka en kan de koude winters in ons klimaat niet overleven.
Vorstgevoelig: Hij kan kortstondige lichte vorst verdragen, tot temperaturen rond -2°C, maar niet minder dan dat. USDA-zone 9-11: Dit zijn de klimaatzones waarin de plant nog enigszins winterhard is, maar voor ons klimaat is dit te laag.
Praktische tips Kuipplant: Kweek de boom daarom in een pot en verplaats hem in de herfst naar een vorstvrije plek zoals een kas of een lichte, koele ruimte.Bescherming: Bescherm de plant tegen uitdrogende wind, ook in de zomer. 

Naar mijn idee hoef je de fistula dus niet echt als een kasplantje te behandelen. Voor de zekerheid kan je wat stekken nemen. De bicapsularis stekt makkelijk, dus dat zal ook wel zo zijn voor de fistula. Die uitdrogende wind zal in Maastricht geen probleem zijn. Als we het over een uitdrogende wind hebben dan moet eens kijken naar de Noord-Oost Passaat. Dat is pas een uitdrogende wind. Hier kan het ook heel aardig waaien. De bloemen van mijn Brugmansia zijn deze week in één stormdag verflenst. De bicapsularis bloeit gewoon door.
Je wilt je fistula in je woonkamer bij de bananen zetten, maar ik denk dat je hem beter in een koele slaapkamer kan zetten. Pas doen als de temperatuur buiten al beneden de 10 graden begint te komen. Binnen heel weinig water geven, dan groeit hij niet meer en gaat in rust. Deze planten zijn van nature een droge periode zonder groei gewend. Er is in de winter hier ook te weinig licht voor gezonde groei.

De gevoeligheid voor licht van je Moringa's zal wel meevallen. Op de Caribische eilanden groeien en bloeien ze ook en daar is wel wat meer licht en hitte van de zon dan je ledlamp ooit kan leveren. Voor je fistula hoef je helemaal niet bang te zijn. De plant, ook als zaailing, past zich wel aan aan de lichtsterkte. Hij heeft harde bladeren.

Zoals ik al eerder veronderstelde, die 60 watt is het theoretisch maximale vermogen van de lamp, de 45 watt is waar hij op is ingesteld om de levensduur niet te verkorten. Led's mogen niet al te heet worden.
Hansvdb

26 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 26 okt 2025 13:34

Je hebt gelijk hoor Hans. De Fistula kan als deze meer volwassen is korte periodes koudere temperaturen aan.
Het is ook een beetje waaruit je redeneert natuurlijk.
"Wat is het minimale voor de plant om te overleven" vs. "Waar gedijen ze het fijnst in"

Ook vandaag merk ik aanzienlijk betere omstandigheden in mijn garderobekast met deze foli :thumb_up:

Luchtvochtigheid rond de 80%
Temperatuur al enige tijd op een stabiele 28 graden.
En dit gedreven met een 45w lamp :applaus:
Die 14 uur p.d. aanstaat.

Go go Golden Shower!!
Bijlagen
Golden shower update.jpg
Golden shower update.jpg (556.29 KiB) 32 keer bekeken
klimaat.jpg
klimaat.jpg (388.83 KiB) 32 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten