Theophrasti Gölköy in volle grond maakt inderdaad weer wat nieuwe blaadjes, de Gölköy in kuip doet nog steeds niks zichtbaars. Alle dorre blad had ik er bij beide intussen afgeknipt. Theophrast epidaurus in kuip doet nog niet veel, ik had hem even uit de pot gehaald om de wortels te bekijken maar daar was weinig aan te zien: één wortel met vraatschade, een klein aantal engerlingen, verder niks opmerkelijks. Toch dor momenteel, ik zal eertijds eens een nieuwe foto schieten en hier plaatsen.
De 3 "gewone" canariensissen lijken het de een na de ander moeilijk te hebben en alles te laten vallen. Ze zitten nog stevig in de potgrond en voorzover makkelijk te zien/voelen zijn er nog goede wortels, dus ze zijn nog niet geheel opgegeven. De derde is nog groen maar heeft intussen ook een zachtere speer dan ik gewend was. Canariensis van 1200m hoogte ziet er prima uit, recent eindelijk verpot van 25 naar 50L, de pot heb ik open moeten knippen om de door de afwateringsgaten krioelende wortels zo in mogelijk te beschadigen
Canariensis x reclinata ziet er eveneens prima uit en is verpot van 25 naar 50-55L.
Alle de afgelopen jaren gezaaide en nog overgebleven (dus de sterkste, elke winter wat vorst erover, en twee nieuwe snelle groeiers) dactylifera's zijn gesneuveld helaas.