Zaden kiemen uit de Filipijnen

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Zaden kiemen uit de Filipijnen

Berichtdoor Hansvdb op 11 apr 2026 10:42

Zo te zien is het woekeren met ruimte in je tuin. Je praat over verhuizen naar een groter huis (en tuin), maar dat is geen oplossing. Hoe meer ruimte, hoe meer planten en hoe meer werk het oplevert. In de zomer ben ik elke dag gauw een uur bezig met water geven. Vandaar dat ik er zoveel mogelijk in de volle grond zet.
Veel planten heb je al naar de tuin verhuisd maar in de nacht kan het toch nog behoorlijk fris zijn. De richtlijn die ik vaak zie is dat tropische planten naar buiten kunnen als de nachttemperaturen boven de 10 graden blijven. Vooral bij heldere hemel is dat lang niet altijd zo.
Ik heb twee kassen die ik afsluit voor de nacht maar als ik dan 's morgens op de thermometer kijk is het binnen net zo warm als buiten. De warmte overdag compenseert de kou in de nacht weer, dat is het voordeel.
Een voordeel van een kas, ook al wordt die niet verwarmd, is dat de lente daar maanden eerder begint. Het punt is dat het licht er wel is in Nederland, maar de temperatuur niet. Hier onder het verschil tussen een Lagerstroemia in de tuin en in de kas. Lagerstroemia in de tuin:

Lagerstroemia tuin.jpg
Lagerstroemia tuin.jpg (251.03 KiB) 190 keer bekeken

Dan een Lagerstroemia in de kas. Al een mooie bladontwikkeling en groei:

Lagerstroemia kas.jpg
Lagerstroemia kas.jpg (240.71 KiB) 190 keer bekeken

Datzelfde geldt voor planten zoals druiven, citrus en de pluerries en pluots. Die laatste geven zelfs helemaal geen vruchten in de volle grond. Wel bloei, geen fruit. Voor andere planten uit warmere streken geldt dat ook. Als je goed kijkt zie je achter de Lagerstroemia in de tuin een Chinese dadel (Ziziphus jujuba). Steeds is de vraag, leeft hij nog? In mei gaat hij pas uitlopen. De Senna bicapsularis hetzelfde, evenals de Ceasalpinia gillesii en zelfs ook de Chitalpa tashkensis.
Voordeel van een kleine tuin is wel dat je nauwer betrokken bent bij de groei en ontwikkeling van je planten en je je moet beperken tot de planten die je echt hebben wilt. Het zijn een soort kostbaarheden geworden. Zoals een liefhebber van kunst kunstobjecten verzamelt verzamel je planten.

Die Golden Shower is ook zo'n kostbaarheid geworden neem ik aan. Het is inmiddels een fraaie plant geworden die zo te zien grootste ambities heeft. Nog even en dan kan hij ook in de tuin. De Moringa groeit ook aardig, maar vergeleken met de Golden Shower is hij toch heel wat bescheidener. Oogsten om zelfvoorzienend te worden in je culinaire behoeften zal lastig worden.
De Marang blijft een zorgenkindje. Hij staat nu nog in je kast begrijp ik, maar naar mijn idee kan hij wel naast de Shower en de Moringa voor het raam staan en straks naar buiten.
Het voordeel van zo'n besloten kleine tuin is wel dat je daar een microklimaat hebt met hogere temperaturen. Is hier, vlak aan zee met alleen een park er tussen is dat wat minder, maar je merkt toch het verschil al.
Hansvdb

27 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 21 apr 2026 01:01

Nuttige Info Hans :thumb_up:

Hier even paar foto's met de stand van zaken.

2.jpg
2.jpg (246.04 KiB) 75 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (328.15 KiB) 75 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (267.51 KiB) 75 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (419.8 KiB) 75 keer bekeken
7.jpg
7.jpg (278.59 KiB) 75 keer bekeken

Vorige week zaden van deze Palm meegenomen uit Kreta.
De Kretenzische dadelpalm
9.jpg
9.jpg (169.68 KiB) 75 keer bekeken

8.jpg
8.jpg (197.3 KiB) 75 keer bekeken
Bijlagen
10.jpg
10.jpg (95.63 KiB) 75 keer bekeken
Bonne

104 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 26 apr 2026 11:27

De Marang is uit de kast gekomen zie ik en hij reageert daar blijkbaar goed op. Ik zie het eerste volwassen blad zich ontwikkelen, dus dat is een bemoedigende ontwikkeling. Nu moet het buiten nog wat warmer worden zodat hij naar de tuin kan.

Je Moringa staat er ook weer mooi bij. Op de website van BNR las ik een interessant artikel: ‘Wonderboom’ filtert 98 procent van microplastics uit water Bij het artikel stond een foto die ik direct herkende als Moringa bloei:

Moringa bloemen.jpg
Moringa bloemen.jpg (98.64 KiB) 32 keer bekeken

Het probleem is hoe haal je microplastic uit drinkwater en waarom? Microplastics ontstaan door slijtage en degradatie van plastics. Door middel van voedsel komen die in het lichaam terecht en worden in verband gebracht met ziektes als kanker, hartaanvallen en voortplantingsproblemen. Verwijderen is dus belangrijk.
Men doet dat door filteren, maar het probleem is dat microplasticdeeltjes een negatieve lading hebben en elkaar en de filters afstoten. Om dat op te heffen gebruikt men aluminiumsulfaat maar dat is op zich weer een gevaarlijke en ongezonde stof. In Brazilië heeft men proeven gedaan met een zoutextract uit Moringazaden.
Het zoutextract neutraliseert de negatieve lading van de microplasticdeeltjes die vervolgens vlokken vormen die gemakkelijk weggefilterd kunnen worden. Jammer genoeg geeft dat ook weer andere problemen, maar men ziet wel perspectief.

Volgens het artikel gebruikten de oude Egyptenaren al Moringazaden om water gezonder te maken, maar dat zal wel op een andere manier zijn gegaan. Op Bonaire zag ik in waterbakken ook zaden liggen om water beter te maken, maar dat was een andere soort boom. Ik heb wat meegenomen en gezaaid. Er kwam wat op en het ging zelfs bloeien maar die heb ik nu niet meer.

Je bent weer op stap geweest en hebt wat zaden verzameld. Die Kretenzische dadelpalm lees ik, kan temperaturen tot -6 verdragen, dus geen kast met ledlampen nodig om hem te overwinteren.
De zaden zien er anders uit dan die van de dadels die je hier in de winkel koopt. Toen ik nog een hondje had liep ik vaak langs een flat waar veel mensen uit andere culturen woonden, laat ik het zo maar zeggen. Bij hun cultuur hoort blijkbaar ook dat je wat je kwijt wilt over de rand van je balkon gooit. Op de grond lagen daar een heleboel dadelpitten die spontaan ontkiemden. Het ontkiemen van je dadelpitten uit Kreta zal dus geen probleem zijn.
Het vervelende van palmen zaaien is wel dat het zo lang duurt voordat het echt op een palm begint te lijken. Maar, gezien je leeftijd heb je nog tijd genoeg.

Waar ik persoonlijk geen tijd meer voor heb is het zaaien van bomen, zoals Citrus bijvoorbeeld. Mijn Citrus Ugly bloeit voor het eerst heel rijk. Daar heb ik 27 jaar op moeten wachten. In afgelopen jaren bloeide hij ook wel, maar heel sporadisch, hier en daar een bloemetje. Om bestuivers te lokken heb ik hem buiten gezet, maar de bijen en hommels schijnen geen belangstelling te hebben, dus nu doe ik het zelf maar.

Bloei Citrus Ugly.jpg
Bloei Citrus Ugly.jpg (158.27 KiB) 32 keer bekeken

Niet alleen de Citrussen bloeien, ook mijn veronderstelde Peyote cactus heeft er zin in. Op de bovenkant van de cactus heeft zich een ring van pups ontwikkeld, zijtakjes zou je zeggen als het om een boom ging. Die bloeiden eerder dit jaar al en nu bloeien ze weer:

Peyote cactus.jpg
Peyote cactus.jpg (188.38 KiB) 32 keer bekeken

Binnen de buitenring begint zich alweer een nieuwe ring te vormen. Kenners weten dat dit een teken is van een eerbiedwaardige leeftijd.
De plant heeft wel eens zaad gevormd, maar dat doet hij zelden. Er groeien dan een klein soort cactusvijgjes met zaad er in. Of het echt de Lopophora williamsii is vraag ik mij nog steeds af. Google schijnt het ook niet zeker te weten.

Of mijn bicapsularis de winter doorgekomen is vraag ik mij nog af. Hij ziet er nog al doods uit, maar als ik wat van de bast wegschraap is het groen. We blijven dus maar hoop houden. Mijn Albizzia loopt ook nog niet uit al zie ik wel iets aan de uiteinden van de takken, maar die zitten 3 meter hoog. Zo lang ben ik niet. Toen het zo'n warme zomer was heeft hij prachtig gebloeid. Het lijkt mij een boom om onder je balkon te planten en er dan van boven af naar te kijken.

Albizzia in de tuin.jpg
Albizzia in de tuin.jpg (264.82 KiB) 32 keer bekeken
Hansvdb

27 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten