door draco op 06 aug 2026 12:20
Ik heb mij ook laten meeslepen in de Trachycarpus 'soorten' verzamel trent ('Winsan', Tesan e.a.) maar verzamelde ook de echte soorten, princeps. ukhrulensis, martianus, latisectus, geminisectus, takil, ('Kalamuni' en 'Kumaon'). De 'Kalamuni' groeit langzaam maar houdt goed stand. De geminisectus blijft een dwergpalm met steeds niet meer dan 2 bladeren. Beide soorten staan vrij donker, wat deels misschien de trage groei verklaart.
De ukhrulensis stond verscholen tussen hoge bamboe maar leeft krachtig op sinds die is gerooid. De princeps palmen waarvan 2 waarschijnlijk authentiek en een derde mogelijk een hybride New Form volgens het label), ik zie weinig verschil, zijn de laatste jaren flink gegroeid. Wat tijdens deze extreme droge zomer ook opvalt is hoe resistent deze palmen zijn!
Tenslotte hebben verschillende van de aangeplante Trachy's een 360°bladvulling zoals bekend bij de 'Winsan'. Dat is dus zeker niet uniek. Ook bij de princeps komt het voor. Ik heb echter nooit een 'Winsan' besteld. Mijn theorie is dat het (mede) wordt bepaald door de condities bij de groei. De poldergrond hier is zeer vruchtbaar. Naar verluid groeien de bomen er 3 x zo snel dan op het hoge achterland (De Veluwe). Het vormt misschien een verklaring voor het 'Winsan' fenomeen dat meerdere van de aangeplante palmen hier vertonen.
- Bijlagen
-

- Trachycarpus princeps 'New form'.jpeg (438.69 KiB) 76 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"