Beste Palmvrienden,

In augustus 2008 ging Palmvrienden voor het eerst online. Wat begon als een plek om onze gezamenlijke passie voor palmen, exotische planten en tuinen te delen, groeide door de jaren heen uit tot een mooie community vol kennis, ervaringen, foto's en bijzondere verhalen.

Na 18 jaar hebben we besloten om een punt te zetten achter Palmvrienden.

Op 28 september 2026 zal Palmvrienden definitief offline gaan.

We willen alle huidige en voormalige gebruikers dan ook tijdig informeren. Heb je in de loop der jaren berichten, teksten, foto's of andere informatie op Palmvrienden geplaatst die je graag wilt bewaren? Dan vragen we je om deze vóór 28 september 2026 zelf te downloaden of te kopiëren.

Na het offline halen van de website kunnen we niet garanderen dat deze inhoud nog beschikbaar of terug te halen zal zijn.

Het is bijzonder om terug te kijken op 18 jaar Palmvrienden. Duizenden berichten, foto's, vragen, antwoorden en vooral heel wat gedeelde passie hebben van deze website veel meer gemaakt dan alleen een forum.

Aan iedereen die Palmvrienden doorheen de jaren heeft bezocht, kennis heeft gedeeld, andere leden heeft geholpen of gewoon heeft meegelezen: oprecht bedankt.

Bedankt voor 18 mooie jaren.

Het Palmvrienden-team

Einde forum

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Einde forum

Berichtdoor p e t e r op 04 sep 2026 21:58

Bedankt aan alle trouwe lezers om al de jaren dit van dit palm forum een echt palmvrienden forum te maken.

Ik heb er veel goede herinneringen en vrienden aan overgehouden.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

448 bedankjes

Berichtdoor Mate op 05 sep 2026 08:14

Dat is toch wel even slikken...Ondanks dat dit forum niet heel hot meer is, is het toch altijd leuk om zo nu en dan even terug te komen en de updates van bepaalde leden te zien. Een aantal zijn, net als ik hier gekomen na de Cemmunos tijd...dat is al ff geleden..Ik denk dat een hele hoop mensen dankzij dit forum het exotenvirus hebben opgelopen door het enthousiasme van de leden met hun gigantische bak van kennis en ervaring. Dit alles gaat helaas met het sluiten van dit forum als bron verloren.

Heel erg bedankt iedereen en vooral ook de moderators, die de boel draaiende hebben gehouden, echt ontzettend veel werk geweest! Het gaat jullie allemaal goed en we zullen elkaar vast wel ergens weer een keer tegenkomen.

Adio Mijn Palmvrienden!! Groetjes Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

371 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 07 sep 2026 13:17

Toevallig dat ik na lange tijd weer eens ff kom neuzen...
Sorry, ik was hier de laatste tijd ook niet meer vaak te vinden, daar ik -om eerlijk te zijn- ook bij eerdere bezoekjes had geconstateerd dat het animo voor het forum dusdanig teruggelopen leek te zijn... Er kwamen minder nieuwe berichten, minder reacties etc etc.
Verder was het op een gegeven moment ook veel van hetzelfde en/of heb je zelf dermate meer ervaring, kennis en kunde opgedaan, wat er allemaal weer voor zorgde dat je hier ook niet altijd meer voor info terug bleef komen.

Bij deze wil ik me dan toch even bedanken bij de persoon/personen/de palmvrienden die dit forum hebben opgezet, opgebouwd, beheerd, gemodereerd etc etc. Ik heb hier veel leuks/moois/nuttigs/wetenswaardigs gezien en gelezen en het heeft me vaak geholpen.

Dank jullie... én veel succes/plezier/wijsheid bij wat jullie naast en na dit forum nog gaan doen! :thumb_up: :applaus:
Vr. groet, Patrick
PalmPat

39 bedankjes

Berichtdoor knalkop op 08 sep 2026 21:49

Voor de liefhebbers is het misschien mogelijk om met ai een html export te maken. Al zal het een even puzzelen zijn om alle pagina's links en bijlages te behouden. Dat zou een optie kunnen zijn voor diegene die niet foto voor foto alles wil opslaan.
knalkop

10 bedankjes

Berichtdoor Amar op 11 sep 2026 11:15

Hier ben ik net terug uit het buitenland en dan kom je erachter dat je favoriete plantenforum gaat sluiten :cry:

Het forum las ik al mee sinds het begin en na een tijdje uiteindelijk toch maar lid geworden en daar geen moment spijt van gehad. Wat een schat aan informatie heb ik in al die jaren voorbij zien komen. Zelfs als ik iets zoek op Google over een specifieke palm, verzorging of wat dan ook kwam meer dan de helft van de resultaten uit op dit forum. Ook wat leuke en vooral bijzondere planten via dit forum van andere leden over kunnen nemen, die het nog steeds goed doen :D

Ook ik was niet heel actief meer op dit forum maar gebruikte het nog wel regelmatig als naslagwerk van berichten, dus nog steeds heeft het zijn waarde voor mij in ieder geval.

Bij deze wil ik iedereen bedanken die het mogelijk heeft gemaakt al die jaren het forum in de lucht te houden, bij te dragen en vooral alle onschatbare kennis met elkaar onderling uit te wisselen!
Amar

16 bedankjes

Berichtdoor Rob op 12 sep 2026 01:17

Ik moest ook ff slikken toen ik het nieuws vernam...het zal nog wel even duren....

Bij deze mijn dank aan alle posters, admins en mods voor het gezamenlijke enthousiasme voor een geweldige tijd. Ik heb genoten van al het delen, de harmonie (meestens dan), het organiseren, de uitstappen naar bijzondere plekjes, en alle wijze lessen van meer ervaren liefhebbers. Dank dat ik dat ocht delen met jullie.

Dingen veranderen. Het foto archief is waardevol, maar ik heb zelf al een redelijk archief.
Het grootste verlies vind ik persoonlijk het verlies van alle contacten.
Jullie dus. Jullie foto's. Jullie vragen en commentaren. Julie tuinen - of ie nu in Zeewolde ligt of in Brazilie. Ik ga het absoluut missen.

Ik realiseer me: Dit is geen einde, maar een afslag naar iets nieuws. Ik weet nog niet hoe precies. Europees Palm forum and IPS zijn goede opties. Ik zie mezelf niet als facebooker om eerlijk te zijn...
Ik ga nu eerst voorsorteren op de einde seizoen ruilbeurs in Exotica - ik hoop iedereen daar weer zien!
De hobby gaat hier alvast gewoon door.

Voor de facebookers onder ons: als je me nodig hebt voor iets, contact dan best ff met Hans Fortuin (hanscazan) - hij weet me te vinden. sommigen van julie hebben mijn mobiele nummer en email al - bellen mag altijd!

Met vriendelijke groet en tot ziens
Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1150 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 13 sep 2026 19:53

Een bijzondere dank ook aan jouw Rob om het forum de laatste jaren mee te begeleiden en levend te houden.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

448 bedankjes

Berichtdoor Lagarto op 13 sep 2026 22:37

Ja een ieder bedankt. Ook ik ga de contacten missen, het kletsen over palmen of andere bijzondere planten. Heb aan een van mijn eerste uitstapjes wel een goed contact overgehouden met een feesboek-PV'er hier in de regio, verder geen idee wie ik allemaal nog ga treffen.

Ik ben er nog niet uit waar ik mijn heil ga zoeken, de internationale fora hebben toch met hele uiteenlopende klimaatomstandigheden te maken dus veel lastiger de informatie voor ieders situatie op waarde te schatten. Als ik ergens opduik zal ik zorgen Lagarto te blijven ;)

Ik heb jaren geleden op een Duits bromelia/tillandsiaforum gezeten, maar dat bestaat intussen allang niet meer heb ik het idee. Verder zit ik nu op geen forum, feesboek doe ik ook niet aan...
Lagarto

50 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Nieuws en tips