tweehuizige trachycarpus ?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

tweehuizige trachycarpus ?

Berichtdoor koen op 22 aug 2010 12:03

Dag,

Kan het dat er exemplaren bestaan van T. Fortunei die tweehuizig zijn ?
Ik heb dus een 20j oud exemplaar die alleen stond en soms bessen droeg. Ik heb nu al een vijftal jaar een andere trachycarpus (op drie meter van de oude) die ook bloeit, maar een overdaad aan bessen vertoont. Ik zie nu dat de bloei van beiden verschilt (de kleur van de bloei is anders), en de een maakt massa's bessen aan, de ander hier en daar. Ik heb ook een zaailing staan, die waarschijnlijk afkomstig is van de oude trachycarpus - de zaailing staat er onder.
Maken onbevruchte vrouwelijke palmen ook bessen aan ? Of maken ze sowieso bessen, maar misschien onbevrucht (steriel) ?
Maken mannelijke palmen misschien ook (pseudo?) bessen aan ?
Beide foto's zijn vandaag op het zelfde tijdstip genomen.
(hopelijk geen domme vraag van mij :D )
Bijlagen
jongere palm.jpg
dit is de jongere palm
jongere palm.jpg (110.33 KiB) 3161 keer bekeken
oudere palm.jpg
en dit de oudere palm
oudere palm.jpg (121 KiB) 3161 keer bekeken
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Re: tweehuizige trachycarpus ?

Berichtdoor Dejagere op 22 aug 2010 20:14

Bij mijn schoonvader staat een vrouwelijk ex dat dit jaar bloeide ,ik heb hem in de gaten gehouden als test.De dichtste andere Trach. een 4 ex die bloeiden staan op 300 m .Een 2 tal weken geleden zag ik een 5 tal besjes aan het uiteinde van de bloeitakken.Het moeten een soort pseudo besjes geweest zijn want ze vielen de week erna af.Als je maar 1 Trachy.staan hebt kan deze natuurlijk bestoven geraken van een ex bij buren die je niet ziet staan ,dit kan soms de indruk geven dat het zelfbestuiving is.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 23 aug 2010 02:34

Over het al dan niet tweehuizig te zijn is blijkbaar weinig geweten/geschreven... ik zoek nog steeds vruchteloos een lijst met palmen waar dit het geval is.
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 23 aug 2010 17:19

het gebeurd soms dat eenhuizige palmen op latere leeftijd af en toe ook eens vrouwelijke en mannelijke bloemen aanmaken en zichzelf dus kunnen bevruchten. bij Trachycarpus is dit geweten (vooral bij erg oude exemplaren) en ook bij Chamaerops komt dit soms voor....

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor koen op 23 aug 2010 22:13

Dank je voor jullie reacties.

Kristof, ik denk dat jouw uitleg mijn vraag wel oplost. Zo oud is hij nu ook niet (ong 20 jaar),maar de uitleg is zeker plausibel. De jongere palm is duidelijk vrouwelijk, maar vanwege de schaarse bessen aan de oudere palm twijfelde ik. Ik vond het ook raar dat ik onder die oudere palm een zaailing vond : zichzelf bevrucht dus, negen op tien.

Koen
koen

31 bedankjes

Berichtdoor koen op 23 aug 2010 22:19

een aanvulling nog : ik gebruikte de term tweehuizig verkeerdelijk. Tweehuizig betekent natuurlijk dat er mannelijke en vrouwelijke planten bestaan.

Op wikipedia vond ik uiteindelijk de definitieve oplossing : zelden bestaan er dus eenhuizige trachy's. Er moet natuurlijk opnieuw weer zo een in mijn tuin staan ! :D
Koen

Trachycarpus is de botanische naam van een geslacht van palmen uit Aziƫ (onder meer China, Nepal, India, Thailand en Myanmar). De planten zijn tweehuizig: er zijn mannelijke en vrouwelijke planten. Heel zelden zijn de planten eenhuizig.
koen

31 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen