Boomvarens beschermen/ overwinteren

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Boomvarens beschermen/ overwinteren

Berichtdoor TropiRo op 30 sep 2010 10:58

Hier een klein stukje over het beschermen/ overwinteren van boomvarens naar mijn eigen ervaringen.
Het is haast onmogelijk om voor elke soort een aparte omschrijving te maken dus heb ik het een beetje algemeen gedaan, heb je vragen dan zijn er genoeg leden die daar antwoord op kunnen doen.

De meest voorkomende soort die bijna iedereen heeft is de Dicksonia antarctica, dit is eigenlijk de meest makkelijke boomvaren in de verzorging.
De Dicksonia antarctica kan zonder bescherming ongeveer -8/ -10 graden kortstondig overleven ( nachtvorst) zonder hem te hoeven te beschermen, gaat het voor lange tijd vriezen met temperaturen onder de -6 C en meer dan is het aangeraden om de boomvaren te gaan beschermen.
Het beschermen van de boomvaren kan op verschillende manieren. De meest voorkomende manier van beschermen is een prop vliesdoek/ noppenfolie/ stro in de kop doen en deze met de stam dan omrollen met een paar lagen vliesdoek en over de vlies doek een laag noppenfolie zodat het meeste vocht van de stam word gehouden, ook is het mogelijk de bladeren op deze manier te beschermen, onthoudt wel dat deze manier van inpakken geld voor temperaturen die niet kouder worden dan – 10 C, wordt het kouder dan kan je meer lagen vliesdoek gebruiken en zelfs eventueel een lichtslang/ verwarmingskabel om bij te verwarmen tijdens de koudste nachten. De aarde rond de stam kan je het beste afdekken met een laag oude bladeren/ boomschors of iets anders wat je voor handen hebt.
Het makkelijkste is om de Dicksonia antarctica ergens vorstvrij te overwinteren tussen de 0 en 8 graden,
Zorg er wel voor dat de stam en groeipunt niet uitdrogen tijdens de winter vooral als er wordt bij verwarmd en als ze vorstvrij worden overwinterd, dit vergeten veel mensen waardoor ze als nog de boomvaren verliezen.

Wat misschien wel handig is om te weten is dat de Dicksonia antarctica zijn blad verliest ( bruin worden) als het kouder dan -8/ -10 C wordt of wanneer het blad in aanraking komt met sneeuw of ijs.

De Dicksonia fibrosa en Dicksonia sellowiana zijn ongeveer vorstbestendig tot -6/ -8 C, ze moeten beschermd worden als het voor langere periode kouder wordt dan -5 C, blad schade treed op bij temperaturen onder de -4/ -6 C of ook bij aanraking met sneeuw/ ijs.

De Dicksonia squarrosa en Dicksonia youngiae zijn ongeveer vorstbestendig tot -3/-5 C, deze soorten buiten overwinteren vraagt veel aandacht alleen om het simpel feit dat deze soorten snel last hebben van uitdrogingsverschijnselen, bij deze soorten is het hart van de stam hol en heeft zelf haast geen buffer. Het is dus heel belangrijk dat ze niet uitdrogen bij beschermen of vorstvrij overwinteren. Bij deze soorten zal het blad schade oplopen bij temperaturen onder de -2/ -4 C en bij aanraking met sneeuw/ ijs.

De Cyathea’s ( de beetje vorst verdragende soorten) kunnen met hele goede bescherming buiten overwinteren, met goed bescherming bedoel ik veel dikker inpakken en bijverwarmen met lichtslang/ verwarmingskabel.
Cyathea’s krijgen bladschade als de temperatuur onder de -2/-4 graden komt en als het blad in aanraking komt met sneeuw/ ijs, dit geld dus voor alle boomvaren soorten. Het beste is om de Cyathea’s vorstvrij te overwinteren tussen de 0 en 8 graden, tropische soorten het beste tussen de 6 en 12 graden, op deze manier behoudt je het blad en zal hij er na de winter mooier bijstaan en vergeet ze niet een beetje vochtig te houden tijdens hun overwintering als het weer het toelaat.

Het belangrijkste bij het overwinteren is het voorkomen van uitdrogen en dat de bescherming niet teveel vocht doorlaat.

Helaas heb ik geen foto's van voorbeelden maar misschien zijn er mensen die dat wel hebben.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Re: Boomvarens beschermen/ overwinteren

Berichtdoor p e t e r op 30 sep 2010 15:08

Bedankt voor de info Ro.

Ik hoop dat ik mag linken naar een andere site.
Onderaan in dit bericht staan goede foto's.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door p e t e r op 01 okt 2010 00:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 30 sep 2010 17:24

Heyy Ro,

Bedankt voor de info en de moeite !

Ik heb inderdaad ook een Dicksonia staan en ik had ook gelezen/gehoord om een prop vliesdoek in het hart te stoppen, de bladeren omhoog te vouwen en vast te knopen, dat zou ongeveer genoeg moeten zijn.

Hopelijk wordt het niet zo'n winter als verleden jaar en hebben we geen lichtslang voor de Dicksonia nodig ;)

Ps op hoeveel fora zijn jullie actief?
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 30 sep 2010 19:41

Bedankt voor de info Ro! ;)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 30 sep 2010 20:50

Yep idd bedankt voor de uitgebreide info Ro ;)
grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 30 sep 2010 21:12

Hartelijk dank voor de info Ro ,

ik heb wel al gehoord van Eduard oa. dat het oppassen is als men met in lichtslang werkt dat deze niet direcht in contact komt met de stam , best een latje van enkele cm tussen de stam en de lichtslang steken .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 30 sep 2010 22:52

mooie bijlage Ro! Daar hebben we allemaal iets aan, het is ook moeilijk voor veel mensen met al die verschillende soorten, maar zo heb je het overzicht van het geheel, mooi :P
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 30 sep 2010 23:05

Ps op hoeveel fora zijn jullie actief?

Dagelijks
1. palmvrienden (dagelijks= inderdaad het leukste)

Wekelijks:
2. Cemunnos Exoten planten Forum
3. groeninfo: Exotische planten forum
4. Tuinadvies: Tropische Planten & Kamerplanten
5 en 6: exotengroep @ yahoogroups.com en winterhardeexoten @ yahoogroups.com

zelden:
7. Forum Open Exotentuinen
8. hettuinforum.be -> exoten

enkel gast:
9.exogarden

Wel leuk om op die verschillende site's vaak dezelfde mensen (nickname's) tegen te komen
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 01 okt 2010 13:15

Leuke samenvatting Ro, bedankt!

Wel wil ik de eerste die een Cyathea met wat voor bescherming dan ook buiten de afgelopen twee winters heeft overwinterd nog ontmoeten, want ik geloof er niet in. De foto die ja laat zien is volgens mij van Guy Tachelet, en die is toch wel het grootste gedeelte (lees: alle Cyathea's) kwijtgespeeld,...

Bij mij zelfs Dicksonia twee winters geleden, met lichtslang maar toch kapoet,...jammer maar helaas.
Ik overwinter ze dus gewoon vorstvrij, of net tegen het nulpunt en dat betekend dus dat het kuipplanten blijven. Wel net zo mooi, maar ze moesten hier eens in volle grond kunnen zeg!

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 01 okt 2010 14:08

Ho Remko, wat niet gaat is te proberen, mijn grote cyathea medullaris kan niet meer in de stalling! Dus dat wordt een gewaagt probeersel! ik maak een soort van tent om de geisoleerde [tempex]pot en met lichtslang gekoppeld aan thermostaat het zaakje bij vorst net op nul houden , ik denk dat het wel lukt, het blad gaat verloren, maar dat brand ook als eerste weg in het voorjaar, dus waarom allemaal die moeite doen , wel blijft het zaakje aan de bovenkant open en beneden een soort van ventiklepje maken zodat er een luchtstroming om de stam blijft!
Dit wordt zoals gezegd een experiment, lukt het dan zijn we weer wat wijzer, zo niet dan heb ik de kleinere nog!
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming