nee een hollander in duitsland: 5 minuten over de grens met nederland en de tuinen en huizen zijn meteen een heeeeel stuk groter (en goedkoper trouwens ook)
Vandaag dan m,n papyrus plant binnen gehaald omdat het volgens de berichten gaat vriezen vannacht? niet dus.Maar goed plantje staat boven én zonder rugpijn alleen naar boven gedragen. Boomvarens staan nog steeds buiten met uitzondering van de blechnums. Dus laat de winter nog maar even weg blijven zit er niet echt op te wachten.
zoals ge het zegt ,lap het begint al , het zijn al echte winterkaarten zei Frank D.B.moest het nu december of januari februari zijn ,dan vroor het dat het kraakte hier flirt het rond de nul graden/s morgens dan/ de komende 2 weken ziet het er toch al iets beter uit rond Antwerpen dan toch pepe
Gelukkig had ik al ervaring met vorig jaar (weet je nog Christophe?) toen was er ook al zo vroeg in oktober éénmalige vorst en was er reeds enkele mm van de stam van de musa ingevroren....
Dit jaar dus anders: de hele stam was al met bekaert draad omweven en opgevuld met stro. Eerst leek het wat te gek maar je ziet wel!
Nu is het stro terug weg.
Ik ga dit jaar eens véél werk steken in mijn winterbescherming. Maar nu laat ik hem geen maanden ingepakt. In de zachte periodes zal ik de boom iedere keer terug uitpakken om te laten luchten. In de strenge periodes zal ik tegen alle advies in nog extra noppenfolie draaien. Hij kan dan wel niet ademen maar telkens als het zacht is, alles terug uitpakken.