Hoe ben je aan je hobby gekomen

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Hoe ben je aan je hobby gekomen

Berichtdoor ACTAEONIS op 06 nov 2010 21:29

Niet dat ik nieuwsgierig ben.
Maar ik ben eigenlijk benieuwd hoe jullie aan je hobby ben gekomen.

Bij mij is het eigenlijk begonnen door een weddenschap met mijn vader.
Hij heeft van een reis naar Indonesië een paar orchideeën mee genomen en kon ze niet goed houden.
Hierop heb ik in een drieste bui gezegd dat dit mij wel zou lukken.
Dus meenemen die hap.
Van de 4 planten is er een dood gegaan,de rest is wel blijven leven waardoor ik de smaak te pakken kreeg.

Ik dus opzoek naar allerlei botanische orchideeën met als gevolg dat ik binnen 2 jaar een collectie had van ongeveer 400 planten had in 60 soorten.
Dat was dus nog niet genoeg dus iedere exporteur in de tropen en afrika aanschrijven met de vraag of zijn ook planten exporteerde.
Van een hoop heb ik toen planten afgenomen maar toen ik de 600 planten bereikte zei mijn toenmalige vrouw dat het nu wel genoeg was.

Jammer genoeg zijn al mijn planten kapot gegaan door een scheiding en ben ik een hele tijd gestopt met planten.
Maar zoals bij de meeste misschien het geval is het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Dus ben ik maar weer opnieuw begonnen met de planten .

Alleen wordt het niet zo groot meer als eerst ook wegens plaats gebrek.
En alles gaat nu in overleg met mijn huidige schat
ACTAEONIS

0 bedankjes

Re: Hoe ben je aan je hobby gekomen

Berichtdoor arpad veldhuis op 06 nov 2010 22:03

bij mijn is het begonnen in 1989 in die tijd hebt ik de tuinbouwschool gedaan daar is het begonnen in 1992-1994 hebt ik de middelbare tuinbouwschool gedaan met als hoofddoel de potplanten teelt daar moest ik 4dagen werken bij een orchideeënkwekerij.

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 06 nov 2010 22:44

Welkom op dit forum, zelf heb ik een hagedis gezien met mijn 7e levensjaar en later die dag kunnen vangen, toen heb ik samen met mijn vriendje een mini bakje nagebootst met stenen en planten in een doos, het woord terrarium was mij toen nog niet bekent, maar later werden deze bakken steeds groter, en zo is ook de liefde voor de planten ontstaan, later door verzameling van tropisch zaadgoed en deze thuis op te kweken, en zo werd dit steeds extremer, en weet zelf ook niet waar dit stopt!! :P
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 07 nov 2010 00:46

Leuke vraag Acta! :D

Bij mij is het begonnen (net als bij vele anderen op dit forum trouwens) toen ik zaden heb gekocht op deze website: http://users.telenet.be/sf15419/palmen.html#aanbod

Eerst had ik er honderd gezaaid. Nadat dit een succes was had ik een paar honderd zaden gezaaid en de zaailingen weer uitgedeeld ... en zo ben ik beginnen zoeken naar nieuwe leuke palmsoorten. Van het een komt het ander en nadien zijn er ook meer bananensoorten bijgekomen ... en nu dus de hele habbekrats :oops:

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 07 nov 2010 08:28

De hobby is naar mij gekomen! :mrgreen:

We hadden net een huis gekocht met verwaarloosde tuin, en toen ik op een dag voldoende moed had verzameld om het onkruid aan te pakken zag ik een plantje dat me precies geen onkruid leek... dus besloot ik dat te laten staan en er een foto van te nemen. Die heb ik gepost op een forum en al gauw kwam ik erachter dat het een jonge Trachycarpus fortunei was, zo'n 2 jaar oud, waarschijnlijk een zaadje dat via de vogels tot hier is geraakt... een paar weken erna kreeg ik voor een vriendendienst een Chamaerops humilis cadeau, dus de palmbomen kwamen vanzelf naar me toe :)

Daarnaast wou ik de tuin wat op orde brengen maar ik wou absoluut geen tuin zoals de rest van de buren hier: saaie gemillimeterde tuintjes vol buxus, nergens wat kleur te bekennen, en overal dezelfde planten, alsof er in België maar 5 planten kunnen overleven... bah :? Na wat opzoekingswerk viel mijn oog op de Albizia en dat was meteen ook mijn eerste zelf aangekochte exoot en ik vind hem nog steed prachtig.
Daarna kom je op dit forum terecht en dan gaat het snel hoor... :mrgreen:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor erna op 07 nov 2010 14:40

Hallo,

In 2002 kocht ik een mooie plant, een washingtonia. Bij het naamplaatje stond toen dat ze veel water nodig hadden, met gevolg dat ik de plant verzopen heb..na de winter bleef er dus een rotte stam over. Toen op internet beginnen zoeken wat ik fout had gedaan, en zodoende op een yahoo site gekomen met heel wat exotenliefhebbers.
En toen ging een hele wereld voor mij open... veel domme vragen gesteld, veel leuke mensen leren kennen, veel exotenvrienden gemaakt.
In 2003 kochten we dan onze eerste trachy. fortunei, slanke stam, vond ik mooi, weet nu dat het beter is om een dikkere stam aan te kopen..
Vanaf 2004 was ik niet meer te houden.. een echt virus, sindsdien niet meer opgehouden, alhoewel 2011 een heel kalm jaar zal worden voor mij ! Onze 2 hogeschoolstudenten krijgen dan 100 procent voorrang.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 07 nov 2010 14:46

Een van m,n hobby's zijn reptielen en amfibieën met bijbehorende terraria en dus ook planten.
Zo is het bij mij begonnen.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 07 nov 2010 16:03

In 1983 had ik mij ingeschreven voor een cursus natuurgids,ik keek die tijd vooral naar vlinders en vogels.De lessen werden gegeven door een ervaren plantenkennen (wijlen Oswald Kind),ongelofelijk was die man ,bij een plantenwandeling van 2 uur geraakten we vaak maar 500 m ver,zo goed kon die man over planten vertellen.Over het riet en zijn duivelsbeet over lemniscaten,...Later tuinbouwschool gedaan en boomkwekerij opgestart.In 1990 hovenier in het leger geweest ,jaar later als tuinaanlegger eerste vijgen beginnen stekken ,daarna begonnen met Trachycarpus zoal velen onder ons de eerste palm en niet de laatste.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 07 nov 2010 16:56

Ik ben gehuwd met een exotische bloem..... 8-)
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 07 nov 2010 17:12

Dat is een goeie :lol: :lol: :lol:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC