Hoi, hij was een ontzettende wispelturige energieke man met gevolg dat hij met zijn gestunt wel eens naar beneden viel 1,5m hoogte en ik het laatste jaar al een hangmatje had geplaatst zodat hij een zachte landing had! maar op de een of andere manier is er een ontsteking ontstaan tussen snuit en ogen, wat in eerste instantie ook weer leek te genezen hij bleef ook goed eten, maar op een gegeven moment toen hij bezig was met een grote treksprinkhaan kon ik zien dat de ontsteking inwendig nog woekerden ! Hij had nog maar de helft van de normale ruimte in zijn bek over! Dat was schrikken, ben toen meteen met een antibioticakuur begonnen en dit ging vrij snel over al vond hij het toedienen niet leuk! Na 2 weken was het weg en heb ik vervolgens de kuur nog afgemaakt zoals dat hoort, een week later stond de vakantie op stapel en is hij samen met de Jemen kameleons naar een dieren zaak gebracht die ruim ervaring zouden hebben met deze dieren en de verzorging! Tegen betaling, maar met het terug komen en mijn telefoontje kwam er al nieuws van de panter voelt zich niet goed! De dag daarna ben ik ze gaan ophalen, de panter lag op zijn zij en was voor 98 % dood, kreeg nog de vermelding dat hij de dag daarvoor nog gegeten zou hebben! Ik heb hem laten liggen, dat was einde verhaal ook het Jemen vrouwtje had het goed gedaan en gedronken zij hij, maar met haar eruit te willen gaan halen zij hij, nu laat ze zich zien, ik heb haar in geen weken gezien! dat zegt genoeg ik heb mijn lesje geleerd ! Laat de dieren mooi in hun eigen vertrouwde omgeving zitten, dan komt het goed. het Jemen vrouwtje is een week later overleden door verkleving [uitgedroogd] ik heb haar met veel pijn en moeite nog een keer aan het drinken gekregen maar tevergeefs, had deze zomer nog een nest van haar van 74 jongen, nu heb ik alleen de Jemen man nog zitten, probeer Zondag op de beurs in Nijmegen een nieuw dier uit te halen van +- 8 a 9 Maanden anders wordt de man weer te oud om te paren! Ik wilde het kort houden !!!!
Bij deze nog een foto van de Jemen man [ chamaeleo calyptratus]

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC