energie

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

energie

Berichtdoor turtleboy op 17 nov 2010 12:24

Als ik de meeste fora zo bekijk gaat er bij de meeste van ons nogal wat energie erdoor om de plantjes te beschermen tegen de koude winter,heel begrijpelijk maar waar houd het op vraag ik me soms af.
We moeten toch of we willen of niet ook een {beetje}aan het milieu denken qua energie verbruik en dan gaat het er niet om of je het kunt betalen ja of nee.Als planten liefhebber ben je automatisch ook met de natuur bezig.Ben benieuwd naar de reacties van jullie.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Re: energie

Berichtdoor amourath op 17 nov 2010 12:38

Ik verbruik quasi niks: ik heb geen serre die moet verwarmd worden, alle planten komen gewoon binnen en daar wordt niks extra bijgewarmd. Een paar planten in volle grond krijgen een warmtekabel maar die gaat enkel aan als het enkele graden vriest en dan ook enkel gedurende de nacht, met een timertje. De rest is vliesdoek.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 17 nov 2010 13:30

Ha die Bert! Ja jong dat gaat geld kosten, en dan scoren wij slecht! Maar wie exoten wil moet bloeden !! Dat is niet anders, maar je kunt bezuinigen wat je wilt als de natuur een strenge lange winter in petto heeft, hebben we niets te bezuinigen, maar moeten we het beste hopen voor onze beurs en plantjes! :P
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor ACTAEONIS op 17 nov 2010 14:00

Merry Meet : Bert

De meeste planten overwinteren bij mij gewoon in de kamer.
Dus die worden zo en zo gehouden bij een temp van 20 graden overdag tot 13 graden in de nacht.
Bij extreem koud weer kan het 's nachts 1 of 2 graden schelen.
De rest in een kamer waar de minimum niet lager komt dan een graad of 6 bij een extreem koude winter.
Hierdoor is mijn energie nota nooit al te hoog.

Blessed Be

ACTAEONIS
ACTAEONIS

0 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 17 nov 2010 17:55

Ik denk dat het belangerijk is om een goede soortkeuze te maken om de energiekost wat te drukken.Om een voorbeeld te geven bijv. de keuze van een vederpalm.Wat eerst een goedkope keuze lijkt kan duur uitvallen indien je dan kiest voor Phoenix canariensis,reeds vanaf de eerste jaren moet je bij vorst al vlug bijverwarmen,deze groeit ook snel en na enkele jaren kost het al snel meer dan het dubbele,als je geluk hebt dat hij het iedere keer haalt,want wat als net bij een strenge vorstnacht de verwarming stuk is of de electriciteit uitvalt?Dus als alles goed gaat heb je na 10 of 15 jaar er een van formaat die je nog maar moeilijk kunt beschermen en enorm duur gaat uitvallen.Daarom is het volgens mij veel goedkoper om een palm te nemen die er hetzelfde uitziet ,maar eemaal ingeworteld slechts drooggehouden moet worden af en toe eens wat verwarming moet hebben in koudere winter,en palm te nemen die er tegen kan dat er eens panne is en die niet snel enorm groot wordt.De keuze valt dan op Jubaea,koop een stevig ex van 300 of 400 euro,deze heeft direct al mooi formaat en je hebt in 5 jaar in vergelijking met Phoenix can. de meerprijs al teruggewonnen en elk jaar dat daarna komt spaar je meer uitdoordat de Phoenix meer of langere verwarmingskabels nodig heeft om maar te zwijgen van de kost van een degelijke constructie van 6 meter en hoger jaar na jaar.Uw Jubaea zal daarentegen in uw oude dag nog steeds een doenbaar ex blijven dat goed tegen koude kan indien droog gehouden.Dit zal in koudere streken van de lage landen nog meer gelden en zal je veel energie besparen met de best vorstbestendige soort te nemen en niet te kiezen voor de goedkoopste plant bij aankoop.Maar ieder zijn gedacht en als je perse een Phoenix wil en naar het geld niet moet kijken,mij niet gelaten iedereen is vrij te doen wat hij wil en een hobby mag wel wat kosten.Gr Eddy
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 17 nov 2010 23:44

Daar heb je zeker een puntje.
Maar ik vind dat we door de overheid en het bedrijfsleven weinig geprikkeld worden om meer met energie, milieu en dergelijke bezig te zijn.

Voorbeeld, zonnepanelen verdien je in Nederland pas na 12 jaar terug, te weinig subsidie, en hoe lang gaan de panelen mee?
Doe je niet snel dus.

Waarom had ik 20 jaar geleden al een horloge op zonne-energie met calculator, weet je nog, en waarom is het bv nu niet mogelijk om de zonnestralen in de zomer op te vangen in een kastje op te slaan en bv in de winter te gebruiken voor de winterbescherming?
Zal best kunnen, maar winkels als de blokker en marskramer zouden die spullen al moeten aanbieden.

Waarom staat er een orkaan kracht aan wind in me tuin en kan ik die energie niet omzetten in electriciteit?

Zo kun je nog wel even doorgaan, het is jammer dat de ontwikkeling van zulk soort producten niet sneller gaat.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor amourath op 18 nov 2010 09:47

Misschien is het in Nederland anders, maar in België vind ik dat we daar wél veel aandacht wordt aan besteed. Misschien wel té veel want de regering komt al in de problemen met hun premies, er is geen geld meer voldoende dus krijg je nu ineens minder als je zonnepanelen gaat leggen - typisch... en met de certificaten die betaald worden wanneer je stroom terug in het net gaat sturen loopt het ook fout, want de energieleveranciers gaan die meerkost doorrekenen aan de gebruiker, dus komt het er op neer dat iemand die géén zonnepanelen heeft, mag betalen voor zijn buurman die er wél heeft.
De panelen zijn trouwens op een jaar of 7 al terugbetaald hoor.
Wij hebben er ook geen, ons dak is slecht georienteerd en ik vind die dingen nog steeds vreselijk lelijk.

Windenergie zat ja, maar toen het plan geopperd werd om windmolens langs de E17 in waregem te plaatsen kwam er meteen een storm van protest: iedereen wil wel goedkoop energie, maar niemand wil zo'n molen in zijn tuin...

Ik heb alvast kerstverlichting met LED op mini-zonnepaneeltjes voor buiten :mrgreen:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 18 nov 2010 10:08

amourath schreef:Misschien is het in Nederland anders, maar in België vind ik dat we daar wél veel aandacht wordt aan besteed. Misschien wel té veel want de regering komt al in de problemen met hun premies, er is geen geld meer voldoende dus krijg je nu ineens minder als je zonnepanelen gaat leggen - typisch... en met de certificaten die betaald worden wanneer je stroom terug in het net gaat sturen loopt het ook fout, want de energieleveranciers gaan die meerkost doorrekenen aan de gebruiker, dus komt het er op neer dat iemand die géén zonnepanelen heeft, mag betalen voor zijn buurman die er wél heeft.
De panelen zijn trouwens op een jaar of 7 al terugbetaald hoor.
Wij hebben er ook geen, ons dak is slecht georienteerd en ik vind die dingen nog steeds vreselijk lelijk.

Windenergie zat ja, maar toen het plan geopperd werd om windmolens langs de E17 in waregem te plaatsen kwam er meteen een storm van protest: iedereen wil wel goedkoop energie, maar niemand wil zo'n molen in zijn tuin...

Ik heb alvast kerstverlichting met LED op mini-zonnepaneeltjes voor buiten :mrgreen:

Ik heb het even opgezocht, het is zelfs 15 jaar, wanneer je 3 panelen neemt.
zie hieronder :)

Met zonnepanelen van Eneco wekt u op een duurzame manier uw eigen groene stroom op. Daardoor bespaart u flink op uw energiekosten. Bovendien levert u een bijdrage aan een schoner milieu. Meer informatie
Wilt u meer informatie over zonnepanelen of een offerte aanvragen? Ga dan naar de website van Eneco Installatie-bedrijven.

Ga naar Eneco Installatiebedrijven*
Wat kost het Hoe werkt het Goed om te weten

De prijs van een zonnepaneel hangt af van zijn vermogen. Hoe meer energie een zonnepaneel kan opwekken, hoe duurder hij is in de aanschaf. Maar u heeft dan wel een lagere energierekening.

Prijzen
In onderstaand overzicht vindt u de standaard sets zonnepanelen met hun prijzen en kenmerken.

3 zonne-panelen 6 zonne-panelen 12 zonne-panelen
Afmetingen per paneel 1645 x 990
x 50 mm 1482 x 992
x 38 mm 1482 x 992
x 38 mm
Nominaal vermogen (in
Wattpiek) 630 Wp 1200 Wp 2400 Wp
Opbrengst per jaar (in kWh) 536 kWh 1020 kWh 2040 kWh
Geschatte opbrengst per jaar
inclusief subsidie (in €) € 120,60 € 483,48 € 966,96
Prijs zonnepanelen*
(inclusief installatie) € 3.195,00 € 5.595,00 € 10.295,00
Plaatsen productie- en teruglevermeter € 186,00 € 186,00 € 186,00
Trekken extra leiding naar de
teruglevermeter** € 200,00 € 200,00 € 200,00
Totaal richtprijs € 3.581,00 € 5.981,00 € 10.681,00

* Deze genoemde bedragen zijn inclusief plaatsing en BTW. Er kan sprake zijn van bijkomende kosten als u een extra groep nodig heeft in uw groepenkast of er gebruik gemaakt moet worden van een hoogwerker om de panelen te plaatsen
** Deze prijs is een indicatie. De prijs is afhankelijk van de lengte van de leiding naar de terugleverancier.

Gespreid betalen
Wanneer u kiest voor gespreide betaling, bent u meteen eigenaar van de zonnepanelen. Uw adviseur vertaalt de aankoopprijs en installatiekosten voor u naar een vast bedrag per maand. Dit op basis van uw wensen, mogelijkheden en een aantrekkelijk rentetarief.

Fiscaal voordeel
Bij de aankoop van zonnepanelen kunt u op 2 manieren profiteren van belastingaftrek:

U schaft de zonnepanelen ineens aan en brengt het bedrag onder in uw hypotheek.
U kiest voor gespreid betalen met het energiebetaalplan. De rente die u betaalt voor de financiering van uw zonnepanelen, mag u aftrekken van uw inkomstenbelasting.
Besparing
Met een set van drie zonnepanelen bespaart u al tot 15% op uw energieverbruik.
Ontvangt u subsidie, dan verdient u de aanschafkosten in 15 jaar terug
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor xride1 op 18 nov 2010 10:47

Wij hebben 6 jaar geleden zonnepanelen laten plaatsen, toen waren de subsidies nog niet zo hoog, we krijgen slechts 150 euro vergoeding per 1000kw, dit komt ongeveer overeen met een jaarlijkse vergoeding, dus onze buren betalen zeker niet mee aan onze panelen.

groetjes
xride1

14 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 18 nov 2010 12:31

Even bij het topic blijven,het gaat tenslotte niet over zonne panelen maar over hoge energie kosten voor het beschermen van planten en de verantwoording die wij allen dragen voor het milieu.
grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips