diksonia antartica sporen zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

diksonia antartica sporen zaaien

Berichtdoor djoeke op 17 nov 2010 20:23

Hey ,

'K heb vandaag alles klaagemaakt om mijn verse sporen van de diksonia antartica te zaaien .
potgrond in de microgolf gestopt :? , water afgekookt en hiermee de potgrond natgemaakt ,
chinees bakje ontsmet .
Als potrgond heb ik 2/3 gewone potgrond 1/3 turf en een handje perliet gebruikt .
Zijn deze niet te dik gezaaid ?

Nu vroeg ik mij wel nog af of er geen gedistiliseerd water uit de winkel mag gebruikt worden ipv.het water zelf te koken .
sporen diksonia 17-11-10.JPG
sporen diksonia 17-11-10.JPG (98.52 KiB) 4282 keer bekeken
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Re: diksonia antartica sporen zaaien

Berichtdoor lily-anne op 18 nov 2010 10:22

Hallo Bart,
Ik hoop dat je het bakje onmiddelijk na de foto hebt afgesloten ,want anders heeft het weinig zin om alles steriel te maken - Ik zou het moeten opzoeken , maar ik denk dat ik gefilterd en gekookt regenwater heb gebruikt .Als je dat in een steriele vernevelaar zet , dan kan je daar heel lang mee doen omdat er weinig verdamping is .Ook lekker warm en licht zetten -Mijn en andere ervaringen met het zaaien van dicksonia antarctica staan op openexoten-forum.be .
Ik heb wel de indruk dat de sporen plaatselijk nogal dik zijn gezaaid , maar het is niet zo simpel om ze dun te zaaien .Als je de sporen mengt met een klein beetje ( echt ) wit zand , dan worden ze wat verdund en zie je gemakkelijker waar ze gezaaid zijn - met meerdere bakjes die dun gezaaid zijn ,heb je meer kansen op succes.Schimmel is een van de grote gevaren !
Edward weet alles over het zaaien van sporen en zal je wel heel veel raad kunnen geven .
Ik hoop dat het lukt - hou ons zeker op de hoogte , dan kunnen we ook wat mee genieten !
Zelf heb ik op het ogenblik sporen gezaaid van dicksonia aquarossa en woodwardia maderense
Ik heb er niet veel moeite aan gedaan, omdat ik met een chronisch tekort aan plaats zit en heb ze gewoon bij de moederplanten gezaaid en afgedekt met varen bladeren - ik hou ze goed vochtig en als het lukt is het prima , anders probeer ik het volgend jaar nog eens terug .Nu ik van beide soorten zelf ieder jaar zaad zal hebben , is het niet zo moeilijk om nog eens te proberen .
Succes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 18 nov 2010 13:41

Hoi , hier heeft Ro al een hele topic aan besteed, ''Cyathea cunninghamii van sporen tot plant'' en daar worden ook alle vragen beantwoord!
Wat ik er van kan zeggen Bart is dat je het 100 voudige of meer gezaaid hebt en dit niets wordt op deze manier! de sporen mogen niet op een hoopje liggen maar eigenlijk 5 sporen op 1 cm2 anders heb je over een paar weken al meteen een schimmel bakje!
Tip; vouw een a4 wit vel vouw dit trechtervormig met het smalle gedeelte naar voren een mespunt sporen hierop leggen en dan voorzichtig al kloppend de sporen naar voren laten komen, gebruik een vergrootglas of een bril als je dit doet, want dit is het allerbelangrijkste van het hele sporenzaaien.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 18 nov 2010 20:01

Ja ik weet het Eduard tis uit dat topic dat ik de handelingen heb gehaald .
Heb geprobeerd om ze zo dun mogelijk te zaaien maar blijkbaar niet dun genoeg . ik wacht wel even af en anders doe ik het nog eens over heb toch nog een beetje sporen over .
Grtz Bart.

djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 21 nov 2010 17:02

Oei oei zoals Eduard al aangaf te dik gezaaid vandaag waren het al hoopjes schimmel :cry:
Denk toch dat dit niet echt aan mij besteed is :onzeker:
Grtz Bart.

djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 22 nov 2010 07:26

hey Bart..niet opgeven..probeer eens met zaai en stekgrond en dan minder zaaien..je sporen zijn toch gratis en je hebt een hele winter om te experimenteren.
Ikzelf heb het op verschillende manieren gedaan..met leidingwater en met regenwater..
Heb bakjes waar ik er veel in gezaaid heb en bakjes met minder zodat ik daar ook het verschil kan zien..ik open de bakjes niet voor controle wat het zicht wel beperkt door de vochtigheid erin..Maar heb bij de c.cooperi sporen precies toch al een groene waas van zo'n halve cent na 1 maand..
Grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 22 nov 2010 08:42

Bart , je zou ook eens kunnen proberen om te zaaien in een bloempot die je niet met plastiek afdekt , maar die je bedekt met een laag varenbladeren en die je goed vochtig houd - bij mij is dat al gelukt , maar ik had het in een pot van een grote boomvaren gezaaid , wat achteraf wel wat moeilijkheden gaf om de zaailingen te verspenen ,omdat de zaailingen erg tussen de wortels van de grote varen zaten - in een eigen bloempot, zou dat probleem ook uitgeschakeld zijn .Je kan dan evengoed met steriel gemaakte zaai en stekgrond beginnen, maar hoeft verder niet steriel te werken.Proberen kan nooit kwaad , als je toch sporen genoeg hebt kan je nog lang proberen , maar toch, hoe verser de sporen , hoe beter! Niet opgeven , mijn eerste bakje heb ik ook wegens schimmel moeten weggooien , maar nadien was het een groot succes
groetjes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 22 nov 2010 18:54

Hey chris ,

jij hebt natuurlijk wel zo'n prachtige propagator hé .
Grtz Bart.

djoeke

131 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken