Cactussen in de lage landen

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Cactussen in de lage landen

Berichtdoor zaagmans op 30 jul 2009 19:30

Hoppa, het nieuwe hoofdstuk voor cactussen en succulenten is geopend. Ik zal de eerste post doen:

Welke mooie cactussoorten kunnen er in ons klimaat leven? Ik ben zeer benieuwd, want ik zou er wel een paar in mijn tuin willen.
zaagmans

1 bedankjes

Re: Cactussen in de lage landen

Berichtdoor Christophe op 30 jul 2009 19:31

Onlangs heb ik een cactus bij ons in de volle grond gezien. Was dit nu in plantencentrum exotica ...? Weet niet meer :?

De naam weet ik echter niet. Het was zo een platte :)

Weet iemand over welke ik spreek?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 30 jul 2009 19:36

ZO iets als deze? En zo ja, gaat die de winter overleven of weet jij dat niet.

Afbeelding
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor imme op 30 jul 2009 22:19

Deze cactus is een vijgcactus (Opuntia).
Hij kan een paar graden vorst hebben als hij kurkdroog staat en afgedekt is met droge bladeren.
Een winter zoals de vorige kan hij buiten niet overleven.
Cactussen die zo een winter met temp. tot -16 overleven zijn er niet denk ik. :cry:

Jan.
imme

4 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 30 jul 2009 22:32

Precies! Die lijkt het te zijn. Hij stond in de volle grond. Hij wordt waarschijnlijk goed afgedekt in de winter, ofwel staat hij in een pot (in de grond) en halen ze hem in de winter met pot en al naar binnen.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor imme op 30 jul 2009 22:38

Ik heb er zo 1 staan in pot, in de winter zet ik hem binnen als het vriest en anders altijd buiten.
hij krijgt ook de hele winter geen water behelve als de bladeren slap gaan hangen een beetje.
staat hij te nat kan je niet genieten van de mooie gele bloemen die hij maakt in het voorjaar.

Jan
imme

4 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 03 aug 2009 11:04

het zijn er heel veel die in de volle grond kan overleven kijken maar eens op winterkaktus.de

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 03 aug 2009 11:48

Thanks Arpad, je hebt me goed op weg geholpen. Kennelijk zijn Opuntia's winterhard. Ik ga eens kijken of ik wat kan vinden en dan laat ik dat hier wel weer weten :)
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 05 aug 2009 20:24

Nou vandaag maar even 2 cactusjes gehaald. Op het etiketje stond "opuntia co" en de ander stond "optunia" :lol: . Ik dus de kerel aangeklampt bij Pelckmans met de vraag wat voor opuntia's dat waren. Wist ie niet....

Nou ja, dat snap ik natuurlijk wel, want voor die 2,95 per uur die hij daar verdient hoeft hij dat ook niet te weten en ik weet er evenmin al iets van af.

Die "opuntia co" zal wel de opuntia compressa zijn, maar die andere weet ik niet. Ik zal wel eens een foto maken en posten in de rubriek die daarvoor bestemd is... als mijn cardreader het doet, want mijn zoontje heeft mijn kaartje in het verkeerde slot gepropt waardoor er wat pootjes omgebogen zijn, en nu werkt mijn cardreader dus niet meer :lol:

Ach, kan me eigenlijk ook niet boeien met dit lekkere weer :D Ik heb ze zojuist even ingegraven en me natuurlijk weer bezeerd aan de stekels die aan de cactussen zitten. Nu maar afwachten of ze het koudere weer dat de komende maanden er aan komt gaan overleven. Ik was voor 2 cactussen minder dan 10 euro kwijt, dus waar praten we over!

ps. De palmen die ik tijdens mijn wandeling door het tuincentrum tegenkwam zaten mij ook weer aan te kijken :P Ik hoorde ze "papa, papa" roepen...
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 05 aug 2009 21:32

Onlangs vertelde iemand me dat Pelckmans in Merksplas gesloten is? Klopt dit?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten