Suikerpalm

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Suikerpalm

Berichtdoor videomaster op 02 aug 2009 09:56

Van de suikerpalm (Borassus flabellifer) die 100 jaar oud kan worden, worden hier in Thailand zowat alle delen gebruikt, zoals voor het vervaardigen van manden,matten, zonneschermen en zelfs schrijfgerei.

Afbeelding

Luk Tan Sot of " ลูกตาลสด " is de noot van de suikerpalm. Deze vitaminerijke trosvruchten rijpen in de maanden maart-april-mei , en zijn omhuld in een lederachtig vlies. Ze lijken erg op de kokosnoot, maar kwestie smaak wel gans anders.

Afbeelding

Afbeelding

Een Thais bijgeloof zegt dat je deze palm niet in je tuin mag planten... dat brengt ongeluk. :twisted:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Re: Suikerpalm

Berichtdoor Christophe op 02 aug 2009 10:48

Leuke bijdrage van je videomaster!

Een ander mooi voorbeeld van een palm waarvan alle delen gebruikt worden is de Areca catechu (betelpalm)

Ik moet enkel de pagina van de Areca catechu nog aanvullen op de wiki van palmvrienden. Palmvrienden wiki is een exotische planten encyclopedie in aanmaak. Hoewel we al een heel eind zitten, is alle hulp welkom! Iedereen kan namelijk zijn bijdrage leveren door een willekeurige pagina over een exotische plant aan te vullen of bij te werken.

Mocht je interesse hebben ... laat je volledig :D

Maar ook leuk dat je hier op het forum deze dingen post hoor. Ik volg ze op de voet en is super om te lezen. Als liefhebben ken je veel palmen, maar geenszins alle palmen natuurlijk. Laat staan al de eigenschappen. Dus we leren bij ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 02 aug 2009 12:51

Christophe schreef:Een ander mooi voorbeeld van een palm waarvan alle delen gebruikt worden is de Areca catechu (betelpalm)

Daar kan ik ook het een en het ander over schrijven.... alleen, een vraagje om jullie forum "proper" te houden, dien ik daar telkens een nieuw topic over te starten?... dit bericht mag nadien ook verwijderd worden.
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 02 aug 2009 15:28

Ow nee hoor. Het bied net een meerwaarde aan het forum. Maar zoals ik vermeld heb kan je kiezen. Ofwel vul je de wikipagina aan van Palmvrienden over deze palmboom, ofwel maak je een nieuw onderwerp op het forum.

Neem nu als voorbeeld de palmvrienden wiki pagina van de Areca catechu Je ziet een informatieve pagina met enkele foto's, maar omdat het voor mij zoveel werk is om dit zelf allemaal in te vullen, heb ik de mogelijkheid gelaten zodat liefhebbers deze pagina zelf kunnen aanvullen.

Het enige dat je moet doen is bovenaan de wiki-pagina op 'bewerken' klikken. Zo kan je de pagina aanvullen. Nadien op 'Pagina opslaan' klikken.

Het voordeel van zo'n wiki pagina is dat het duidelijker is, en je meer mogelijkheden hebt dan op het forum. Je kan op het forum altijd een link plaatsen met het door jouw geschreven artikel op Palmvrienden wiki.

Als je meer informatie wenst, dan hoor ik het graag ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 02 aug 2009 19:13

Christophe schreef:Ofwel vul je de wikipagina aan van Palmvrienden over deze palmboom

mmm Met alle plezier, maar dat zie ik als leek helemaal niet zitten hoor! Ik ben hoegenaamd geen botanicus, en vertel alleen maar over wat ik hier bij ons zie + eventueel enkele leuke achtergrondinfo.... den deze wil niets verkeerds schrijven! wil er iemand de foto's of Thaise benamingen gebruiken, "be my guest". :o
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 02 aug 2009 20:56

Leuke foto's wil ik graag gebruiken hoor. Bedankt!

Als je toch eens wil proberen met de wiki, dan hoor ik het graag hoor. Bovendien worden fouten vroeg of laat verbeterd ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 03 aug 2009 04:30

Nog een paar extra foto's dan.

Menige Thai, zorgen voor hun broodwinning (lees rijstwinning) van deze noten. Van maart tot mei zie je overal langs de straatkant de verkopers van deze seizoensgebonden Luk Tan Sot of " ลูกตาลสด ".
Het verbaast me steeds hoe handig die mannen met hun kapmes die vruchten openen zonder in hun vingers te hakken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 03 aug 2009 11:47

Leuk om dit allemaal eens te zien en weten. Wist het zelf helemaal niet.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 03 aug 2009 13:52

Inderdaad een leuk verhaal. Ik zag trouwens in Brazilie een bedrijf waar ze cashewnoten verwerkten. Op 1 vrucht zo groot als een paprika groeit dus echt maar 1 cashewnootje.

De vrucht zelf is zo giftig als de pest. De kerel van dat bedrijf zei dat wanneer iemand een wondje had, ze moesten stoppen met werken. De vrucht werd gebruikt om een insecticide te maken.
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 03 aug 2009 14:02

De vrucht zelf is zo giftig als de pest. De kerel van dat bedrijf zei dat wanneer iemand een wondje had, ze moesten stoppen met werken. De vrucht werd gebruikt om een insecticide te maken.

Dat is een minder prettig verhaal :?

Ik hoorde ook van een tante van me dat de wortels van palmbomen ook vaak gebruikt worden, maar kan me niet meer herinneren voor wat precies ...

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen