Ik denk ook niet dat het "enten" van een jonge boomvaren op een dode stam enige kans van slagen heeft,op wat voor manier dan ook.
Ten eerste: die harde kern waar Eduard het over heeft,loopt door de gehele lengte van de stam,van de kroon tot in de grond.Daarmee haalt de plant water uit de grond.De plant die op de stam wordt geplaatst zou hier dus in feite mee moeten vergroeien.De kans daarop is nihil.Ten tweede: als het al zou lukken,blijf je toch uiteindelijk met een misvormde plant zitten.De kans dat de jonge plant de zelfde diameter krijgt als de onderstam is erg klein.
Ook zit je met het feit dat een dode stam toch (zij het langzaam) vergaat.
Ik heb zelf ook twee dode stammen (240cm en 160cm/40cm dik) en kan het ook niet over mijn hart krijgen ze zo maar weg te gooien.Ik heb wel enige ideeen wat er nog mee te doen:
* Een epiphyten stam maken met kleinere varens en andere plantjes.
* Als decoratie materiaal in de tuin gebruiken (al dan niet in delen).
* En zeer drastisch: de stam vermalen en gebruiken als medium voor speciale planten
Bovendien zijn bijvoorbeeld terrarium en paludarium liefhebbers en b.v. orchideeenkwekers gek op (stukken) boomvaren stam,dus kun je het misschien verkopen.
En als laatste,wat ik ook weleens bij iemand heb gezien is het plaatsen van een andere varensoort die geen stam vormt in de kop plaatsen (vind ik persoonlijk een beetje onnatuurlijk...).
Zomaar wat ideetjes...
Groet,Ben