Alhoewel dit topic al bijna een eigen leven gaat leiden op het forum wil ik er nog eenmaal op reageren. Grappig is om te zien dat de meeste reacties komen van mensen die werk hebben.
Dankzij de crisis ben ik alweer een kleine anderhalf jaar werkloos. En voor niemand is dit leuk uiteraard, maar ook van geval tot geval weer verschillend (tweeverdieners, eenouder gezinnen, gezinnen met kinderen waarvan slechts 1 partner werkt, alleenstaanden) en ga zo maar door. Om mezelf als voorbeeld te nemen : ik ben alweer enige jaren alleenstaand, wat betekent dat je voor sommige zaken meer moet betalen. Als ik kijk naar de ontwikkeling of liever gezegd aftakeling van mijn inkomsten, zijn die momenteel nog maar een derde van wat ik jaren lang gewend was.
Hoe dat kan ? Mijn salaris was opgebouwd uit drie vaste onderdelen : een basis (dagdienst) deel, een twee ploegen toeslag en structurele weekenddiensten. "Dankzij" de crisis werden deze laatste twee onderdelen voor onbepaalde tijd geschrapt. Zonder enig pardon dit deel van de inkomsten weg... Ruim een jaar dagdienst gelopen,wordt je bedankt voor je diensten. Kom je bij het UWV terecht,krijg je te horen dat je WW krijgt over het laatst verdiende volledige jaarsalaris. Na nog eens een jaar kom je bij de sociale dienst terecht (vaststaand uitkeringsbedrag). Al met al kom je dan tot de conclusie dat je inkomsten nog maar ongeveer een derde zijn van wat je zo lang gewend was !!!
En maar als een kip zonder kop overal op solliciteren. Nou ik kan je vertellen dat je op mijn leeftijd te maken krijgt met zaken als negeren door het bedrijfsleven en ambtenaren bij het UWV die je alleen maar als last zien.
Om dan nog maar te zwijgen over die sukkel van een minister van economische zaken die we tegenwoordig hebben. Aan de ene kant wil hij het mes zetten in de belangrijkste sociale voorzieningen en aan de andere kant wil hij het ontslagrecht versoepelen zodat bedrijven makkelijker oudere werknemers kunnen ontslaan. Hoezo, praten met dubbele tong ? Hoewel dat praten bij hem eerder uit zijn achtereind lijkt te komen.