Aardwarmte

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Aardwarmte

Berichtdoor The Flying Dutchman op 25 feb 2011 23:11

Heb deze winter een raar fenomeen waargenomen. Op de plaats van oude strontputten die men
vroeger had voor dat er riolering was onstonden na een sneeuwbui vreemde "graancircels".
M.a.w. de sneeuw ontdooide daar in een brede circel rondom de putten. Nu moet men bedenken dat over deze putten nog een betonplaat ligt met daar weer over een laag zand en daarop stenen
bestrating. Ik vraag me af hoe hoog de temperatuur in deze putten dan wel niet moet zijn en zou men
met de warmte van een put bijv een kasje kunnen verwarmen??? Misschien is er iemand hier op het forum die daar iets zinnigs over kan zeggen.??

Ron
The Flying Dutchman

14 bedankjes

Re: Aardwarmte

Berichtdoor segers301 op 26 feb 2011 09:16

Je zou er een kasje kunnen overzetten en deze zo wat warm houden..
De lucht in een beerput zit vol met chemische dodelijke gassen.
segers301

10 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 26 feb 2011 11:27

Zijn de putten zowiezo niet een beetje verwarmd?
Moeten toch open kunen in geval van nood?

Bij ons zijn ze allemaal ontdooid in tijden van vorst en sneeuw.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor segers301 op 26 feb 2011 17:43

wsnbm schreef:Zijn de putten zowiezo niet een beetje verwarmd?
Moeten toch open kunen in geval van nood?

Bij ons zijn ze allemaal ontdooid in tijden van vorst en sneeuw.

Ja ze moeten kunnen uitgekuist worden he, maar zonder gasmasker kruip je daar niet in hoor :)
Voor verwarming met warmtepompen word er wel gewerkt met spoelen die in de grond gestoken worden waar water doorloopt, dit water word dan door de grondwarmte opgewarmd waardoor er het water sneller op temperatuur is,zo een spoelen zouden eventueel in de septische put kunnen. maar dat zal om een serre te verwarmen een dure instalatie worden. heb eens gekeken op een ander forum en de werking van een septische put is het beste bij hoge temperaturen, in de winter valt de "werking" stil, dus op het moment dat je het in de serre zou nodig hebben.
Ik denk dat als het mogelijk is om er een serre bovenop te plaatsen je wel wat zou kunnen genieten van de warmte.
segers301

10 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 26 feb 2011 17:50

segers301 schreef:Ik denk dat als het mogelijk is om er een serre bovenop te plaatsen je wel wat zou kunnen genieten van de warmte

En als je pech hebt ook van de geur..... :lol:
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor segers301 op 26 feb 2011 22:00

orinoco schreef:
segers301 schreef:Ik denk dat als het mogelijk is om er een serre bovenop te plaatsen je wel wat zou kunnen genieten van de warmte

En als je pech hebt ook van de geur..... :lol:

:D
segers301

10 bedankjes

Berichtdoor amourath op 26 feb 2011 22:06

The Flying Dutchman schreef:Ik vraag me af hoe hoog de temperatuur in deze putten dan wel niet moet zijn en zou men met de warmte van een put bijv een kasje kunnen verwarmen???

Natuurlijk kan dat - het principe van de broeibakken. Stinken doet dat niet hoor, boven de paardenmest komt 20cm grond te liggen. Je krijgt in zo'n broeibak een grondtemperatuur van rond de 30° die dan geleidelijk aan daalt.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor The Flying Dutchman op 26 feb 2011 22:10

Deze putten zijn al 20 jaar geleden leeggemaakt en ruiken totaal niet meer hoor, heb zelf puin in 2
van de putten gestort.
Ik vraag me alleen af, stel dat je in kastje een gat van bijv 3 meter diep graaft met bijv verticaal
een rioleringsbuis erin hoeveel warmte er dan zou vrijkomen want warme lucht stijgt op en koude
zou dalen in de buis en daar weer verwarmt worden. Een continue proces dus. Zou je 3 graden
winnen dan is dat een mooi resultaat.

Ron
The Flying Dutchman

14 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips