Krimp verschijnsel

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Krimp verschijnsel

Berichtdoor Tosaman op 24 maart 2011 16:15

Ik heb een aantal planten in grotere potten gezet, compleet met nieuwe potgrond uiteraard, en nu viel het mij op, dat er tussen de binnenwand van de pot en de potgrond, ruimte onstaat.
Nu is het logisch dat potgrond gaat inklinken na watergift, maar het krimpt ook.

Wat is hier de oorzaak van, is het schadelijk voor de plant en wat kan ik verder doen?
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Re: Krimp verschijnsel

Berichtdoor Christophe op 24 maart 2011 16:44

Dat hangt van de soort potgrond af die je gebruikt. De oorzaak is dat de potgrond is uitgedroogd. Kan op zich weinig kwaad denk ik, behalve dan dat het water er makkelijk langs de zijkant (dus tussen de pot en de potgrond) weg loopt bij het water geven.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 24 maart 2011 18:36

Hoi Christophe,
Je zegt dat de potgrond wellicht uitgedroogd is. Nou heb ik de gehele winter een aantal Cycas revoluta in schuur laten overwinteren, dus dat lijkt mij wel logisch.
De fortunei's die ik van jou heb heb ik ook verpot, en water gegeven totdat het onderuit de potvandaan kwam. Maar na twee dagen in een matig zonnetje vertoonde de potgrond al krimp. Ik gebruik potgrond van Naturado.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 24 maart 2011 19:53

Mja, dat is toch de soort potgrond hoor. Met heel luchtige potgrond heb je dit minder snel. De potgrond moet zelfs niet volledig uitdrogen om reeds te krimpen, maar je ziet dit het best als de potgrond droog is.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 24 maart 2011 23:42

Wordt het dan tijd voor nieuwe potgrond of kan het geen kwaad.
Ik heb laatst met een schepje het aarde weer een beetje los gemaakt.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 24 maart 2011 23:48

Ik heb eerder het idee dat je er met wat oudere potgrond minder last van hebt...
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 25 maart 2011 09:39

ik heb dat ook bij de bananen die ik de hele winter geen water gegeven heb, gewoon uitgedroogde potgrond, juist poeder zo droog, gewoon goed water geven en er zal idd wel wat tussen de potgrond en de pot lopen of je kan ze als het tijd is terug ompotten of in de grond doen dan is dat ook opgelost, je kan ook de droge potgrond terug herverdelen en opvullen met potgrond zodat de pot weer mooi terug vol is.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 25 maart 2011 10:10

L.S.,
Bedankt voor jullie input, maar zoals ik in bericht 1 en 3 al meldde, is dit verschijnsel ook gebeurd nadat ik planten omgepot hebt met nieuwe potgrond.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor koen op 25 maart 2011 14:17

Bij balkonplanten is die krimp erg slecht. (surfinia, pelargonium, ...) de kluit drijft op het langslopende water en neemt niets op. Er bestaan van die kristallen die heel veel vocht opnemen en dit langzaam afgeven bij droogte. De absorptie van die kristallen is wel fenomenaal. Ze veranderen in gel-achtige klompjes. Maar een keer de krimp erin zit gaan ze ook niets opnemen omdat het water wegloopt langs de rand. Zou het ook niet helpen om wat leemachtige tuingrond erdoor te mixen ? En deze dan met koemestkorrels te mengen ?

Om een ingedroogde kluit te hydrateren kan je die, indien de grootte van de kluit het toelaat, deze een kwartier in een emmer water ondergedompeld houden, dan is ze terug helemaal verzadigd.
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips