Butia capitata R.I.P

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Butia capitata R.I.P

Berichtdoor Maurice op 30 maart 2011 19:15

Mijn trots is niet meer :cry: . Vanmiddag de speer van mijn B. capitata uitgetrokken.

Afbeelding

Ondanks alle bescherming is deze kl... winter dus toch teveel geweest. Hij heeft heel de winter kurkdroog gestaan met een goede luchtcirculatie en met de echt koude nachten hing er een infrarood lamp te branden boven z'n speer. Wie het weet mag het zeggen... :?:

Ik heb nu een theelepel bordeauxse poeder (droog) in het gat gegooid en het gat extra afgedekt met vliesdoek, hij staat ook nog onder z'n afdak. Ik heb eerlijk gezegd weinig hoop maar om 'm nu al helemaal af te schrijven, daar is ie me nog te dierbaar voor.
Maurice

12 bedankjes

Re: Butia capitata R.I.P

Berichtdoor palmguy op 30 maart 2011 19:31

Maurice,

Veel sterkte, het verlies van zo een prachtplant doet pijn
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor KRISTOFD op 30 maart 2011 20:02

heb je enig idee welke min temp hj heeft gehad deze winter. ik heb er ook ene staan maar in pot en zou die ook in volle grond willen maar als ik dit zie zou ik het liever in zijn pot houden.

kristofd
KRISTOFD

9 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 30 maart 2011 20:16

Oei spijtig van zo'n prachtexemplaar .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 30 maart 2011 20:16

Gecondoleerd man, dat was een flinke jongen.

Ben hoogst waarschijnlijk een kleintje Phoenix C verloren, mijn vrouw vertelde me dat ik best beteutert stond te kijken toen ik de complete speer eruit trok.

Alsof je een huisdier verliest.

Sterkte ermee!

Groet,
John
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 30 maart 2011 22:15

Innige deelneming :( Zelf heb ik ook reeds twee exemplaren van gelijkaardige grootte verloren. Ik vind het prachtige palmen maar bij mij blijven ze nu wel in pot, zodat ik ze 's winters in de serre kan zetten. Met butia kan het buiten jaren goed gaan maar vroeg of laat geeft ie het toch op tenzij je aan de kust woont of begint bij te verwarmen. Momenteel heb ik buiten 2 Jubaea's staan van vergelijkbare grootte en daar ben ik veel tevredener over. Die kunnen pas echt barre omstandigheden aan (weliswaar met een afdak hier in de (siberische-)Kempen).
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 30 maart 2011 22:19

Hoi Maurice mijn Butia's hebben alle drie een opdonder gehad de odorato staat er het zelfde bij als jou capitata de erios en capitata hebben een groene speer en zo vast als een huis wel de buitenkant bruin en door maar ik geef niet op de emotionele waarde is mij te groot en het geld groeit ook niet op mijn vesleten rug sterkte en positief blijven is het enige groet Francois :!:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 31 maart 2011 07:24

Ik heb ook een capitata maar hou hem toch in pot. Ik lees teveel negatieve ervaringen me Butia's.

Ik had er vorig jaar ook 1 met speerrot en die is spontaan beginnen herstellen, zonder poeder of zonder droog te houden. Dus er is nog hoop. ;)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Maurice op 31 maart 2011 07:40

Bedankt voor het medeleven.

Mijn inziens heb ik er toch alles aan gedaan. Ruime tent eromheen gebouwd, omwikkeld met bubble folie. Boven-en onderkant 2 stroken open gelaten voor de nodige ventilatie. In de koudste nachten een infraroodlamp erboven. In de tent schommelde het altijd zo rond het vriespunt, het is er niet kouder geweest dan -5 en dat kurkdroog!
Dit is voor mij toch wel een grens van wat er mogelijk is, het moet wel leuk blijven. Maar goed, ik laat 'm deze zomer staan om te kijken of ie nog zin heeft in het leven. Bouwwerk haal ik wel weg (geen zin om daar heel de zomer tegenaan te kijken), als het regent trek ik wel een vuilniszak over z'n kop.
Hoe gebruiken jullie trouwens die bordeauxse pap? Ik heb er geen papje van gemaakt maar er zo een theelepeltje van dat droge poeder ingekiept.
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor amourath op 31 maart 2011 08:36

Maurice schreef:Mijn inziens heb ik er toch alles aan gedaan. ... Dit is voor mij toch wel een grens van wat er mogelijk is, het moet wel leuk blijven.

Inderdaad, het is bij mij ook de eerste palm die ik ben verloren ondanks een deftige bescherming, en het was ook al geen kleintje meer, dus daar hield het op. Nu heb ik een nieuwe Butia (yatay) maar die blijft in pot, geen zin om er nog één te verliezen :)

Maurice schreef:Hoe gebruiken jullie trouwens die bordeauxse pap? Ik heb er geen papje van gemaakt maar er zo een theelepeltje van dat droge poeder ingekiept.

Inderdaad droog gebruiken, een papje kan mijns inziens niet veel goed doen in een 'wonde' die schimmelt en droog moet gehouden worden.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen