Hulp gevraagd

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Hulp gevraagd

Berichtdoor krien op 11 apr 2011 13:41

Ik heb vorig jaar een Brugmansia gehad maar deze is spijtig genoeg stuk gegaan. Momenteel ben ik terug in de ban van de Brugmansia's, de datura's en de Iochroma's. Maar zijn deze echt zo giftig? Ik heb gisteren een Cordata Red op de kop kunnen tikken. Maar toen ik hem even in de zon zette werden de bladeren al meteen slap. Is dit normaal? Mogen deze niet in volle zon? Hebben al deze soorten veel water nodig? Iemand tips zodat ik het dit jaar beter kan doen? Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door krien op 11 apr 2011 19:29, in totaal 1 keer bewerkt.
krien

0 bedankjes

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor francois eijkhout op 11 apr 2011 13:59

Hoi Krien ik heb toevallig een Datura zaterdag bij de Aldi gekocht 1,49 euro een zacht gele ze zijn wel degelijk giftig zie coogle verder hebben zij veel water nodig en mest tevens moet je een plant altijd laten wennen aan de felle zon tegen het verbranden succes en groeten uit het zonovergoten Oude Tonge Francois
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor amourath op 11 apr 2011 14:05

Welkom op dit forum! :welkom:

Enkele korte antwoordjes:

krien schreef:Maar zijn deze echt zo giftig?

Ja, ze zijn giftig maar dat zijn véél planten hoor dus altijd opletten! Steeds goed je handen wassen als je ze aanraakt en bij het snoeien liefst handschoenen gebruiken. Mijn buurman kreeg zo'n spatje vocht in zijn oog en mocht even later toch richting spoed trekken dus steeds opletten daarmee.

krien schreef:Ik heb gisteren een Cordata Red op de kop kunnen tikken. Maar toen ik hem even in de zon zette werden de bladeren al meteen slap. Is dit normaal? Mogen deze niet in volle zon?

Jawel hoor, de mijne staat in volle zon! Slappe bladeren wijst meestal op grote dorst!

krien schreef:Hebben al deze soorten veel water nodig? Iemand tips zodat ik het dit jaar beter kan doen? Alvast bedankt.

Véééél water en ze lusten wel wat mest ook. Het zijn veelvraten en als je ze goed te eten/drinken geeft zullen ze je maandenlang belonen met prachtige bloemen en een heerlijke geur erbovenop! Die van mij is nu al zijn eerste bloemknoppen aan het maken en bloeide vorig jaar door tot begin november.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor krien op 11 apr 2011 19:09

Dank U voor de reactie's , ik ga jullie raad zeker opvolgen.
Die van jou,Amourath, heeft al bloemknoppen. Wat een luxe . Ik hoop er ook snel te krijgen.Hoe krijg je deze zo vroeg? Welke kleuren heeft u? En welke ruiken het best? Tja, ik heb wel redelijk wat vraagjes want ben nog maar beginnertje.
Laatst bijgewerkt door krien op 11 apr 2011 19:30, in totaal 1 keer bewerkt.
krien

0 bedankjes

Berichtdoor krien op 11 apr 2011 19:28

Ben ook nog op zoek naar een Brugmansia Sanguinea omdat ik hem zo mooi vind. Ik heb begrepen dat dit een winterbloeier is,klopt dit? Wil dat zeggen dat deze dan wintervast is of wanneer is de bloeiperiode dan precies? En is de verzorging dan hetzelfde qua water en voeding?
Ik hoop hier eerst wat kennis op te doen zodat ik hem nadien goed kan verzorgen. :)
krien

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 11 apr 2011 19:56

krien schreef:Die van jou,Amourath, heeft al bloemknoppen. Wat een luxe . Ik hoop er ook snel te krijgen.Hoe krijg je deze zo vroeg?

Ik doe er niets speciaal mee, ik heb hem nu onlangs voor het eerst wat koemest gegeven en hij staat buiten tegen een zonnige muur. Hij overwinterde binnen in de garage en blijft in kuip het hele jaar door.

Dit is zomer 2009, toen was hij 2 jaar oud (nu is hij een stuk groter)
Afbeelding

krien schreef:Welke kleuren heeft u? En welke ruiken het best? Tja, ik heb wel redelijk wat vraagjes want ben nog maar beginnertje.

Ik heb 2 witte en een stek van een bonte met roze bloemen, maar vrees dat de laatste het niet zal halen... hij maakt nog steeds geen blad aan in elk geval.
Volgens mij ruiken ze allemaal heerlijk, vooral 's avonds!
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor krien op 11 apr 2011 20:04

Geef je hem ieder jaar nieuwe potgrond?
amourath schreef:
krien schreef:Die van jou,Amourath, heeft al bloemknoppen. Wat een luxe . Ik hoop er ook snel te krijgen.Hoe krijg je deze zo vroeg?

Ik doe er niets speciaal mee, ik heb hem nu onlangs voor het eerst wat koemest gegeven en hij staat buiten tegen een zonnige muur. Hij overwinterde binnen in de garage en blijft in kuip het hele jaar door.

Dit is zomer 2009, toen was hij 2 jaar oud (nu is hij een stuk groter)
Afbeelding

krien schreef:Welke kleuren heeft u? En welke ruiken het best? Tja, ik heb wel redelijk wat vraagjes want ben nog maar beginnertje.

Ik heb 2 witte en een stek van een bonte met roze bloemen, maar vrees dat de laatste het niet zal halen... hij maakt nog steeds geen blad aan in elk geval.
Volgens mij ruiken ze allemaal heerlijk, vooral 's avonds!
krien

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 21 apr 2011 10:04

krien schreef:Geef je hem ieder jaar nieuwe potgrond?

Neen, daar is hij gewoon veel te groot voor geworden. Dit jaar heb ik hem niet verpot, enkel koemest gegeven. Volgend jaar zal ik kijken om de grond te vervangen.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor arian1970 op 21 apr 2011 20:46

Geef een datura hartje zomer gerust 2 keer in de week mest 20-20-20 en heeeeeeel veeeeel water en er kunnen wel 100 tot 250 bloemen in een keer aanhangen.

Arian
arian1970

9 bedankjes

Berichtdoor krien op 22 apr 2011 16:28

IK ga direct mest bijgeven want ik doe momenteel maar 1 keer om de 14 dagen. Te weinig zeker? Weet iemand waar ik stekjes van een Brugmansia Sanguinea kan vinden?
krien

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten