- tuin3.jpg (52.63 KiB) 2514 keer bekeken

- tuin2.jpg (35.94 KiB) 2514 keer bekeken

- tuin1.jpg (42.5 KiB) 2514 keer bekeken

- trachycarpus.jpg (43.38 KiB) 2514 keer bekeken

- eucalyptus.jpg (39.57 KiB) 2514 keer bekeken
Opnieuw hallo!
Enkele fotoos ter update van de tuin..
het wordt steeds groener maar het kan voor mij nt snel genoeg gaan

De eerste winter is erover gegaan, de meeste soorten hebben het gehaald, enkelen hebben het bijltje erbij neergelegd..
wat wel te verwachten was : heengegaan in volle grond : 1 phoenix canariensis, alle agaven..
Tegen de zuiden muur had ik een trachelospermum jasmenoides geplant, deze is tot op de basis afgestorven/bevroren, hij krijgt nu wel nieuwe scheuten.
de kleine olijfboom heb ik in volle grond gezet voor de winter, veel bladuitval gehad, nu toch weer in de groei geschoten..
de acca van palmhunter in volle grond, heeft ook de winter overleefd zonder echte bescherming, dik pak blaren op zijn voeten, vrij veel bladverlies, ook weer volop in blad aanmaak fase
had 3tal plantjes gekocht van eucalyptus perriniana, voor de winter in volle grond gezet, die zijn op jaar tijd bijna 2 meter gegegroeid, had ook zelf zaad gekocht, de helft ca is uitgekomen en de meesten hebben de overplant naar volle grond overleefd, zijn nu tss de 10 en 40cm, ook allen een groeischeut..
Ook de winter op kousevoeten doorgekomen : de 2 trachyparpus fortunei, nieuwe blaren schieten eruit nu..
had bij floralux alle pittosporum soorten gekocht die ze hadden, deels in volle grond geplant, daarvan heeft de helft de winter overleefd.. die hebben het nu moeilijk, met de droogte vermoed ik, ook al geef ik ze alle dagen water toch zijn er takken die verdorren.. ik denk dat ik ze vanaf nu allen in pot ga houden.. erg bizar een plant die het beter in pot doet dan in volle grond.. ze blijven toch 1 van mijn favorieten.. de bloemen ruiken erg lekker
raphiolepis umbellata ook winter overleefd, in bloei nu, zo mooi..
vorige zomer nr de cote d'azur op vakantie geweest, en wat zaden en kleine plantjes uit de tuin aldaar meegebracht.. toch goede opkomst van phoenix canariensis, zijn aan hun 2e blad, blijven binnen, acanthus ook heel enthouiaste sterke blaadjes, staan in volle grond nu, in de schaduw.. heel wat scheutjes zijn aangeslagen van : pittosporum tobira, iris, agapanthus, laurier,..
ik denk nu nog enkele Cupressus Sempervirens te planten tegen de zuiden muur.. 1 of 2 om te proberen, ten slotte waait er een barre oostenwind langs die muur, iets wat me na lectuur op het net als meest gevaarlijke overkomt voor hen.. zou wel heel mooi zijn om wat ritme en vertikale structuur te geven aan die zijde..
voor wie interesse heeft, kan ik nog meer/detail fotoos plaatsen..
Vriendelijke groeten!
Evelien