oudste/grootste trachy?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

oudste/grootste trachy?

Berichtdoor alleyoop op 02 mei 2011 00:36

Een vriend van mij heeft al bijna 30 jaar Trachy's in zijn tuin die afkomstig zijn van zaad dat hij tijdens een vakantie in Kroätië had meegenomen. Zijn bomen zijn groter dan wat ik hier al op het forum heb gezien en ik vraag me af of dit de oudste particuliere Trachy's in de Benelux zouden kunnen zijn?
alleyoop

0 bedankjes

Re: oudste/grootste trachy?

Berichtdoor Klaas-Jan op 02 mei 2011 00:39

Geen idee, heb je foto's? Kunnen de mensen welke een grotere (palm) hebben het laten weten.
Heb al erg grote gezien in Nederland, ben benieuwd...
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor Olie1605 op 02 mei 2011 00:52

Ben ook wel benieuwd, Trachy's die al 30 jaar op dezelfde plek in de volle grond staan, zijn enorme exemplaren normaal...
Olie1605

55 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 02 mei 2011 01:27

Een jaar of 30 geleden waren deze palmen nog bijna een zeldzaamheid in te tuincentra.
Ook werden ze volgens mij niet of nauwelijks als tuinplant aangeboden.Als je ze al eens tegen kwam,stonden ze doorgaans bij de kamerplanten.Zelf heb ik eind jaren zeventig wel eens een paar kleine exemplaren meegenomen uit Zuid Frankrijk (Dordogne),maar die waren geen lang leven beschoren.Waarschijnlijk door wortelschade,want ik weet nog dat het niet meeviel om die plantjes uit de keiharde grond te krijgen zonder het juiste gereedschap.Jaren geleden stond er wel een enorm exemplaar in een tuin in Scheveningen en tientallen jaren geleden weet ik mij nog te herinneren dat er op een landgoed in West Vlaanderen een aantal Trachy's waren aangeplant.Tegenwoordig kun je echter al reusachtige exemplaren kopen,soms 7 a 8 m,maar dat is een beetje valsspelen natuurlijk.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Roeland op 02 mei 2011 04:40

Een paar straten verder als waar ik woonde (bij mijn ouders) staat er eentje die toch al rijkt tot aan de dakgoot of hoger (met 2 volwaardige verdiepen !!)

ik word er 27 dus zo oud is hij minstens al !

een supermooi exemplaar is het ook niet (vanonder dun, vanboven dikker)
Roeland

7 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 02 mei 2011 09:14

Ben ook wel eens benieuwd naar die foto's , posten maar zou ik zeggen (Niet onder de 5m) :lol:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 02 mei 2011 17:04

alleyoop schreef:Een vriend van mij heeft al bijna 30 jaar Trachy's in zijn tuin die afkomstig zijn van zaad dat hij tijdens een vakantie in Kroätië had meegenomen. Zijn bomen zijn groter dan wat ik hier al op het forum heb gezien en ik vraag me af of dit de oudste particuliere Trachy's in de Benelux zouden kunnen zijn?

In een winkel in de buurt staat er een fortunei te koop van minsten 6-8 meter stam. Echt groot exemplaar maar staat in pot. Zal waarschijnlijk uit Zuid Europa komen denk ik (omdat ze daar al hun palmen aankopen). Volgende keer maak ik een foto! :thumb_up:

Wil wel graag een fotootje zien van die palm van je vriend eigenlijk :happy_thai:

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 02 mei 2011 18:19

Idd, wij willen foto's zien ?! :)
30 jaar is al erg oud en als deze dan ook nog 30 jaar op dezelfde plek staan in volle grond... :thumb_up:
Dat kan dus goed zijn dat deze één van de oudste zijn in de benelux !

FOTO'S ?!!! :mrgreen:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor alleyoop op 02 mei 2011 18:40

Ik zal proberen om nog deze week eens langs te gaan met mijn fototoestel. Best grappig is ook dat er in een omtrek van ca. 100m van zijn bomen (1 mannelijke en verschillende vrouwelijke exemplaren) meerdere Trachy's ontkiemen alhoewel die nooit gepland werden, waarschijnlijk gaat het om zaden gedropt door vogels. Zijn huis is aanpalend aan een stedelijke begraafplaats en ook daar ontkiemen er al plantjes dus nog wat geduld en we zien het eerste Belgische kerkhof met palmbomen :lol:
alleyoop

0 bedankjes

Berichtdoor Olie1605 op 02 mei 2011 19:28

Over welke hoogte spreken we dan ongeveer Alleyloop? Ben echt benieuwd :).
Olie1605

55 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen