nieuwe speren, groei en bloei en bladeren

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: nieuwe speren, groei en bloei en bladeren

Berichtdoor cpo op 27 mei 2011 11:44

Hier in de tuin is ook alles als een speer aan t groeien. Vorig jaar begonnen met onze tuin en dit jaar veel nieuwe aanplant, maar ook veel dingen verhuist, zoals yucca's (gloriosa) bamboes (fagesia's) en 5 trachycarpus fortunei. De kleine trachy groeit goed, en iets grotere van een meter of 4 groeit ook goed, 1 heeft speerrot die is nu afgezaagt, de andere 2 grote (metertje of 5/6) groeien helaas nog niet. Verder zijn alle bamboes vreselijk aan het groeien, een aantal hebben het zwaar te verduren gehad met eerst de verhuizing, toen pollen kleiner gemaakt, toen een nare winter en toen een droog voorjaar. Maar ze doen het goed! Verder is er zelfs een nieuwe speer aan het vormen in een chamaerops humilis die speerrot had. Kortom volop groei hier in de tuin!
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 27 mei 2011 17:36

Esther,

Ik denk dat na 1 jaar de wortelkluit van de banaan nog te klein is om een winter ertegen te kunnen.
Ik laat mijn banaan zolang in een metstelkuip staan totdat hij eruit barst.
Dan neem ik er een stuk (Scheut)vanaf dat weer terug de Kuip ingaat voor het geval dat de rest de winter nier overleeft en dan gaat het grootste gedeelte de grond.
Hij komt nu dieper in de grond te staan dan dat hij in de kuip zat.
Als het winter wordt snijd ik alles tot op de grond af en leg dat boven op de kluit als winterbescherming.
Dan leg ik daar dan een paar stoeptegels op op wegwaaien te voorkomen.
Meestal loopt de kluit de volgende zomer weer uit tot zo'n 2,5 meter.

Groeten

Marc

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor cpo op 28 mei 2011 13:27

Marc_S schreef:Ik denk dat na 1 jaar de wortelkluit van de banaan nog te klein is om een winter ertegen te kunnen.

Wij hadden een piepklein stekje van de musa basjoo en die is zonder winterbescherming de winter doorgekomen, hij kwam begin mij weer vrolijk op en is nu al groter als ie vorig jaar is geweest.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen