Graag jullie mening over druppelsysteem

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Graag jullie mening over druppelsysteem

Berichtdoor xride1 op 28 mei 2011 13:43

Hoi,

Ik ben op zoek naar een degelijk druppelsysteem om in de vakantieperiode mijn potplanten te voorzien van water. Hebben jullie hier goede of slechte ervaringen mee? Zijn er ook bepaalde merken die het minder goed doen? Jullie tips en advies zijn welkom.
groetjes
xride1

14 bedankjes

Re: Graag jullie mening over druppelsysteem

Berichtdoor Eduard op 28 mei 2011 14:24

Hoi, ik werk er al jaren mee, maar wel alleen als ik op vakantie ga, want met veel planten kun je dat de verzorging niet aandoen! Ik ben uiterst tevreden het werkt perfect, je hebt druppelaars, sproeiers in alle maten en voor verschillende functies, ik heb het Gardena systeem met timmerklok wat je ook weer op verschillende manieren kunt instellen, meerdere keren per dag, of om de dag of met vochtsensor , Dus wel de moeite, de batterij gaat wel 2 jaar mee [duracell], en ik heb +-80 sproeikopjes op een systeem
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor ick op 28 mei 2011 15:44

Hoi, Ik heb denk ik hetzelfde systeem als Eduard (gardena micro drip systeem) en ben daar alweer een paar jaar heel tevreden mee.
Het is inderdaad wel echt een oplossing voor in de vakanties, want het systeem houdt geen rekening met weersomstandigheden. Ik stel alles in op de gemiddelde waterbehoefte, waarbij ik er vooral voor zorg dat alles niet te droog staat. Ik begin dan meestal ongeveer een week voor ik op vakantie ga met het af- en bijstellen van de verschillende sproeikopjes om de juiste watergift te krijgen. Klinkt als veel werk, maar het kost me dan hooguit een kwartiertje per dag.
Het is beter dan een vriendelijke buur vragen voor je planten te zorgen (bovendien wil ik dat ook niemand aandoen...). Ik heb geen idee eigenlijk hoeveel sproeiertjes eraan gekoppeld zitten, maar dat zal zeker iets van 80 stuks zijn.
Het enige dat ik nu nog van die vriendelijke buur vraag, is of die eens per week even wil kijken of alle sproeikopjes nog op hun plek zitten.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor plasta op 28 mei 2011 15:53

Hier ook van gardena een sproeicomputer (de C 1060 solar plus) met een 6-groeps verdeler, waardoor je je planten ook in verschillende groepen kan indelen. Zo krijgen de bamboes bijvoorbeeld veel water etc.
Door een regensensor of een bodemvochtigheidssensor kan je wel degelijk het geheel weerafhankelijk maken en er dus echt geen omkijken meer naar hebt.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 28 mei 2011 19:27

Heb op dit moment geen mogelijkheid om zo,n systeem aan te sluiten maar anders had ik het allang gekocht ideaal!
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor xride1 op 28 mei 2011 20:06

Dus over gardena niets dan lof, ik zag dat er nog veel verschillende merken op de markt zijn.
Kortelings zal ik eens gaan rondneuzen in de tuincentra en aveve winkel, bij gardena zullen het waarschijnlijk toch vaste prijzen zijn. Het is altijd handig om de ervaring te kennen van zulke dingen want als je het in de verpakking ziet is het wel handig tot je er mee aan de slag moet gaan, dan loopt het soms anders af.
Dank voor de reacties.
xride1

14 bedankjes

Berichtdoor plasta op 28 mei 2011 22:21

Qua prijs kan het toch nog wel eens uitmaken. Vooral door soms acties van winkels met bv 15 % korting op alles of soortgelijke acties. Als je een beetje uitgebreid systeem aanschaft loopt het al vlug in de vele honderden euro's, dus een beetje rond kijken heeft echt wel zin.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor ick op 29 mei 2011 21:27

mijn sproeicomputertje is de simpelste in het assortiment. Daarom kan ik niet zo heel veel instellen behalve tijden en frequentie. Je kunt idd. zoals Plasta zegt een veel uitgebreidere computer kopen en daar een bodembevochtiger of regensensor op aansluiten. Dan heb je er wellicht nog minder omkijken naar. Aangezien ik het alleen gebruik voor de vakanties vond ik dat voor mij overdreven (duur). Bovendien heb ik een aantal planten die er bij gedijen als ze af en toe droger staan. Dus geef ik er de voorkeur aan om zelf met een gietertje voorbij te lopen als ik thuis ben.
Het is vrij prijzig spul, maar het gaat lang mee.

Succes met uitzoeken!
groet, rick
ick

71 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips