Dagje zeeland

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Dagje zeeland

Berichtdoor palmgek op 06 jul 2011 09:14

Het was gisteren lekker weer en ik had vrij. Kortom, een mooie dag voor het strand en een bezoekje aan de subtropische tuin "Fort den Haak" in Vrouwenpolder. Inmiddels is het een beetje traditie geworden om daar ieder jaar op een mooie zomerse dag, de planten te gaan bewonderen. Ik vermoed dat we dit jaar voor de vijfde keer zijn geweest. Het leuke hiervan is dat je de conditie van de planten over de jaren heen kan volgen. Zo mooi en frisgroen dat alles erbij stond gedurende de eerste paar jaren, is helaas niet meer. Je ziet steeds meer planten achteruit gaan of zelfs uit de tuin verwijderd worden omdat ze dood zijn gegaan. De eigenaar wil zijn planten ook zo weinig mogelijk tot niet beschermen en hoopt op winterbestendigheid in het milde zeeuwse klimaat. Helaas is dit afgelopen winters een beetje tegen gevallen.

Herstellende Phoenix canariensis
Afbeelding
Afbeelding

Grootste Canariensis (140 jaar oud) Zonder blad en vermoedelijk dood
Afbeelding

Jubaea Chilensis helemaal verdroogd en vermoedelijk dood
Afbeelding

Grootste Jubaea wordt ook steeds droger sinds aanplant...
Afbeelding

Grote Butia volledig verdroogd
Afbeelding

Grote Brahea Armata herstellende..
Afbeelding

Enkele overleden of herstellende Canariensis
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Enkele planten die het wel goed doen

Prachtige parasol dennen en cypressen
Afbeelding

Washingtonia filibusta
Afbeelding

Trachycarpus Fortunei
Afbeelding

Wat Chamaerops soorten en Washingtonia robusta
Afbeelding

Kleine Brahea Armata
Afbeelding

Nieuwe aanplant (Dicksonia Antarctica) en overleden Trithrinax
Afbeelding

Het valt op dat onder Jubaea en Phoenix veel slachtoffers zijn gevallen. Daarintegen blijft Washingtonia opvallend mooi. Trachycarpus en Chamaerops zijn uiteraard de grote winnaars.

Ondanks dat de tuin prima wordt onderhouden heeft deze door de jaren heen helaas toch een groot deel van zijn sierwaarde verloren.

Groeten, Richard
Laatst bijgewerkt door palmgek op 06 jul 2011 11:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Re: Dagje zeeland

Berichtdoor loowie op 06 jul 2011 10:42

Mooie report :thumb_up:
loowie

19 bedankjes

Berichtdoor amourath op 06 jul 2011 11:42

Een beetje triestig toch, zo'n mooie planten -tegen beter weten in- aan hun lot over laten... dan krijg je dit. Met een klein beetje moeite had zeker de helft van de slachtoffers nog geleefd.
Het drukt je wel even met de neus op de realiteit, zelfs ginder lukt het niet.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 06 jul 2011 12:02

amourath schreef:Een beetje triestig toch, zo'n mooie planten -tegen beter weten in- aan hun lot over laten... dan krijg je dit. Met een klein beetje moeite had zeker de helft van de slachtoffers nog geleefd.
Het drukt je wel even met de neus op de realiteit, zelfs ginder lukt het niet.

Dat is exact het gevoel dat je er na afloop aan over houdt. Misschien wat confronterend... maar wel realistisch :thumb_up: en daarom ook leerzaam ;)

Groet, Richard
Não faz mal!

palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor amourath op 06 jul 2011 13:45

Daarheen gaan is inderdaad de beste remedie tegen het exotenvirus. Zo leer je het snel af ;)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 06 jul 2011 14:30

Tja zelfs in gewone winters overleven op lange termijn daar ook alleen Trachies.@Sylvie Zeeland heeft ongeveer dezelfde wintertemperaturen.Waregem-Anzegem is het warmste stuk van westvlaanderen qua zomertemperaturen,het aantal dagen per jaar boven de 25° is hier een stuk hoger dan in Zeeland.Kijk gisteren bijv.in Waregem 29,6° of.meetst.Waregem een stuk warmer dan zeeland.Net die dagen boven de 25° zijn de goed groeidagen bij Jubaea.Het valt volgens mijn metingen op dat op die warme dagen Jubaea dubbel zo hard groeit i.v.m.dagen van 20°.Die reageert zeer snel op die warmte vind ik;1 warme dag van 30° en hopla die dag dubbel zoveel groei.GrEddy
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 06 jul 2011 14:41

Als ik kijk naar de Jubaeas die staan geplant op een heuveltje.Zo een heuveltje gaat nog sneller bevriezen dan een gewone vlakke plaats.Dat heuveltje zit propvol Jubaeawortels.Ze beschermen daar nauwelijks,ik neem aan dat ze de wortels daar gewoon laten bevriezen.Ik vind het dan nog sterk dat die grote Jubaea niet dood is.Moest men daar gedurende de winter een dikke schorslaag in grote diameter leggen zou het al veel schelen.Een afdak nog als extra maatregel zou daar bij zo een groot exemplaar voldoende bescherming geven in Zeeland.Jammer van dergelijke grote palmen aan hun lot over te laten vind ik.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor ick op 06 jul 2011 20:54

Oei, dat ziet er wel triest uit...
Ik was in de veronderstelling dat het daar wel aardig lukte, maar ik sta weer met beide benen op de hollandse klei, koude klei wel te verstaan...
Wel zonde van al die grote oude planten zeg! Ik vind het moeilijk te begrijpen dat je zulke exemplaren geen bescherming geeft. Als je ziet hoe die planten daar wegkwijnen, zul je toch moeten concluderen dat ze het er niet helemaal op zichzelf redden, zelfs niet in Zeeland.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 07 jul 2011 08:10

Miischien leuk ter vergelijk ;) Hier nog even wat foto's van dezelfde tuin en planten, maar dan geschoten in juli 2007.

P. Canariensis geschoten vanuit exact dezelfde positie
Afbeelding

De grote Butia (was toen ook al niet echt mooi en vol...)
Afbeelding

Kleine en grote Jubaea in betere tijden
Afbeelding
Afbeelding

De Trithrinax groep waar nu de grote Dicksonia staat
Afbeelding

Phoenix Canariensis nog met volle kroon
Afbeelding
Afbeelding

En tot slot de Washingtonia Filibusta, toen nog een stuk kleiner
Afbeelding

Groeten, Richard
Não faz mal!

palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor koen op 08 jul 2011 18:19

conclusie voor mij :

alleen als je Butia, Brahea en Jubaea vertroetelt (dus verwarmt en overdekt in de winter), dan kan je geruster zijn gedurende de laatste drie winters. Doe je dit niet, dan is het 'fingers crossed', en dan nog. Ik heb een 4,5 m hoge trachy staan in de tuin, en daar heb ik meer plezier aan dan kwakkelende exoten die je maar half of niet beschermt. Behalve de Trachy's doen bij mij ook de Chamaeropsen het goed zonder enige bescherming, woon wel in Brugge op 15 km van de kust. Beide soorten worden dus niet beschermd en het gaat vrij goed, ook gedurende de laatste drie winters.
Daarom heb ik veel respect voor liefhebbers die er in slagen om Butia, ... te laten uitgroeien in de grond tot prachtige exoten, door middel van hun toewijding en zorg.

Eén zaak intrigeert me : de Washingtonia's in die tuin doen het goed,(des te beter) met welke bescherming???
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video