Varens

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Varens

Berichtdoor veronique op 11 jul 2011 16:24

Hallo,

vandaag weer wat in de tuin aan het werken en het gevecht tegen het onkruid verder aan het zetten dat hier zo wat alles overwoekerd heeft.
Maar heef er misschien iemand een tip om varens weg te krijgen? :roll: Ze schieten als paddestoelen uit de grond. Dat ze in het stuk bos blijven staan stoort me niet,maar k zou ze graag wegkrijgen waar ik de tuin wil aanleggen.Dus alle tips zijn welkom. :D
veronique

62 bedankjes

Re: Varens

Berichtdoor Eduard op 11 jul 2011 19:29

Hoi Veronique, ik ben wel een varenfreak! dus eigenlijk doet die hele zin al pijn! Die varens groeien daar goed om dat het biotoop goed is voor varens, als je ze echt weg wilt hebben zul je ze met de wortels moeten uitgraven, ga je spuiten dan vergiftig je dus ook de grond! steek je ze af komen ze weer terug, dus je zult er een flink klusje aan krijgen ze uit te graven :roll:
Bij ons zou zo iets al niet mogen alles in of bij bossen is beschermd dus komen wij dit soort vragen gelukkig niet tegen! maar desalniettemin succes met je tuinwerk.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor shusui op 11 jul 2011 20:09

Is het adelaarsvaren ?
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor veronique op 11 jul 2011 20:35

@ Eduard : het is ook niet de bedoeling om ze uit te roeien maar ze gewoon uit dat stukje te krijgen waar k planten wil zetten. Degene dat k al had uitgegraven staan bij de anderen in het bos zelf geplant en groeien daar mooi verder maar ze blijven komen en al hetgeen onder hun bladeren groeit krijgt natuurlijk geen licht en gaat dood.
Met vergif spuiten doen we hier niet,het is hier natuurgebied en als er in de tuin wordt gewerkt wordt dan ook alles gedaan zonder vergif...neemt veel tijd in beslag maar we willen de natuur(alsook de dieren) geen schade berokkenen. Ook vergif tegen muizen of ratten wordt hier niet gebruikt,bomen worden niet afgedaan of ze moesten door een storm half zijn afgebroken of dood zijn.
Waarschijnlijk heb k ook de vraag wat verkeerd geformuleerd. Heb er dus deel uitgegraven en verplaatst,maar is er iets waar k op kan letten zodat ze op die plaats niet meer terug groeien,bv. planten ze zich enkel verder via wortelstokken of ook via sporen en wanneer kan k ze dan best verplaatsen voor die sporen opengaan?

@Shusui : zal er een foto van plaatsen. Deze is nog klein,ze worden veel hoger.
Afbeelding
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor shusui op 11 jul 2011 21:01

Jep, dat is idd de adelaarsvaren
Ik heb deze (nog) niet durven zetten, omdat hij zo zou woekeren...
Maar ik vind het een prachtige plant!

Hoe diep gaan zijn wortels bij u ?

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 11 jul 2011 21:26

Hoi Sven, ik ben bang als je ze aanplant dat ze niet aanslaan, ik heb meerdere pogingen gedaan maar iedere keer zonder goed resultaat, blad werd steeds kleiner tot dat ze uiteindelijk helemaal verdwenen, in een pot met zure potaarde heb ik ze wel enige jaren kunnen door houden!
@Veronique, als je geen sporen wilt moet je het blad vanaf Augustus gaan afdoen, soms al eerder, maar het duurt vrij lang van sporen tot plant, je hoeft niet bang te zijn dat die het jaar daarna gelijk zo groot zijn! Duurt gemiddeld 3 jaar.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor veronique op 11 jul 2011 21:44

Hier is de grond waar ze staan vrij vochtig en de grond is inderdaad zuur, wel gevoelig voor droogte.
De wortelstokken zitten ongeveer een 20 cm onder de grond.

Bedankt voor de uitleg Eduard,dan gaat dit dus al over sporen die eerder gevallen zijn en die nu dus uitgroeien.
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor carex op 12 jul 2011 11:37

Je hoeft echt geen rekening te houden met sporen. Die komen ook wel aanwaaien met de wind. Spontane vestiging van adelaarsvaren uit sporen komt echt niet zo vaak voor. De wortelstokken zijn het probleem. Adelaarsvaren is de sterkste woekeraar onder de (winterharde) varens. Het is niet voor niets zo ongeveer de meest verspreide plantensoort op aarde...
Varens zijn natuurlijk een absolute must voor elke tuin maar adelaarsvaren is toch wel een uitzondering. Echt definitief wegkrijgen gaat je niet lukken als er in aangrenzend bos een grote populatie groeit. Of je moet een betonnen barrrier ingraven tot 2 meter diep....

Gr Bart
Groeten Bart.
carex

25 bedankjes

Berichtdoor cuno alexander op 14 jul 2011 21:49

Hoi allemaal .

het is even een vraag .

zou het veronique helpen als ze veranderingen aanbrengt
aan de grond dus het verrijken van de grond waardoor deze
minder zuur wordt en minder arm :?: .
we hebben deze truc ooit gebruikt om Equisetum de deur uit te jagen :mrgreen: