Voor alle duidelijkheid ... Shorty heeft geen Stihl van 500€ aanbevolen hé. Hij zegt dat hij zo'n toestel heeft en de prijsklasse geeft hij even mee om aan te geven wat voor een apparaat hij ongeveer heeft waar hij tot nu toe tevreden van is. Anderen geven dan weer aan dat er van hetzelfde merk ook goedkopere toestellen zijn waar ze tevreden mee zijn, en ik raad je het eerste toestel dat je aangaf aan, als je bij die merken wilt blijven tenminste. Anders zou ik gaan voor een Stihl van rond te 200€. Mocht ik het ook maar 2x per jaar gebruiken, zou ik deze kopen.
Zijn kwalitatieve apparaatjes hoor. Vroeger had ik ook eens een kettingzaag van een ander merk (ben ik even kwijt, maar was niet goedkoop) en met de tijd begon er wat aan te haperen. Oliedarmpje verstopt, mesjes snel bot, ketting regelmatig moeten aanspannen, ... ik gebruikte dit ook slechts 1 à 2 keer per jaar. Een Stihl heb ik zelf nog niet gehad, maar enkel positieve dingen over gehoord.
Tgoh, Stihl is het lichtste apparaat ... dat kan echt een voordeel zijn. Ik heb zo een Bosch heggenschaar gekocht. Omdat ik dit vaak gebruik, heb ik een krachtig toestel gekocht ... maar zwaar. Dit is eigenlijk onhandig om te werken, waardoor ik volgende keer een minder zwaar toestel neem.
Aan de andere kant is Stihl dan weer het minst krachtige apparaat ... en dat is toch ook niet onbelangrijk. Als het dus is om wilgen af te knotten, zou ik toch voor de stihl gaan, maar als het is om dikke stammen mee te zagen ... de Dolmar (ik ken dit merk echter niet)
Ja Christophe, ik vind het ook moeilijk. Net wat je zegt: een licht toestel kan in het voordeel zijn. Het gaat voornamelijk om de takken bij de knot af te zagen, de takken zijn max. 10cm dik aan de knot. Ook wil ik hem gebruiken om de boomgaard van oude, dode, takken te ontdoen. Die zijn max. 15cm dik. Dolmar is jaren terug door Makita overgenomen en wordt veel in Noord-Amerika gebruikt. Maar wat een verschil in specificaties hè? Daarom wil ik weten wat een goede koop zou zijn. Input van oa shorty en dejagere zou ik graag vernemen.
Als je het apparaat maar 2 keer per jaar gebruikt doet het merk er toch niet toe. Koop 1 van de hubo of de gamma, powerplus of dergelijke. Goedkoop en als ie kapot is krijg je er een ander, zonder probleem. Wat een ge*eik over een kettingzaag hahaha. sorry voor mijn uitspraak. En dit voor twijgjes van 15 cm door te zagen.