door koen op 08 sep 2011 13:09
Mooie exoten ! Een gele Brugmansia is altijd een pracht om te zien, dan hebben we nog niet over de paradijselijke geur 's avonds. Zo'n gele B. bloeit massaal, maar het enige 'jammere' is dat de plant er lang bloemenloos bij staat, en als het dan zover is, en de plant is uitgebloeid, dan moet je wachten op een volgende golf, als het niet te ver op het najaar is. De roze B bloeit dan wel door, maar vaak niet zo massaal. De bloemen hangen ook niet naar beneden. Maar toch ook een geweldige verschijning als je ze goed verzorgt, ze geuren anders, maar evengoed paradijselijk. Momenteel heb ik een witte dwergvorm, die ook massaal bloeit met witte trompetjes recht naar beneden met overweldigende geur 's avonds. Ik heb er ook lang moeten op wachten, maar de bloemen zijn nu voor het hele najaar.
Ik heb de indruk dat de populariteit van de B's op hun retour zijn (iedereen hield ze) maar als je ze niet goed verzorgt vallen ze tegen, en denk dat dat de reden is dat mensen weer afhaken omdat ze om er goed uit te zien toch wat meer zorg vragen. Stalling en omwaaien zal er ook voor iets tussen zitten, denk ik.
Dus, doe zo voort met uw Brugmansia's !
exotisch tuinieren is een filosofie.