Wie kent deze vleeseters?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Wie kent deze vleeseters?

Berichtdoor Carlo op 11 sep 2011 20:45

Onderstaand twee foto's van mijn nieuwste aanwinsten.
De twee kleine plantjes op de eerste foto lijken me een drosera maar welk soort?
Ook het plantje op de tweede foto is me een raadsel. Wie kan het mij vertellen?

DSCN2428.jpg
DSCN2428.jpg (153.25 KiB) 4220 keer bekeken

DSCN2427.jpg
DSCN2427.jpg (156.62 KiB) 4220 keer bekeken
Carlo

148 bedankjes

Re: Wie kent deze vleeseters?

Berichtdoor p e t e r op 11 sep 2011 20:55

De eerste is inderdaad de DROSERA(Zonnedauw). Ik vermoed de aliciae

De tweede is een Pinguicula x 'tina' of vleesetend vetblad.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 11 sep 2011 21:11

Ja daar ben ik het mee eens.
Zet de planten in een laag van 2cm regenwater. Drosera kan en mag in de zon (kleuren ze mooi rood op). Vetblad doet het goed op een plek met veel licht.

Succes!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 11 sep 2011 22:33

Bedankt heren, hier kan ik wat mee. ;)

Heb ik gelijk de volgende vraag. Mijn ervarig met de drosera capensis is dat ie best redelijk hard groeit en deze heb ik dan al een keer in een grotere pot moeten zetten. Mijn vraag is nu of de drosera aliciae (foto) nu ook zo'n harde groeier is? Ik zit namelijk te twijfelen of ik ze nu al ieder een eigen potje ga geven.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 11 sep 2011 23:56

Het potje waar ze inde winkel in staan is inderdaad meestal aan de kleine kant.

Denk eraan dat je ze verpot in turf en niet in potgrond en steeds regenwater (nooit kraantjeswater) geeft.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 12 sep 2011 00:22

Wat watergeven betreft zit dat wel goed want ik geef al jaren alleen maar regenwater aan al mijn planten. Onlangs nog een regenton aangeschaft die 100 liter groter is dan de vorige ton dus water genoeg. (nu 220 liter)

Enkele maanden terug heb ik de sarracenia en drosera campensis overgepot naar een grotere pot en heb daarbij cocopeat (ecostyle) toegevoegd. Ik had geen blonde turf en aangezien cocopeat nauwelijks voedingsstoffen bevat en zeer luchtig is heb ik de proef op de som genomen met zeer goede resultaten moet ik zeggen. De campensis komt momenteel zelfs in bloei.
Tja, een beetje tegendraads wellicht maar een experimentje is natuurlijk altijd leuk.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 12 sep 2011 17:10

Ja daarom, cocopeat zit ook nauwlijks meststoffen in. Vleesetende planten komen voor op stikstofarme grond. moerasgrond. Voor een luchtige bodem kan je perliet aan toe voegen of veenmos.

D.aliciae is geen harde groeier. De pot waar plant nu in staat is voldoende.
Ik zou de planten lekker laten zitten in de potjes, je beschadigd de planten er alleen maar mee.

Ik heb mijn sarracenia buiten staan in een mengsel van turfstrooisel, perliet en spaghum.
Hier doen ze het heel erg goed op.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 12 sep 2011 18:24

Zijn er van turf bepaalde merken in de winkels verkrijgbaar of is het meer iets wat je per adres gewoon even moet vragen? En zijn er dan nog verschillenden soorten van?
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 12 sep 2011 22:00

Je hebt gewoon tuinturf, cocopeat. Enig verschil is dat cocopeat niet zo zuur is.Vleeseters willen dit juist weer wel.Cocopeat wordt gemaakt van de kokosnoot afval industrie. Gemalen kokosnoot dus.

Turfstrooisel wordt gedrukt en koop je in blokken of tegenwoordig inzakken. Als je dit laat weken heb je een behoorlijke hoeveelheid turf. Er zit wel verschil tussen tuinturf en turfstrooisel! Tuinturf kan meststoffen bevatten!

Turfstrooisel gebruiken ook andere liefhebbers van de carnivora planten. Dit wordt niet bewerkt en de nederlandse zonnedauw groeit hier ook op, wat overgens zwaar beschermd is en je niet mag hebben. Enige nadeel is turfstrooisel (ook tuinturf) uit veengebieden wordt gehaald waardoor deze gebieden steeds kleiner worden.
Al moet ik zeggen dat uit veenmos vanuit de winkel ook af en toe zonnedauw uit komt. Als je dit kletsnat houdt en veel licht, zon geeft.

Planten doen het erg heel erg goed op, maar probeer het is uit!
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 12 sep 2011 22:37

Bedankt voor de info. Het cocopeat verhaal ken ik uiteraard al wel. Ik zal bij het tuincenter wel eens wat turf meenemen.

Enkele weken terug trouwens wat zaden van de drosera aliciae gezaaid maar er gebeurt vrij weinig in de zaaibak. Ik gebruik fungide en ze staan licht en tussen de 20 en 27 graden. Toevallig nog tips?
Carlo

148 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie