Brahea Armata Vs Butia Capitata

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Brahea Armata Vs Butia Capitata

Berichtdoor orinoco op 06 aug 2011 11:37

rob verweij schreef:Na aanleiding van de mooie foto,s van de Butia ben ik even op zoek gegaan naar een nieuwe.Ik kwam uit op Marktplaats als je daar Butia intoets krijg je de meest mooie palmen te zien .Heb er 1 gekocht voor 25 euro echt een plaatje met een super kluit.Dus echt een aanrader.Er staat bij ,zonder tussen handel direct uit italie dump prijs.

Deze advertentie is van "H Palmen outlet" ofwel het voormalige (?) Palmitos Garden.
Zie elders op dit forum.Hoewel er over het een en ander nog steeds veel onduidelijkheid bestaat.
Heeft overigens ook nog Brahea armata aan een schappelijke prijs alsmede enkele andere palmen en exoten zoals Dasylirion.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 07 aug 2011 12:33

kristof p schreef:in het geval van Brahea vs Butia is Brahea onmiskenbaar de winaar en kan veel meer vorst aan. Qua vocht in de winter zitten ze op ong. hetzelfde niveau...beide haten wintervocht.

Hallo Ik zie dat je ook van Koekelare bent, ik denk dat ik mijn brahea in volle grond gewoon met een afdak en mss vliesdoek ga beschermen, zou dit voldoende zijn? Is men eerste jaar met palmen, dus hopelijk ben ik na de winter niet teveel teleur gesteld.
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 07 aug 2011 12:37

heb 2 armata's in de tuin staan. mijn grootste kreeg een afdak vorige winter en de kleinere had geen bescherming...beide hebben het overleefd maar de onbeschermde verloor alle speren en bladeren...komt wel goed terug...afdak is dus de betere optie....

yep, kom uit koekelare.....waar woon jij als ik vragen mag. Ik woon in de pottebezemstraat (de mokker) (huis met de palmen in de voortuin ;) ). je bent altijd welkom om eens een kijkje te komen nemen.

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 07 aug 2011 18:52

kristof p schreef:heb 2 armata's in de tuin staan. mijn grootste kreeg een afdak vorige winter en de kleinere had geen bescherming...beide hebben het overleefd maar de onbeschermde verloor alle speren en bladeren...komt wel goed terug...afdak is dus de betere optie....

yep, kom uit koekelare.....waar woon jij als ik vragen mag. Ik woon in de pottebezemstraat (de mokker) (huis met de palmen in de voortuin ;) ). je bent altijd welkom om eens een kijkje te komen nemen.

gr
Kristof

Ik woon in de oostmeetstraat, baan op zande. Instituut Jolien mss ken je dit (das mijn vriendin)
Dat is toch de straat waar vroeger die centea bank was zeker?

Dus met enkel een afdak is dit goed te doen? Mijne is eindelijk gestopt met bladeren af te stoten na het verplanten. Heb er toch een stuk of 4-5 moeten af doen. Maar is nu al bezig met 4de speer, sinds hij hier staat.
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor erna op 07 aug 2011 19:49

Toch minimum een afdak gebruiken.
De brahea's ( armata en edulis ) doen het hier uitstekend. Volgens mij zijn deze winterharder dan de butia.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 08 aug 2011 19:11

Palm Section schreef:
kristof p schreef:heb 2 armata's in de tuin staan. mijn grootste kreeg een afdak vorige winter en de kleinere had geen bescherming...beide hebben het overleefd maar de onbeschermde verloor alle speren en bladeren...komt wel goed terug...afdak is dus de betere optie....

gr
Kristof

Ik woon in de oostmeetstraat, baan op zande. Instituut Jolien mss ken je dit (das mijn vriendin)
Dat is toch de straat waar vroeger die centea bank was zeker?

Dus met enkel een afdak is dit goed te doen? Mijne is eindelijk gestopt met bladeren af te stoten na het verplanten. Heb er toch een stuk of 4-5 moeten af doen. Maar is nu al bezig met 4de speer, sinds hij hier staat.

ha, ben daar vandaag nog gepaseerd. das zo'n 1,5km van mijn huis...
B. armata doe het prima met een afdak maar als je op zeker wil spelen kan je altijd een lichtslang of iets dergelijks klaarleggen indien je het niet vertrouwd....
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor rob verweij op 17 sep 2011 16:58

Hoi, ja van mij ook een late reactie.Weet je ik heb al 15jaar palmen. En heb vanaf het begin zo me palmen in de grond gestopt..Ik zou zeggen kom een x kijken.Dan kunnen we verder praten.
rob verweij

0 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 17 sep 2011 20:38

Als dat al 15 jaar lukt zonder veel schade mag je niet klagen als ik het zo hoor.
Voor mij is het de eerste winter dusja, is nog een beetje afwachten. Vandaag wel al begonne met afdakjes bouwen voor de brahea en 1 chamaerops de andere die ernaast staat ga ik zo laten en zien wat het geeft, zijn op hetzelfde moment geplant en hebben dezelfde zorgen gehad, dus kan ik eens vergelijken. Zal nog foto's plaatsen.

Heb hier wel foto's van m'n butia die ik gisteren genomen heb, zie toch wel al mooie groei.
En het is nu niet voor te zeggen echt hoogzomer geweest.
Bijlagen
IMG_1621.jpg
IMG_1621.jpg (246.36 KiB) 4156 keer bekeken
IMG_1599.jpg
IMG_1599.jpg (238.26 KiB) 4156 keer bekeken
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Rob op 18 sep 2011 12:22

Ben van nu toch overgestapt op het in containers houden van Butia.
Na er 2 verloren te hebben ondanks bescherming - een capitata en een eriospatha - is het tijd voor bezinning. Ik kon het recentelijk nochtans niet laten er een te kopen, en die staat nu in een 60L container die groot genoeg is voor een paar jaar, en nnog net hanteerbaar is voor me.

De eriospatha die nog altijd in de tuin staat, gaat vermoedelijk de komende winter niet overleven. Ik ga hem wel nog beschermen aangezien er groen blad aan zit, maar mocht ie idd de pijp aan maarten geven, dan komt er op die plek volgend jaar een Trachy van >2m, en beperk ik me tot container-butia. brahea heb ik hier als grote zaailing staan, en die gaan ook in container; een eventueel overschot gaat de grond in compleet met pot, zodat ze er eventueel uit kunnen.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 18 sep 2011 19:37

Hier nog enkele foto's van m'n brahea met afdakje, wanneer het begint te vriezen wordt er noppenfolie rondom gedaan met aan de onderkant een stukje open. En nog wat extra haksel rond de stam. Hopelijk krijg ik hem of haar zo door de winter.
Bijlagen
IMG_1658.jpg
IMG_1658.jpg (246.62 KiB) 4125 keer bekeken
IMG_1661.jpg
IMG_1661.jpg (247.97 KiB) 4125 keer bekeken
IMG_1659.jpg
IMG_1659.jpg (246.51 KiB) 4125 keer bekeken
Palm Section

42 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen