Het werd weer tijd voor een update dus van het weekend foto's gemaakt van de planten die nog hier in het zeer droge land staan

.
Eerst de palmen....
T. fortunei, het blauwe cuprex poeder is nog te zien van afgelopen winter, mede door het vochtige weer heeft deze dit jaar al 35 cm stam aangemaakt.

T. martianus " nepal" heefdt 5 cm stam aangemaakt.

T. sp nova die vorig jaar is aangeplant is ondanks de speerrot behoorlijk aan de groei gegaan.

T. oreophillis is ook weer aan de groei ondanks de speerrot, deze is pas vorige maand weer gaan groeien.

T. latisectus heeft last gehad van bladluis en heeft bijna het hele jaar stil gestaan.

T. kumaon, hier is er een nieuw groeipunt ontstaan omdat de hoofdstam ergens verspert raakte.

T. geminisectus, deze is nu ongeveer 5 jaar oud....volgens mij de langzaamste van alle Trachycarpusen.

T. manipur

T. princeps

Jubaea x Butia eriospatha

Butia acheri deze is dit jaar heel mooi gegroeit, denk mede dankzij het vochtige weer.

Butia paraguayensis van Olivier.

Dan nu de Musa's, deze zijn allen dit jaar behoorlijk gegroeit wat komt door de grondsamenstelling, bemesting en natuurlijk de vele regen die is gevallen.
E. maurelli, deze had ik in april gekregen als 20 cm grote zaailing.

M. burmese blue.

M. itinerans deze had ik op Haps gekregen als 15 cm grote zaailing.

M. cheesemanii waarvan de stam van 2 meter begin dit jaar in elkaar zakte wegens rot, de kleine zwaardpup merkte ik pas vorige week op.

M. cheesemanii ( Anthony) en E. glaucum ( Christophe).

M. sapientum, de pups waren begin dit jaar maar 1 cm.

M. acuminata "wild form" en M. thai black.

M. sikkimensis manipur, deze ging begin dit jaar als 2 stammige de grond in.

M. hookeri, de scheut zag pas het licht in mei en tot nu is dit het resultaat.

M. super dwarf cavendish, denk dat hij volgend jaar gaat bloeien gezien de leeftijd en hoogte van de stam.

M. giant cavendish deze heeft nu 2 meter stam, volgens de prof in Leuven wordt de stam ongeveer 3- 3,5 meter en aan de basis ongeveer 30-35 cm dik, heb nog een lange weg te gaan.

M. goldfinger.

M. grand nian.

M. african rhino horn.

M. st helens hybride, deze scheit komt van een kluit waarvan de hoofdstam is weggerot afgelopen winter.

M. balbisiana.

M. raja puri, valt mij op dat ondanks de kou bestendigheid dit een langzamer groeier is, verglijkbaar met een cavendish soort.

De Musa's uit de conainer van Leuven zijn ook allemaal aan de groei.

De paar overgebleven M. velutina's die ik over heb gehouden van de bos die Chris in mijn handen duwde.

Gr, Ro