door Dejagere op 25 okt 2011 11:51
Als een vijg niet lekker is kan dit verschillende oorzaken hebben.Ofwel nog onrijp,te rijp,vrucht die laat op het seizoen nog gerijpt is maar te weinig warmte of zon gehad heeft,slecht ras,persoonlijke voorkeur voor een bepaalde smaak speelt ook een rol zoals bij appelen de ene lust iets zurige,een ander liefst zoete.Persoonlijk vind ik meestal vijgen van de eerste oogst (juli,aug) het best en vijgen die nu nog afrijpen veel minder lekker.Verder vond ik dit jaar Lisa het lekkerst.Feit blijft dat vijg mijn lievelingsfruit blijft en onmisbaar is om te mengen in zomersalades.Ik raad aan om meerdere rassen aan te schaffen. De beste rassen te behouden (rassen die niet bevallen wegdoen)en daarvan zelf verder stekken te nemen om te kweken. Zo kan je voldoende struiken aanhouden met de lekkerste vruchten en genoeg productie hebben.Je mag niet uit het oog verliezen dat ze erg gezond ,zeer voedzaam volwaardig voedsel zijn dat biologisch te telen is ,wat wil je meer.Ik vind dat veel mensen te weinig zelf een deel van hun voedsel verbouwen terwijl je zelf andere fruitsoorten ook kunt aanplanten die hoge productie hebben.Sommigen klagen over de stijgende voedselprijzen terwijl ze zelf zonder veel moeite een deel zelf kunnen produceren.Terwijl een stek van vijg of druif zelfs niets hoeft te kosten.