Tips vijgenboom kopen

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Tips vijgenboom kopen

Berichtdoor Mul60 op 21 okt 2011 11:52

Hier is ie dan.... in 't voorjaar krijgt die daar meer ruimte...canna gaat weg op die plaats.
En hij wordt serieus getopt.
Bijlagen
sized_Olijfje.jpg
ficus carica brown turkey
sized_Olijfje.jpg (194.06 KiB) 4767 keer bekeken
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor cpo op 21 okt 2011 14:41

oh ja hij is inderdaad heel lang en dun, haha. Ik heb die van mij ook gelijk gesnoeit en hij groeit nu heel mooi met een brede kroon, aangezien ik echt een boom wil hebben heb ik uitlopers onderaan weggehaald, hij staat bij ons dus helemaal vrij in de tuin, wist niet dat ze onder de grond uitlopers krijgen?? komen er dan ook nieuwe vijgenbomen?
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 21 okt 2011 15:11

Als je die uitlopers/takken op de grond er niet afhaalt, zal je wel een struikvorm krijgen...denk ik.
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor cpo op 21 okt 2011 15:16

ah miscommunicatie, de uitlopers aan de onderkant heb ik juist gesnoeit doordat ik een boom wil en geen struik, ik dacht dat je bedoelde dat ie uitlopers ONDER de grond aanmaakte, maar dat is niet zo toch?
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 21 okt 2011 16:38

Nee, aan de wortels/uitlopers onder de grond, daar kom ik niet aan.
Wel ga ik de ruimte voor de wortels behoorlijk inperken door een rhizoombegrenzer. Om een goede groei en rijke oogst te krijgen is het nodig om de wortelruimte te beperken.
En inderdaad de takken net boven de grond gaan er ook af.
Hoe hoog de stam gaat worden dat zie ik in de lente wel.
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor cpo op 21 okt 2011 18:52

Nou die van mij groeit maar lekker zonder wortelbegrenzer, vind voornamelijk het blad mooi en nu hebben we vijgen eraan zitten hoor, maar ik vind ze echt vies, hahaha :roll:
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 21 okt 2011 19:23

cpo schreef:....... we vijgen eraan zitten hoor, maar ik vind ze echt vies, hahaha :roll:

De vorige eigenaar van mijn boompje had ook nog een oudere struik staan met vijgen....(bijna)rijp. Kreeg er eentje om te proeven...was ik blij dat ik net had gezegd dat ik de boom had gekocht alleen vanwege zijn blad en de vruchten erin...maar niet om de vijgen op te eten. Moest er een proeven :shock: :? ....een keer gebeten en toen aan de konijnen daar gegeven. Misschien als ze echt rijp zijn. :?:
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor cpo op 22 okt 2011 09:20

nee dan vind ik ze ook vies, en mijn kippen vinden ze ook niet lekker, hahaha :D :lol:
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor cpo op 25 okt 2011 10:08

Zondag foto's van onze vijg gemaakt en de onderste foto is van het voorjaar 2011, het vroege koude voorjaar heeft ie nog even binnen gestaan, hij is ergens in mei naar buiten gegaan en toen pas flink aan het groeien gegaan.
Bijlagen
23 okt vijg.jpg
23 okt vijg.jpg (104.55 KiB) 4716 keer bekeken
23 okt vijgeblad.jpg
23 okt vijgeblad.jpg (85.5 KiB) 4716 keer bekeken
vijg wacht op het voorjaar maart 2011 klein.jpg
De vijg net aangeschaft in 2010
vijg wacht op het voorjaar maart 2011 klein.jpg (221.48 KiB) 4716 keer bekeken
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 25 okt 2011 11:51

Als een vijg niet lekker is kan dit verschillende oorzaken hebben.Ofwel nog onrijp,te rijp,vrucht die laat op het seizoen nog gerijpt is maar te weinig warmte of zon gehad heeft,slecht ras,persoonlijke voorkeur voor een bepaalde smaak speelt ook een rol zoals bij appelen de ene lust iets zurige,een ander liefst zoete.Persoonlijk vind ik meestal vijgen van de eerste oogst (juli,aug) het best en vijgen die nu nog afrijpen veel minder lekker.Verder vond ik dit jaar Lisa het lekkerst.Feit blijft dat vijg mijn lievelingsfruit blijft en onmisbaar is om te mengen in zomersalades.Ik raad aan om meerdere rassen aan te schaffen. De beste rassen te behouden (rassen die niet bevallen wegdoen)en daarvan zelf verder stekken te nemen om te kweken. Zo kan je voldoende struiken aanhouden met de lekkerste vruchten en genoeg productie hebben.Je mag niet uit het oog verliezen dat ze erg gezond ,zeer voedzaam volwaardig voedsel zijn dat biologisch te telen is ,wat wil je meer.Ik vind dat veel mensen te weinig zelf een deel van hun voedsel verbouwen terwijl je zelf andere fruitsoorten ook kunt aanplanten die hoge productie hebben.Sommigen klagen over de stijgende voedselprijzen terwijl ze zelf zonder veel moeite een deel zelf kunnen produceren.Terwijl een stek van vijg of druif zelfs niets hoeft te kosten.
Dejagere

45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten