Mijn naam is Tijn, 27 jaar. Ben al een zo lang ik me kan herinneren plantengek, vooral bomen. Maar sinds ik in augustus eindelijk een ruim appartement ging huren. Na een krappe studentenkamer ben ik helemaal los gegaan met het verzamelen van mooie planten. Vooral kamerplanten aangezien ik geen tuin heb maar gelukkig wel een mooi balkom op het zuidwesten. Mijn appartement heeft dan ook veel licht met grote ramen 2.50 hoogte.
Maar bof ik even met een lieve vriendin die me mijn gang laat gaan om haar tuin (recht op het zuiden) ook nog eens geweldig mooi te maken...
Mijn collectie exoten tot nu toe in haar tuin (alles volle grond):
- Cordyline australis (net voor het eerst ingepakt in fleece)
- Olijfboompje (al 2,10 meter maar toch nog heel dun)
- Ficus carica
- Trachycarpus fortunei
- Dicksonia antarctica (nog zo klein dat ik hem beschermd heb met een leeg hamburgerbakje)
- Druivenrank (is na 1 jaar 2,50 meter gegroeid door de steun van een rozenstruik)
- Enkele canna's verspreid
- Hebe armstrongii
- Cypressus macrocarpa
- Fargesia rufa (winterhardere bamboe is er bijna niet, zag dat er ook een bamboeforum is, dus...)
Alles behalve de fortunei staat binnen 80 cm van het huis.
Mijn collectie in mijn appartement:
- Phoenix roebelinii (dwergdadelpalm, op de markt gekocht, staat net een maand binnen)
- Vuurkruid (onder de phoenix)
- Tiengebodenplant (ook onder de phoenix)
- Ficus elastica (pas gekocht)
- Yucca elephantipes (8 jaar geleden gered uit de kliko van de buren)
- Nog een olijfboompje (staat nog buiten in een lange smalle kuip, het blijft een balkonnetje natuurlijk, gaat naar binnen als het meer vriest dan dooit)
- Nog een Dicksonia antartica (voor als die in de tuin het niet redt, staat (nog) buiten met plastic beschermd)
- Cyathea brownii (ook nog een zaailingetje, pas gekocht, staat nu binnen en heb daarom ook maar meteen een luchtvochtigheidsmeter gekocht)
- Fargesia murieliae (kan hoop ik het gehele jaar op het balkon staan als hegje, heb glazen balkonrand)
- Verder nog wat cactusjes, vetplantjes en ander klein spul.
Heb pas voor het eerst wat zaad gekocht, namelijk van 2 soorten Trachy's, 'winterharde' eucalyptussen en nog wat ander spul. Dus voorlopig nog genoeg te beleven hier bij mij...