door Rob op 11 dec 2011 23:59
wellicht leuk om een paar correcties/opmerkingen op bovenstaand te doen:
- Butaan bevriest niet bij temperaturen waarbij wij ons nog in leven kunnen houden. In Siberie is het zelfs nog vloeibaar bij 1 bar druk. Wel is butaan vloeibaar en niet gasvormig als het vriest.
Er is hier mogelijk verwarring met tanks die heel veel afname hebben, waardoor de expansie van grote hoeveelheden gas voor een enorme koude-ontwikkeling zorgt en de buitenzijde van de tank flink kan afkoelen - eenzelfde verschijnsel zien we bij vloeibare stikstof tanks, die veelal een bak ijsvorming op de minst geisoleerde punten geven. Op zich zou dit dit geen probleem moeten zijn.
Voor de geinteresseerden: (zgn adiabatische expansie, zie
http://en.wikipedia.org/wiki/Adiabatic_process)
- LPG is een mengsel van Propaan en Butaan,waarbij de samenstelling iets kan varieren (er is zelfs winter en zomer LPG). Als je tank heschikt is voor beide producten afzonderlijk dan zou ik geen seconde twijfelen om er LPG in te mikken.
- Aangezien de kachel voornamelijk 's nachts zal branden, zou ik de meeste voorzicht in act nemen, en alle materialen op zijn minst van een gecertificeerd materiaal nemen, eea door een vakman laten aansluiten en alles 14x checken. Neem vergelijkbare voorzichtigheid in acht als bij een CV installatie -zeker als de garage aanpandig is.
- Mocht het fout gaan, dan denk ik dat mijnheer de verzekeraar weinig geamsueerd zal zijn, en in deze tijd van crisis kon je wel eens met een probleem achterblijven en mogelijk zelfs je buren ook.
Desalnietmin: Als het product is gecertificeerd voor binnenshuis gebruik, gebruik het dan op de daarvoor beschreven wijze, en je bent in mijn ogen okee
08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C