zaadje citrus calamondine

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

zaadje citrus calamondine

Berichtdoor Djeembee op 06 dec 2011 15:43

Dag iedereen!!

Ik heb toch eens besloten om mij te registreren op dit forum :D

Ik heb mijn vakantiejob gedaan in FC-plant, en zo ben ik dit forum op het spoor gekomen.

Ik heb heel wat tropische planten, dus als jullie vragen hebben, mag je mij altijd vragen stellen ;)

Ik heb een Citrus Calamondine gekocht, maar deze heeft na 2 maanden, al zijn blad verloren, hij stond warm in de keuken.

Nu heb ik hem terug ingesnoeid, en hoop ik dat hij nog terugschiet. Maar ik vrees dat hij dood is..Weten jullie hoe je dat kan controleren of zo'n citrus nog leeft?

Toen ik de citrus eens wou inspecteren, zag ik dat er een zaadje (een pit van een vroegere vrucht die aan de plant ging) aan het uitkomen was.

Ik heb dit zaadje verplant, en sinds 2 maanden, is er nog niets verandert aan dit zaadje, het lijkt alsof de nieuwe citrus vast zit in zijn pit..

Hebben jullie hier ervaring mee? Welke tips kan ik toepassen zodanig het jong citrusplantje niet dood gaat.

Het zaadje, staat op een warme (20 graden) en lichte plaats. De aarde is altijd vochtig

groetjes
Djeembee

0 bedankjes

Re: zaadje citrus calamondine

Berichtdoor Djeembee op 06 dec 2011 16:08

dit is een foto ervan ;)
Bijlagen
P1100934.JPG
zaadje calamondine (veronderstel ik toch)
P1100934.JPG (263.68 KiB) 2514 keer bekeken
Djeembee

0 bedankjes

Berichtdoor gerald op 06 dec 2011 16:34

Welkom op het forum. :welkom:

Wat u vraag betreft, de kiemblaadjes kunnen niet uit het zaadje vanwege de luchtvochtigheid.
Als de lucht te droog is heb je dat met bij veel zaden.
Regelmatig licht besproeien houd de zaadrok soepel zodat de blaadjes eruit kunnen.

Groeten
Gerald
gerald

8 bedankjes

Berichtdoor Joeppp op 06 dec 2011 23:11

Hey,
Ik heb er geen oplossing voor, ik heb precies hetzelfde probleem. Ik had mijn calamondin de hele zomer buiten staan, en voordat het begon te vriezen op een onverwarmde slaapkamer gezet en sindsdien vallen er elke dag blaadjes af, er hangt nu bijna niks meer aan. Als iemand weet hoe dit komt wil ik het ook graag weten.
Groeten Joep
Joeppp

0 bedankjes

Berichtdoor Djeembee op 09 dec 2011 10:05

oke, bedankt.

Bedoel je dan met een verstuiver werken?

Het zaadomhulsel is keihard, hopelijk wordt het wordt zachter.

Er is mij verteld dat citrusbomen soms rare kuren hebben, zonder enige reden kunnen ze plots al hun bladeren verliezen.

Meestal omdat ze te nat staan, dus maak zeker dat er gaatjes in de pot zitten, en in de winter niet te veel water geven ;)

grtz.
Djeembee

0 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken