Trachycarpus geminisectus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus geminisectus

Berichtdoor TropiRo op 09 dec 2011 11:31

Dit een Trachycapus geminisectus die nu ongeveer 4 jaar oud is, wat mij opvalt is dat het een zeer trage groeier is en dat hij net zoals de T. princeps een witte onderkant van het blad heeft.

Iemand ook die ervaring van de witte waas? en eventuele vorsbestendigheid?

Afbeelding

Afbeelding

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Re: Trachycarpus geminisectus

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 09 dec 2011 17:22

Dat is al een mooi exemplaartje Ro ! :thumb_up: Veel groter heb ik ze nog niet gezien. Deze soort is ook eentje die op mijn wenslijst staat (deftig exemplaar) ik heb er enkel nog maar drie zaailingen van. Veel meer dan zaden of zaailingen ben ik nog nergens tegengekomen helaas. Blijkbaar dus moeilijk te verkrijgen... :?
Ik heb deze zelf gezaaid en na een half jaar boven de grond is het eerste blaadje nog steeds niet volgroeid ! :roll: Dus idd een erg trage groeier. Zou die meer warmte nodig hebben om te groeien ? Ze staan hier in de living boven de verwarming aan het raam...
Wat ik op internet vind is dat de wax onderaan het blaad vrij normaal is Ro. :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 09 dec 2011 18:19

Ik heb nog een groter exemplaar van een jaar of 3 4 oud maar deze is ook niet veel groter als die op de foto.
Ik had er een omgepot maar die begon eerst te groeien en legde daarna het loodje.
Verder heb ik nog zo'n 50 tweejarige planten en ga deze uit proberen in de volle grond om te zien hoe winterhard ze zijn.
Er zijn niet veel mensen die ze hebben en de zaden waren dit jaar ook erg duur.
RPS heeft ze niet en europalms wel maar erg duur vergeleken met de andere trachys
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor hexina op 10 dec 2011 12:22

ik vind het wel een mooie trachy. En idd ik heb ze nog nooit ergens gezien.
Wel mooie plant hoor Ro :thumb_up:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Herbert op 12 dec 2011 15:48

TropiRo schreef:Dit een Trachycapus geminisectus die nu ongeveer 4 jaar oud is, wat mij opvalt is dat het een zeer trage groeier is en dat hij net zoals de T. princeps een witte onderkant van het blad heeft.

Iemand ook die ervaring van de witte waas? en eventuele vorsbestendigheid?

Afbeelding

Afbeelding

Gr, Ro

Dag Ro,

Die geminisectus is een apart ding. Bij ons zijn ze ook silver aan de onderkant maar er zijn ook exemplaren die dat (nog ???) niet hebben. Misschien net zo iets als de princeps sp. nova and stonegate. Zover ik weet hoeft deze natuurlijk niet alleen voor te komen in Noord Vietnam. Zoals je weet ligt het DNA van oreophilus (Omgeving Changmai , Noord Thailand) heel dicht bij de Trachycarpus sp. manipur (grens bhutan - India). Manipur wordt heeft van nature meer wax, stijver blad en vooral veel eerder de witte wax. Het kan afhankelijk zijn van grondsoort en nog een aantal andere elementen (vooral marblestones doen wonderen). Maar ik kweek ze beide in dezelfde grondsoort dus dna gevoeligheid is er zeker ook !! Misschien weet Gary van Coldpalm er meer van want die heeft kortgeleden ook een soort gelijk plantje ontdekt. Ook kan het niet zo zijn dat de zaden elk jaar van verschillende lokatie komen want heb uit dezelfde lichting jaar verschillende zaailingen. Bijgaand wat foto's. (mijn eerste post dus hoop dat het goed gaat...........met de plaatjes enzo)
Bijlagen
P1030259.JPG
bovenkant blad
P1030259.JPG (175.51 KiB) 5072 keer bekeken
P1030261.JPG
onderkant blad met achtergrond princeps voor kleur
P1030261.JPG (168.15 KiB) 5072 keer bekeken
P1030254.JPG
eigenschap is dat de ongeopende bladeren van zaailingen heel breed moeten zijn (gaat niet om aantal lijntjes op het blad)
P1030254.JPG (165.16 KiB) 5072 keer bekeken
P1030257.JPG
meestal klapt hij als een drietandenvork open
P1030257.JPG (189.97 KiB) 5072 keer bekeken
Herbert
Bedrijven

19 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 dec 2011 07:49

Allereerst :welkom: Herbert op ons geweldige forum :!: Leuk dat je eindelijk ook hier langskomt. Een man met zoveel kennis en ervaring als jij is een grote aanwinst voor ons forum ! :thumb_up:
Je eerste post en foto's zijn gelukt ;)
Bedankt ook daarvoor, details zijn goed te zien en nuttige info :thai:
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 13 dec 2011 21:20

Herbert wat je aangeeft zijn sommige inderdaad geheel groen, zo heb ik hier er ook een paar tussen zitten.

Vorig jaar had ik 2/3 jarige in de volle grond staan maar die had bij -9 graden zware speerrot opgelopen.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 14 dec 2011 17:47

Door dit topic begin ik me eigenlijk meer af te vragen wie er nog allemaal deze Trachy in het bezit heeft en wat hun ervaringen ermee zijn ??

Dus wie heeft deze ook en hoe groot/oud is die al ? Foto's zijn ook meer dan welkom uiteraard ?!! :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Herbert op 14 dec 2011 22:05

TropiRo schreef:Herbert wat je aangeeft zijn sommige inderdaad geheel groen, zo heb ik hier er ook een paar tussen zitten.

Vorig jaar had ik 2/3 jarige in de volle grond staan maar die had bij -9 graden zware speerrot opgelopen.

Denk ook dat je de geminisectus redelijk kunt vergelijken met de oreophilus. Changmai en Noord Vietnam is ongeveer dezelfde lijn en Vietnam ligt aan de kust. Zou hem zeker vanaf -5 gaan vertroelen.

herbert
Herbert
Bedrijven

19 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 16 dec 2011 10:59

Mijn T. oreophilus had inderdaad dezelfde schade opgelopen als de geminisectus, ook de oreophilus vindt ik geen snelle groeier, 3 a 4 bladeren max per jaar.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen