Citrus Limon verliest blad

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Citrus Limon verliest blad

Berichtdoor Djeembee op 29 dec 2011 12:04

Hey,

Ik heb een Citrus limon, ik weet niet welke soort precies. Enkele kenmerken zijn, dat er op de plant vele doornen aanwezig zijn en de citroenen zijn lange tijd groen, pas op het laatste als ze volgroeid zijn, worden ze geel.

Ik heb de citroenplant gekocht begin september, ik heb ze dan verpot in een ruimte in de keuken, grote fout was dat er slecht afwatering was, waardoor de plant wellicht afgetakeld is door lange tijd te nat te staan.

Na een maand of 2 heb ik ze nog eens terug verpot, nu in een gewone pot, ze staat aan het venster, naast een radiator. De plant bleef bladeren verliezen, ze vielen nog 'groen' af, de bladeren verkleuren dus niet echt. Behalve van sommige, daar komen gele randen te voorschijn.

De plant is sinds een paar weken gestabiliseerd, in het begin waren zeker 15 citroenen in de groei, maar slechts 2 raken volgroeid. De plant heeft nu nog bladeren aan de uiteinden van de takken, maar niets meer in het midden.

Weten jullie raad, hoe ik de plant er snel terug bovenop help voordat deze helemaal 'kaal wordt'.

Hetzelfde proces is gebeurd met mijn Calamondin, deze heeft alles verloren, ik heb hem terug ingesnoeid. Hij staat aan het raam in de garage (20 graden). Maar ik weet dus niet of hij nog leeft of niet, hoe kan je dit controleren?

groetjes

Jamie
Bijlagen
28122011037.jpg
28122011037.jpg (100.3 KiB) 10180 keer bekeken
28122011038.jpg
28122011038.jpg (131.71 KiB) 10180 keer bekeken
29122011039.jpg
calamondin ingesnoeid
29122011039.jpg (76.54 KiB) 10180 keer bekeken
Djeembee

0 bedankjes

Re: Citrus Limon verliest blad

Berichtdoor p e t e r op 29 dec 2011 22:46

Hij staat veel te warm.

Citrussen overwinter je best onder de 10° en licht.
Laat hem nog even warm staan tot zijn potgrond droog genoeg is. Daarna verplaats je hem best naar een koele lichte kamer.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Djeembee op 17 jan 2012 16:45

Heeft een citrus niet graag warm?

De potgrond is al redelijk droog, maar hij blijft maar bladeren verliezen :(
Djeembee

0 bedankjes

Berichtdoor marc50 op 23 maart 2012 22:57

Hoi ,

Ik denk dat je een Poncirus Trifoliata gekocht hebt .
Hoogte ongeveer 140-200 m. Bloeiperiode april-mei
Vraagt veel zon en is dus wel degelijk een buitenplant , verdraagt heel veel vorst .
Gedijt dus best buiten in volle grond , en verdraagt niet het veelvuldig verpotten .Wordt ook in kuip gehouden op een beschutte plaats in de tuin ;
De witte bloemen ruiken heerlijk , de citroenen zijn niet eetbaar .
Vraagt in het voorjaar veel voedingsstoffen en een goede gedraineerde grond

Grt

Marc
Djeembee schreef:Hey,

Ik heb een Citrus limon, ik weet niet welke soort precies. Enkele kenmerken zijn, dat er op de plant vele doornen aanwezig zijn en de citroenen zijn lange tijd groen, pas op het laatste als ze volgroeid zijn, worden ze geel.

Ik heb de citroenplant gekocht begin september, ik heb ze dan verpot in een ruimte in de keuken, grote fout was dat er slecht afwatering was, waardoor de plant wellicht afgetakeld is door lange tijd te nat te staan.

Na een maand of 2 heb ik ze nog eens terug verpot, nu in een gewone pot, ze staat aan het venster, naast een radiator. De plant bleef bladeren verliezen, ze vielen nog 'groen' af, de bladeren verkleuren dus niet echt. Behalve van sommige, daar komen gele randen te voorschijn.

De plant is sinds een paar weken gestabiliseerd, in het begin waren zeker 15 citroenen in de groei, maar slechts 2 raken volgroeid. De plant heeft nu nog bladeren aan de uiteinden van de takken, maar niets meer in het midden.

Weten jullie raad, hoe ik de plant er snel terug bovenop help voordat deze helemaal 'kaal wordt'.

Hetzelfde proces is gebeurd met mijn Calamondin, deze heeft alles verloren, ik heb hem terug ingesnoeid. Hij staat aan het raam in de garage (20 graden). Maar ik weet dus niet of hij nog leeft of niet, hoe kan je dit controleren?

groetjes

Jamie
marc50

9 bedankjes

Berichtdoor ick op 26 maart 2012 11:14

Aan de foto's te zien lijkt jamie's plant me zeker geen Poncirus Trifoliata. Het blad ziet er bijvoorbeeld heel anders uit, bestaat niet uit drie delen (trifoliata). Ik denk daarom dat er wel een probleem is met de plant, want de soort waar het hier om gaat –Citrus limon- is in principe niet bladverliezend (hoewel mijn exemplaar 's winters altijd wel een beetje blad laat vallen). Waarschijnlijk is het een combinatie van te warm overwinteren en te natte potgrond. Inderdaad moet de Citrus bij voorkeur koel (onder 10ºC, net boven 0ºC is al goed) en licht overwinteren. De grond moet af en toe begoten worden, zodanig dat die niet uitdroogt, maar ook niet lang nat blijft. Op die manier komt de citrus goed de winter door, da's tenminste mijn ervaring.
Wat de bladval betreft, ik vermoed dat als de plant hierdoor komt, dat vanzelf weer goed komt, op de ogen waar het blad heeft gezeten, zullen nieuwe takken gaan groeien. Je zou dat hier en daar kunnen stimuleren door de tak een stukje te snoeien.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?