Problemen met m'n Strelitzia Reginae

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Problemen met m'n Strelitzia Reginae

Berichtdoor Jeroen op 30 dec 2011 15:23

Hallo Palmvrienden,

Een half jaartje geleden heb ik een Strelitzia Reginae gekocht. Tijdens de koop zaten er verschillende bloemen in maar die waren binnen de kortste keren uitgebloeid. Vervolgens zie ik niets van bloei terugkomen en lijkt het erop of ie het loodje gaat leggen. De bladeren zitten namelijk onder de witte puntjes. Mijn vorige Strelitzia heeft op dezelfde manier het loodje gelegd. Wat doe ik fout en is de plant nog te redden?

De plant staat trouwens in een pot met binnenpot erin. In de binnenpot zitten echter géén gaatjes voor de afwatering maar hydrokorrels.

Vriendelijke groet,

Jeroen

PS: Ik heb foto's gemaakt maar bij het uploaden krijg ik een foutmelding. Kan ik ze wellicht ook per mail sturen?
Jeroen

0 bedankjes

Re: Problemen met m'n Strelitzia Reginae

Berichtdoor Itrme op 30 dec 2011 15:27

In principe zorg ik dat er altijd gaatjes in de pot zitten zelfs als je hydrokorrels gebruikt.
Witte puntjes klinkt als een beestje wat in je plant zit. Zou je een detailfoto kunnen maken?
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 30 dec 2011 15:35

PS: Ik heb foto's gemaakt maar bij het uploaden krijg ik een foutmelding. Kan ik ze wellicht ook per mail sturen?

Probeer je foto's eens met http://www.twooba.com/ te uploaden. Kies vervolgens de forum link en plaats deze hier.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Jeroen op 30 dec 2011 15:38

En dan nu ............., de foto's. ;)
Bijlagen
Strelitzia 004.jpg
Foto 1
Strelitzia 004.jpg (289.39 KiB) 11778 keer bekeken
Strelitzia 005.jpg
Foto 2
Strelitzia 005.jpg (249.14 KiB) 11778 keer bekeken
Jeroen

0 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 30 dec 2011 15:43

Zijn dit vlekken of ziojn dit wollige pluisjes.
Dit lijkt meer op wolluis.

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 30 dec 2011 16:03

Kan je eventueel nog een close-up nemen van zo'n vlekje?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Jeroen op 30 dec 2011 16:17

Hallo Marc en Peter,

Het ziet er niet wollig uit en zo voelt het ook niet aan. Het zijn meer een soort schilvertjes/vliesjes. Je kunt het ook makkelijk eraf wrijven.
Jeroen

0 bedankjes

Berichtdoor paul op 30 dec 2011 17:53

Hallo,
afwatering is een must; dus zeker gaten in de bodem, en geen water laten staan in de buitenpot. Het lijkt inderdaad op wolluis, maar dat is niet erg duidelijk op de foto. Misschien alle bladeren eens schoonvegen met een natte doek en afwachten of die witte plekjes terugkomen. Dan eventueel behandelen. (toch niet iemand met sneeuwspray gespeeld???)
Planten bloeien niet het hele jaar; dus toch nog enkele maanden wachten alvorens nieuwe bloemstengels te verwachten.
Vanaf het ogenblik dat er geen nachtvorst meer te vrezen valt, zou ik de plant een zonnige plek buiten geven.
Veel succes,
Paul
paul

28 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 30 dec 2011 19:07

Hi ,

Dit is een soort witte schildluis , is hardnekkig ,gewoon water helpt niet of een luizen middel ,
ik heb dit ook eens gehad , gebruik het volgende en maak zelf , één liter warm water , doe daar een koffie lepel bruine zeep in , roer het tot het opgelost is , laat afkoelen en doe dan een dopje brandspititus bij , goed omroeren en en met een sponsje de bladeren afwassen ook onderaan , herhaal tot alles weg is ,tegen spiritus kunnen de schildjes van schildluis niet .
Ik gebruik dit zelfgemaakte mengsel voor allerlei luizen en ander ongedierte , is niet giftig en kan ook binnenhuis gebruikt worden

Veel suc 6

http://community.webshots.com/user/asiantjen100

grts

Etienne
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Scriptascripta op 18 okt 2016 12:25

Ik weet dat dit al een oud topic is, maar mijn Strelitzia, die nu nog buiten staat, heeft exact hetzelfde probleem als die van TO. Omdat hier al duidelijke foto's in staan vond ik het onnodig een nieuw topic aan te maken.

Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is en wat er aan te doen is? Ik wil de plant één dezer dagen binnen halen, maar liever niet zonder te weten wat er aan de hand is en wat ik er aan kan doen.

Alvast bedankt!
Scriptascripta

8 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?