Jubaea's

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea's

Berichtdoor s.janssen op 06 jan 2012 23:02

Sjo, Daan een exemplaar om jarloers op te zijn! :applaus:
Dat zal een flinke duit gekost hebben!

Ik merk bij Jubeae van 3 jaar dat magnesium helpt om gele bladeren weg te krijgen.
Op zolder hebben ze 1 nieuw blad ontwikkeld, gaaf! :D
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor floffy op 06 jan 2012 23:23

Het ergst is vocht met lichte vorst voor de speer. Mijn afdak is niet speciaal 4 hardhouten palen met balken voor het dak en daaroverheen 4 mm betonplex. Als het gaat vriezen ( meer dan -4) dicht ik alles af met bubble plastic en als het onder de min 8 komt gaat er jute om de stam met een warmte snoer.

Wat voor voeding/magnesium gebruik je voor de gele bladeren?
Mosten van de palm viel mee, ik had hem toen voor €500 incl. verzenden naar mij vanuit limburg ( maar voor die prijs krijg je ze niet meer van deze grootte ;) )
Ik denk dat ik daar wel mazzel mee had.

Daan
floffy

0 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 07 jan 2012 11:35

Hey Daan magnesium kan je bij elk tuin centrum kopen het zit ook vaak in de betere palmvoeding.
Succes groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor Nody op 07 jan 2012 16:02

Misschien een probleem voor jullie kleinkinderen, maar hoe ga je je Jubaea bechermen als hij 2 meter of hoger is?

Ik ga voor minimale bescherming zodat hij goed afgehard wordt. Alleen wat vliesdoek om het groeipunt als het onder de -10 komt 's nachts en als het strenger vriest dan dooit.

Misschien de eerste 5 jaar inpakken als het onder de -5 komt. Hij moet zich ook kunnen aanpassen aan ons klimaat. Hij ontwikkelt zijn vezels en wortels ook voor het klimaat waar ze in opgroeien en als je een 'nep'-klimaat creëert met droge ingepakte winters dan zal hij zich daar op aanpassen en nooit afharden en zich wapenen tegen onze natte koude winters.

Met het blik op de toekomst dat hij te groot wordt om in te pakken kun je hem het beste niet teveel verwennen is mijn visie. Zodat je op je oude dag niet nog afscheid hoef te nemen van je dikke reus en al die jaren voor niets zijn geweest.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 07 jan 2012 18:02

Nody schreef:Met het blik op de toekomst dat hij te groot wordt om in te pakken kun je hem het beste niet teveel verwennen is mijn visie. Zodat je op je oude dag niet nog afscheid hoef te nemen van je dikke reus en al die jaren voor niets zijn geweest.

Kan ik me zeker iets bij voorstellen. Maar je zou het ook anders kunnen bekijken...
De meeste planten en zeker palmen zijn extra gevoelig voor winterse omstandigheden wanneer ze nog niet volwassen zijn. De mooie bijkomstigheid is dat een palm in dit stadium vaak nog relatief eenvoudig te beschermen is. Dit, in tegenstelling tot een volwassen exemplaar. Deze is op een gegeven moment niet meer te beschermen maar heeft dat dan ook in mindere mate nodig.

Uiteindelijk is het uitplanten van een palm toch altijd een risico In NL of BE. Om de kans op verlies te verkleinen is bescherming gewoon noodzakelijk. Misschien dan niet voor deze winter maar voorgaande 3 zeker wel.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 07 jan 2012 21:09

:welkom: Daan !
Prachtige Jubaea :applaus: Ik zou graag ook eens een meer recentere foto zien van jou Jubaea als het kan ?

Dat is nu eens een maat die ik ook wil kopen se en waar ik al langere tijd naar opzoek ben van Jubaea, maar ze zijn inderdaad in die grote net moeilijker te verkrijgen voor idunno welke reden dan ook :? Ze stoppen meestal op de redelijk dikke ananassen van +- 400euro en dan gaat het ineens naar Jubaea's met al een meter stam en meer voor natuurlijk 1000den euro's :roll:
Ook al met Barteljo gemaild met de vraag voor een Jubaea van rond de 500 euro maar ook daar kunnen ze me niet helpen :(
Zal er ooit wel eens eentje tegenkomen zeker he... :)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 07 jan 2012 22:57

Echt niet normaal de prijzen van zulke grote planten. Bij tropical Centre staan jubaea's voor prijzen van 14,500.00 euro. Dan baal je als deze het niet overleeft!

Ik hou het lekker bij kleinere exemplaren die nog een beetje betaalbaar zijn!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 08 jan 2012 19:55

Prachtige jubaea Daan :thumb_up:
Die heb je idd aan een zeer mooi prijsje kunnen kopen.

:welkom: trouwens
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor floffy op 09 jan 2012 16:53

Zo staat hij er nu bij;
Afbeelding
Afbeelding
De stam is nu 61 cm hoog en 138 cm omtrek (44cm doorsnede) en de hoogte van het hoogste blad is ruim 225 cm.

Als het erg hard gaat vriezen word er aan de buitenzijde van de palen dik noppenfolie geniet.

Daan
floffy

0 bedankjes

Berichtdoor Nody op 09 jan 2012 17:06

@ Daan/floffy

Lijkt meer op een Jubutia. Dat is een kruising tussen Jubaea en Butia.
Dan is bescherming tegen vocht wel eerder nodig.

Vreemd dat men zegt dat Jubaea beter tegen vocht kan dan andere vederpalmen, maar toch gevoeliger is voor speerrot.

Ik moet wel zeggen dat speerrot ook kan gebeuren als je luchtdicht inpakt, waardoor de boel gaat 'broeien', daarom kies ik niet voor tenten en afdakjes. En ook omdat ik daar misschien wel te lui voor ben... :fluiten:

In ieder geval: mooi exemplaar heb je en wens je er veel succes mee! :thumb_up:
Nody

23 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen