fruitvliegjes

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: fruitvliegjes

Berichtdoor Davy op 07 feb 2010 16:05

Of je kan online de Hypoaspis miles bestellen. De roofmijt doet hetzelfde als die aaltjes!

We zijn wel over hetzelfde aan het praten onder de vleesetende planten......
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor alex_1234 op 08 jan 2012 16:54

Ik had ook een tijdje last van fruitvliegjes. Op een dag kocht ik een fles glansspoelmiddel voor de vaatwasser. deze bleek echter gescheurt te zijn, waardoor er geknoeid was met glansspoelmiddel. En raad nu eens wat de fruitvliegjes gingen doen? Deze gingen op het glansspoelmiddel zitten en stierven. Ik weet niet of het uitmaakt maar het was c1000 huismerk.
alex_1234

2 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 08 jan 2012 19:04

Ik ga morgen gelijk een fles halen en zet een bakje neer. maar ik vraag mij af als we zaailingen oppotten we deze aarde niet even in de magnetron konden zetten dit las ik op chilipeper.nl
5 minuten werd geadviseerd ik zeg dit niet tegen mijn vrouw want zij vind dit echt goor.
Groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor alex_1234 op 08 jan 2012 23:08

Ik had een soort van half opgedroogde vlek. ik weet niet of een bakje met vloeibaar glansspoelmiddel ook werkt. Hou ons op de hoogte.
alex_1234

2 bedankjes

Berichtdoor alex_1234 op 09 jan 2012 10:50

Ik heb nu ook last van fruitvliegjes in de kroon van mijn cycas. ik heb er een schoteltje met glansspoelmiddel bij gezet. Ik hou jullie op de hoogte. Stinken doet het spul iniedergeval wel!
alex_1234

2 bedankjes

Berichtdoor alex_1234 op 09 jan 2012 11:03

Ze lijken nu niet van de glansspoelmiddel onder de indruk te zijn. ik ga er een schoteltje met rode wijn met brandspiritus naastzetten. dit heb ik vroeger van mn oma geleerd. ik denk dat dit meer kans maakt.
alex_1234

2 bedankjes

Berichtdoor dimi op 09 jan 2012 14:31

Heb eens ergens gelezen dat je ze ook kan weghouden door een laagje witte zand boven op de potgrond te strooien , hier zouden ze niet door kunnen . Degenen die er in zitten sterven en diegenen met de eitjes kunnen ze er niet in leggen . Heb het wel zelf nog niet geprobeerd . Is niet duur om eens uit te testen als je er last van hebt .

Groeten Dimi
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi

23 bedankjes

Berichtdoor alex_1234 op 09 jan 2012 15:08

De proef met het glansspoelmiddel is niet gelukt. Er was er wel precies 1 in gekomen. Het wijn brandspiritusmengsel had nog minder zin. vreemd genoeg zie ik wel geen vliegjes meer vliegen. misschien zijn ze gestorven door de vreselijke lucht van het glansspoelmiddel waarvan ik zelfs pijn in mijn keel kreeg. Echter zijn er volgens mij tientallen zo niet honderden soorten fruitvliegjes, dus het blijft een kwestie van uitproberen.
alex_1234

2 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 09 jan 2012 15:28

Ik had enig succes met een fles/potje, hierin zat wat zoet vocht en wat wasmiddel er doorheen. Op de top doe je een stukje huishoudfolie waar wat gaatjes inzitten. Vliegjes vliegen erin en kunnen er vervolgens (bijna) niet meer uit.

Let wel, je zal nooit alle vliegjes vangen =/
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 01 feb 2013 14:10

Ik kwam deze topic tegen via Google (Gegoogled op varenrouwmug)

Ik heb 15 uur per dag twee blauwe insecntenlampen aan, heb eerder met gif gespoten en twee keer al een nematodenbehandeling uitgevoerd. Ik heb knoflookpoeder gestrooid, het water geven proberen te beperken... Niets lijkt het op te lossen. Zelfs het trucje met afwasmiddel en folie faalde.

De laatste Nematoden behandeling was nog in januari, het hielp voor een tijdje, maar de populatie is nu alweer enorm aan het groeien. Ik zit vleesetende planten te overwegen... Ben ten einde raad, mn plantjes hebben allemaal groeiachterstand.

Is de Drosera geschikt?
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?