Chamaerops humilis soorten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Chamaerops humilis soorten

Berichtdoor Christophe op 08 dec 2009 01:52

Onlangs vertelde een kweker het volgende tegen me.

Er zouden van nature zeer veel Chamaerops soorten zijn. Deze zijn echter door de jaren heen met elkaar beginnen kruisen. De mens heeft dan door de eeuwen heen het Chamaerops geslacht onderverdeelt in 3 soorten: C. humilis, C. humilis var.Vulcano en C. humilis var. Cerifera.

Ze zijn echter al geruime tijd bezig met de verschillende kruisingen weer zuiver te maken, waarvan er binnenkort eentje van op de markt komt. Een opnieuw ontdekte soort zeg maar :) Hij is nauw verwant aan de Chamaerops humilis var. Vulcano, maar de naam ontgaat me even ... ik vraag het na.

Dit verklaart waarom Chamaerops humilis vaak grote verschillen vertoont. Ik heb bv. een C. humilis die zacht groen is van blad, maar bij Anthony (=lid van forum) zijn de bladeren echt naar het zilvere toe, hoewel het zeker niet om een Chamaerops humilis var. Cerifera gaat. Ook de stammen vertonen vaak grote verschillen.

Weet iemand hier meer over? Of kan er iemand iets meer over vertellen?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Re: Chamaerops humilis soorten

Berichtdoor TropiRo op 08 dec 2009 18:09

Zover ik weet zijn er buiten de 3 meest voorkomende soorten nog de C. microcarpa, C. macrocarpa, C. argentea, C. arborescens en de volgend jaar nieuw aangeboden soort de C. etna star.
De verschillen zitten in enkele stam of meerdere, bladsteel lengte, grote van het blad, lengte van de bladvingers, en de groen tot zilveren kleur maar wat waabij hoort durf ik ook niet te zeggen.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 08 dec 2009 18:51

Etna star :) Dat was de naam waar ik niet op kon komen. ;) Hij zou verwant zijn aan de Chamerops humilis 'Vulcano' ... of heb ik het nu mis. Nu begin ik te twijfelen.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 08 dec 2009 18:56

Als ik het mij goed herinner dan is de C. etna star meer verwant aan de C. cerifera omdat hij puntige bladeren heeft met lange vingers en er zit een wit/ zilveren gloed op.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 08 dec 2009 19:01

Van nature komt de C. cerifera van Marokko. De naam etna star laat in ieder geval vermoeden dat hij net als de C. vulcano zijn oorsprong heeft in Italië (etna vulkaan).

Ben er in ieder geval benieuwd naar ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 08 dec 2009 22:00

Nog 3 maanden wachten en dan weten we het ;)

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor paffeman op 11 dec 2009 23:59

Hoi allemaal,

Een half jaar geleden heb ik wat zaden v/d gewone Chamaerops Humilis (Middellandse zeepalm) en de Chamaerops Humilis Var Cerifera in gewone potgrond gestopt, na 2 dagen de zaden in 't water te weken. Op de foto's zie je de resultaten v/d 3 palmpjes. Ze zijn tot +/- 20 cm hoog inmiddels en hopelijk beginnen ze snel met het 3e blad.

De Var Cerifera versie zou iets beter tegen de kou kunnen, een wat meer zilverkleurig blad hebben(maar bij mij voorlopig nog groen), wind zouden ze ook beter tegen moeten kunnen. Het lijkt mij dus een iets sterkere palm dan de middellandse zeepalm. Verder groeit deze versie wat minder snel en heeft een meer gedrongen uiterlijk.

Groeten Barry
Bijlagen
chamaerops humilis (middellandse zeepalm).jpg
chamaerops humilis (middellandse zeepalm).jpg (82.76 KiB) 4739 keer bekeken
chamaerops humilis (middellandse zeepalm)2.jpg
chamaerops humilis (middellandse zeepalm)2.jpg (86.69 KiB) 4739 keer bekeken
chamaerops humilis var cerifera.jpg
chamaerops humilis var cerifera.jpg (95.09 KiB) 4738 keer bekeken
chamaerops humilis var cerifera 2.jpg
chamaerops humilis var cerifera 2.jpg (90.47 KiB) 4739 keer bekeken
paffeman

0 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 04 jan 2010 21:59

hoi,

de resultaten over de winterhardheid van de cerifera zijn zeer uiteenlopend evenals met gelijk welke andere variteit van de C. humilis. persoonlijk denk ik dat nakomeling van de wat koudere italiaanse plaatsen de meest winterharde exemplaren opleveren.

de cerifera komt uit een kurkdroog klimaat waar het amper vriest. hou al een tijdje de temperaturen in het atlas gebergte in de gaten en ik moet zeggen dat ik er nog geen vorst heb gezien op meer dan 1000m hoogte en +20°C is tijdens de dag doodnormaal op die hoogtes!!! het kan er wel eens koud worden maar dat zal nooit lang duren en het word altijd lekker warm tijdens de dag.

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen