Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor shusui op 16 jan 2012 11:54

Koudste vanacht: -4,5
T act: -0,5

Het was gisterenavond al aan het vriezen , dus heb ik de verlichting maar aangestoken bij degene die het nodig hebben ;) .
Alles is goed wit hier, en ook de vijvers zijn voorzien van een dun laagje ijs.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 16 jan 2012 11:56

Behoorlijk koud hier! Is mijn vijver bevroren terwijl men bij het weerstation in de buurt aangeeft dat het maar -1.8 gevroren heeft daar moet het volgens mij toch een -4 voor zijn geweest om ijs op een wateropervlak te laten bevriezen! Ben blij dat de kachel in de serre aan was en ik de resterende boomvarens van een winterjas voorzien had buiten :fluiten:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 16 jan 2012 11:57

Rob schreef:
Exotic Life schreef:
Rob schreef:Leuk om te zien Robin..alweer dat kleine verschiul. Hier was ie -0.6°.

Vandaag de laatste plantjes de jas aangedaan of binnengezet.
Dit jaar is Robbie precies op tijd :)

Heb de cordies toch beschermd, dinsdag kan alles er weer af. Als het echt koud word dan gaan ze naar binnen.
Enne.... de grote Cycas revoluta van >60 kg versleept.... :fluiten:

Roosendaal west was opmerkelijk kouder dan de rest in onze omgeving. Waarschijnlijk heeft net even een ander factortje een rol gespeeld waardoor dat deel wel onder 0 zakte. Opmerkelijk is ook dat beide stations in Klundert duidelijk met een iets warmere luchtlaag te maken had dan de rest in de omgeving.

Steenbergen (Mijn meting): +0.5
Fijnaart: +0.5
Fijnaart Zuid: +0.5
Klundert: +1.0
Klundert West: +1.6
Oud Gastel: -0.1
Roosendaal: +0.4
Roosendaal West: -0.6

Good old Woensdrecht in open veld en geen belemmering en dus de hele KNMI kaart vertekent, -3.2!

lol, je maakt er echt werk van he.
Ik vermoed overigens dat de kleine verschillen voor een groot deel verklaard dienen te worden uit de microklimaten, de opstellingen etc.
Ik geloof wel in de de nauwkeurigheid van de instrumentatie (binnen 0.5° lijkt me ok).
Van Woensdrecht weten we dat ze een graadje of 2-3 te laag zitten, vanwege hun open veld.
Of zou het iets met die basis te maken hebben?? :fluiten:

Ach, het is een dagelijks werkje voor me, een tweede hobby. En in deze omstandigheden zoals afgelopen nacht met gelijkwaardige condities is het logisch te verklaren dat een Roosendaal iets lager meet als de dorpen een stukje noordelijker. Bergen op Zoom heeft helaas geen stations op hetweeractueel anders hadden we daar ongetwijfeld ook iets lagere waarden gezien.

Woensdrecht is natuurlijk niet per direct fout voor de plek waar de instrumenten staan opgesteld, en zeker in de omliggende polders zal het dan ook best zo koud zijn. De Knmi vertekend echter wel heel erg doordat de meeste van ons in dorpen of steden wonen. De KNMI kaart trekt gewoon de lijnen tussen de officiele stations zoals een Rotterdam. Niet iedereen vind het nodig maar een eigen station levert toch wel vaak nuttige informatie op. Hetweeractueel is daarmee een perfect initiatief waarmee je de gegevens met omliggende stations kan controleren. Afgelopen nacht waren overal gelijkwaardige condities waardoor je de temperatuur perfect kan weerleggen. Echter zoals jezelf ook weet zijn er condities zoals vorig jaar met een sneeuwdek en dergelijke dat ook op korte afstand de verschillen naar enkele graden kunnen lopen. Persoonlijk vind ik de verschillen in West Brabant in hoogzomer en de winterperiode Jan-Feb het grootst.

Hier zijn de metingen van afgelopen nacht, past eigenlijk perfect in het plaatje van afgelopen nacht alleen dan nu iets koeler.

Steenbergen (Mijn meting): -1,0
Fijnaart: -0,7
Fijnaart Zuid: -0,9
Klundert: -0,6
Klundert West: -0,4
Oud Gastel: -0,9
Roosendaal: -1,6
Roosendaal West: -1,5

Dus "eindelijk" mijn eerste vorst van de winter kunnen meten! De temperatuur dook hier pas na middennacht onder 0. Aankomende nacht zie ik het nog wel een tikkeltje kouder worden, dus zal vanmiddag eens het 1 en ander gaan binnenhalen. Zou zonde zijn om in een winter als dit nu nog dingen kapot te laten vriezen. :D
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 16 jan 2012 15:45

Hoi, ik had het over het ijslaagje om 13,00 uur was het nog niet weg, dus ja -1.8c ik geloof er niets van!

Afbeelding

Gr. Eduard.
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor Nody op 16 jan 2012 16:03

Het was vanacht -4,8 C in Nijmegen. Komende nacht wordt hier -6 C voorspeld! :o

Dus voor de exotenlovers uit het oosten van NL en België: Wees gewaarschuwd!
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 16 jan 2012 17:30

EDUARD schreef:Hoi, ik had het over het ijslaagje om 13,00 uur was het nog niet weg, dus ja -1.8c ik geloof er niets van!

Gr. Eduard.

Is dit bericht aan mij, of in zijn algemeenheid? :)
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor johny1981 op 16 jan 2012 18:03

hoi,

moet ik de trachy's ook afdekken als het toch droog blijft , of kunnen ze tegen -5

dank
ach, zei de banaan. ik ben werkelijk echt!
een enkele keer is mijn soort wel eens recht!
johny1981

21 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 16 jan 2012 18:31

Exotic Life schreef:
EDUARD schreef:Hoi, ik had het over het ijslaagje om 13,00 uur was het nog niet weg, dus ja -1.8c ik geloof er niets van!

Gr. Eduard.

Hey Robbin, nee dat stond in het bericht aangegeven voor jou bericht, plaatselijke weerstation! Maar misschien dat jij het weet hoe hard het moet vriezen eer een vijver dichtvriest?
Gr. Eduard.
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 16 jan 2012 20:26

EDUARD schreef:
Exotic Life schreef:

Gr. Eduard.

Hey Robbin, nee dat stond in het bericht aangegeven voor jou bericht, plaatselijke weerstation! Maar misschien dat jij het weet hoe hard het moet vriezen eer een vijver dichtvriest?
Gr. Eduard.

Eduard,

Grofweg bevriest stilstaand water zodra de temperatuur onder 0 graden celcius komt. Al zijn er wat enkele situaties waar dit niet zo hoeft te zijn, wind kan daar een grote rol in spelen. Wind kan zelfs wakken in ijsvloeren blazen als het moet met temperaturen beneden 0 graden. Aangezien gisteren compleet windstil was kan met een graadje vorst prima een ijsvliesje ontstaan in je vijver hoor. Indien dit dan ook nog eens in de schaduw ligt hoeft dit echt niet te verdwijnen met die paar graden die we boven 0 kwamen vandaag.

Of het naburig station nauwkeurig meet en/of representatief is voor je eigen tuin kan ik niet zeggen natuurlijk. Over het algemeen is het wel een feit dat de kaarten die worden gevormd door de officiele KNMI stations kouder weergeven dan het daadwerkelijk in de stads/dorp tuinen zijn. Mensen die in polder wonen zullen dergelijke waarden wel meten. Mooi voorbeeld is het recente onderzoek dat werd gedaan naar de temperatuurverschillen in verschillende delen van Rotterdam. Dit onderzoek vertoonde in sommige situaties verschillen die opliepen tot 8 graden celcius!

De andere situaties met water en bevriezen zijn meer natuurkunding/scheikundig weergelegd en dat gaat wat te hoog boven mijn bol.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor plasta op 16 jan 2012 20:31

Afgelopen nacht in Geleen min temp -1,9 graden, dus dat viel weer reuze mee.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips