Jubaea's

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea's

Berichtdoor Troy op 25 jan 2012 13:47

Jubaea is wel erg gevoelig voor zulke temperatuurswisselingen hoor! zo heb ik een plant van 7 jaar oud van temperaturen rond de 0 naar de huiskamer verplaatst. 3 dagen later zat de speer los.. In het voorjaar liep hij wel weer uit.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 25 jan 2012 14:40

Troy schreef: 3 dagen later zat de speer los.. In het voorjaar liep hij wel weer uit.

Dat is wel het ergste wat je kan overkomen. Gelukkig heeft ie het uiteindelijk toch nog gehaald. Een geforceerde groei door gebrek aan licht is eerder te verwachten. Op zich is dit geen ramp maar dit nieuw gevormde blad zal gevoeliger zijn voor de invloeden straks buiten.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Nody op 25 jan 2012 18:27

Nou, gebrek aan licht zal hij niet krijgen aangezien hij bij achter een raam van 3 x 2,5 meter op het westen en een raam van 1,5 x 2,5 meter op het zuiden komt te staan.

Ik woon namelijk in een gloednieuwe designflat waar alle ramen van bijna vloer tot plafond gaan (1 hoog en geen schaduw van bomen).

Daar staat ook mijn Phoenix en zal daardoor ook zo goed groeien zelfs in deze korte winterdagen.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 25 jan 2012 20:23

Nody schreef:Nou, gebrek aan licht zal hij niet krijgen aangezien hij bij achter een raam van 3 x 2,5 meter op het westen en een raam van 1,5 x 2,5 meter op het zuiden komt te staan.

Ik woon namelijk in een gloednieuwe designflat waar alle ramen van bijna vloer tot plafond gaan
.

Groeien zullen ze zeker, maar dat is juist wat ik probeer te voorkomen hier. Al zou heel het huis van glas zijn, de lichtintensiteit nu is die van de winter. Als je dit combineert met hoge temperaturen zal je plant het licht gaan zoeken en langgerekte slappe groei gaan vertonen. Wanneer je van plan bent de palm voortaan binnen te houden ok... dit wordt ook vaak gedaan met P. roebelinnii, maar als je uiteindelijk weer met de plant naar buiten wilt kun je dit beter voorkomen. Maargoed zoals eerder gezegd, geen ramp de plant zal het overleven alleen niet mooier op worden. En voor een paar weken is het al zeker geen probleem :thumb_up:

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Nody op 25 jan 2012 21:15

Het is maar voor 8 weken hoop ik... :fluiten:

En Jubaea's groeien toch niet snel, dus erg veel 'slappe' groei zal er in die tijd niet gebeuren.
Het voegt ook wel weer mooi twee maanden aan zijn groeiseizoen. Dan zal hij helemaal 'opgestart' zijn als hij in de tuin gaat en als een speer gaan! No pun intended.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 26 jan 2012 20:34

Denk dat de shock wel groot is voor de plant als hij uit die warme kamer komt, en dan met de voetjes in die koude grond moet. Nuja hopelijk ge je er geen nadeel van hebben, en slaat ie idd goed aan ;) en het is natuurlijk maar enkele weken meer! EINDELIJK :thumb_up:
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 26 jan 2012 23:01

Het duurt allemaal weer veel te lang :roll: (a)
Mijn jubaea mogen weer vanaf april na de vorst lekker van zonnetje genieten!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Nody op 26 jan 2012 23:21

s.janssen schreef:Het duurt allemaal weer veel te lang :roll: (a)
Mijn jubaea mogen weer vanaf april na de vorst lekker van zonnetje genieten!

Nou, als er geen ijsdagen voorspelt waren had ik hem buiten laten staan, hoor. Alleen mijn enige mogelijkheid om mijn Jubaea niet volledig in pot te laten bevriezen is door hem binnen in huis te zetten.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 26 jan 2012 23:25

Ik ben misschien dan weer net iets te voorzichtig. Heb vorig jaar een jubaea verloren door wortelrot. Dus deze keer heb ik gekozen vanaf eerste nachtvorst naar binnen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 28 jan 2012 19:16

De mijne staat nog steeds buiten tegen de muur, morgen ga ik er wel vliesdoek rond doen.
Moest het echt te hard beginnen vriezen gaat ie wel naar binnen. Nu kan ie een beetje wennen aan de vorst, om dan HOPELIJK vanaf maart de grond in te gaan. 8-)
Palm Section

42 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen