Magnolia Grandiflora

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Magnolia Grandiflora

Berichtdoor alex78 op 24 jan 2012 19:06

Hoi, onlangs heb ik bij een Magnolia Grandiflora gekocht bij een lokaal tuincentrum, het plantje was niet duur (8 euro voor een +/- 1 meter hoog boompje).
Alleen het probleem is, ik weet verder niet welk soort het is, er staat verder niks anders op het label dan Magnolia grandiflora.
De bedoeling is om er een soort van leiboom van te maken tegen een zuid-muur.
nu is mijn vraag is het wel verstandig om hem van het voorjaar buiten te planten, en zijn alle soorten (semi)winterhard?
Ik kan er zelf niet veel over vinden op het i-net, dus vandaar dat ik het even hier vraag.

mvg en een plaatje van het boompje
Bijlagen
m g f.jpg
m g f.jpg (91.8 KiB) 10656 keer bekeken
alex78

2 bedankjes

Re: Magnolia Grandiflora

Berichtdoor palmgek op 25 jan 2012 09:02

Hoi Alex, mooi boompje en zeker voor dat geld :thumb_up:
Zelf heb ik er geen, maar vind ze wel erg mooi. Hier in de buurt staan meerdere grotere exemplaren. Deze kun je, zeker wanneer ze eenmaal gesetteld zijn beschouwen als winterhard. Jonge exemplaren hebben tijdens de koudste winternachten misschien nog wel iets van bescherming nodig. Maar met de door jouw omschreven standplaats gaat dat zeker goed komen :thumb_up:

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor GeL op 25 jan 2012 11:13

Als er niks anders bij staat dan heb je de soort, Magnolia grandiflora. Voor 8 Euro kan je echt niet klagen. Heb er vorige maand ook één gekocht van 2m voor ongev. 40 EUR. Deze is wel al heel bossig en staat vol bloemknoppen, de contrasterende bruine onderkant van de bladeren is gewoon prachtig. Die van mij is ook een gewone Magnoli grandiflora, de soort dus, hij staat nog in een pot in de verwarmde serre( 5~10°C).

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor alex78 op 25 jan 2012 15:22

Bedankt voor de tips.
Ik heb hem ook nog koel en binnen staan,
even februari afwachten en dan maar buiten uitplanten.

grt
alex78

2 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 25 jan 2012 16:48

Ik heb al jaren een boom in de tuin staan en deze heeft de vorige 'killer'- winters goed overleefd, zonder bescherming. Enkel bij de winter met temp. tot -20°C. had hij enkele nieuwe scheuten die ingevroren waren (wat enkele maanden nadien al niet meer te zien was). Je moet er bij het uitplanten wel rekening mee houden dat, wanneer de plant zich goed voelt, deze wel erg explosief kan groeien (het zijn niet enkel de bloemen die 'grandi' worden). Gelukkig verdraagt de boom goed snoei.
Peter
Magno.JPG
Magno.JPG (63.57 KiB) 10595 keer bekeken
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor shusui op 25 jan 2012 20:31

Is de plant geënt ? Zo ja heb je waarschijnlijk een varieteit (al dan niet een goede)
Als je geen enting ziet is de plant een zaailing, en dan kan je vanalles hebben...
Ofwel is hij gestekt, maar dat is vrij moeilijk en wordt niet op grote schaal gedaan.

In winterhardheid zit zeer veel verschil afhankelijk van de var.
De beste variëteiten zijn : Ajeral (wordt niet heel groot, dubbele bloem, zelden aan te komen, selectie van Bokrijk) North, Victoria (wordt heel snel , heel groot), Exmouth
Deze hadden geen schade na -20.

Minder goede voor de koude regio's:
Treveyi , Edith Bouge , Goliath: hadden bladschade. Treveyi was zelfs volledig afgevroren na de -20 (was een struik van 2-3m hoog!)

En zoals Peter al zegt: ze worden groot.
Arboretum Bokrijk is zeker een aanrader om eens te bezoeken als je deze planten in volwassen toestand wil zien (vooral rond het groene huis staan veel soorten)

In de bambuseraie in Anduze staan ook verschillende enorme exemplaren waaronder de grootste van Europa ,26m hoog.

Zie foto's:
http://gardenbreizh.org/photos/patj/photo-484928.html

http://gardenbreizh.org/photos/ginnie/photo-111088.html

http://gardenbreizh.org/photos/patj/photo-485663.html

Gr,
sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor GeL op 25 jan 2012 21:18

Dag Sven,
Bedankt voor de uitleg. Ik ben net even in de serre gaan checken, de mijne is waarschijnlijk kort bij de grond geënt (op 10cm), nog moeilijk te zien maar er zit wel een verdikking en de eerste zijtak-aanzetten zitten er niet ver boven met trouwens snoeiwonden om daar een betere vertakking te verkrijgen, dus wellicht geënt.
't Zal eerder moeilijk worden om uit te maken welke variëteit het is, Edith Bouge in ieder geval niet, die heeft dacht ik een groene bladonderkant. Het kan natuurlijk toch nog gewoon de soort zijn, zo was hij trouwens ook gelabeld. Fingers crossed.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor alex78 op 26 jan 2012 19:57

Ik heb ook even gekeken, die van mij is ook geënt (op +/- 15 cm hoogte).
Onder de ent zit trouwens ook nog een flinke uitloper, mischien laat ik die ook wel even zitten om te zien wat er uit komt, kan hem na een jaartje nog altijd er af snoeien.
alex78

2 bedankjes

Berichtdoor dirkp op 20 feb 2012 22:39

Ik heb hier ook ene staan . Die staat er nu een jaar of 4 denk ik en is ongeveer 3 meter hoog nu.
bij aankoop was hij max 50 cm.
Heeft helemaal geen last van de vorst gehad .
Ik weet ook niet welke var het is stond gewoon mag grandiflora op en komt van pelckmans.
dirkp

2 bedankjes

Berichtdoor clasien op 03 aug 2013 16:57

Hoi, wij hebben in onze tuin (Montélimar - Drôme Provencale), 3 Magnolia's Grandiflora staan. Volgens de overlevering is de oudste pakweg 155 jaar oud. Twee anderen zijn iets jonger, maar zeker 120 jaar oud.

Doordat wij in Februari best wel kou kunnen hebben, hier in de Provence (afgelopen februari was het -15 graden voor een week) kan ik zeggen dat deze boom best wel wat vorst kunnen hebben. Sommige bladeren waren wat ingevroren, maar aangezien hij in April alle blad eraf gooid zodra het nieuwe blad zich gaat vertonen, is er geen enkel probleem. De bloemen verschijnen pas in juni, dus ook daar geen enkel kans op vorstschade.
De bomen zijn nu pakweg 25 meter hoog, en de kruin is zeker zo breed, dus let er even op waar je hem plant... ;-)
clasien

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken