UPDATE Phoenix Roebelenii!!! oppotten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

UPDATE Phoenix Roebelenii!!! oppotten

Berichtdoor gineu18 op 05 feb 2012 16:04

goede dag ik was laatst boodschappen aan het doen bij vomar.
op dat moment kwamen er karren vol Phoenix Roebelinii binnen rijden.
ze waren afgeprijsd van 40 euro naar 20 euro ik dacht dat heb ik er wel voor over.
zeker omdat ik eerste keus had heb de dikste van allemaal genomen en het rechtst.
ik ga hem afrekenen en kassameisje zegt dat word dan 6 euro ik zo huh hier staat 20 euro?
zij zegt deze computer slaat 6 euro aan ze zegt nou dan krijg je hem ook voor 6 euro :o
ik ben er harstikke blij mee:)
maar ik heb wel vragen erover hoe je hem het best kan verzorgen en welke manieren goed zijn om de groei te bevorderen.
en of het een redelijk snelle groeier is? aangezien hij de maximale breedte heeft gehaald.
mijn moeder heeft er ook 1tje maar bij haar zat een uitgedroogde bloem stengel op.
waneer gaan deze palmen bloeien?
als mijn moeder bijv een vrouwtje heb ik een mannetje heb is het dan makkelijk om zaad van te krijgen? door hem zelf te bestuiven?
als ik zaad gewonnen heb is deze dan makelijk te kiemen?
als ze uitkomen hoe lang duut het voordat het al een stammetje heeft?
iemand ervaring met deze palm?
ik wil ook weten waneer ik hem mag verpotten want zn wortels groeien aan alle kante eruit.
hij staat heel strak in zn pot en zijn deze wortels sterk of moet je egt uiterst voorzichtig behandelen net zoals een trachycarpus fortunei?
ik heb foto,s van gemaakt hier komt ie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gineu18 op 04 maart 2012 16:40, in totaal 1 keer bewerkt.
ik kan niet wachten dat het weer zomer is EXO-MUSA.
gineu18

5 bedankjes

Re: Phoenix Roebelinii!!!

Berichtdoor gineu18 op 05 feb 2012 16:29

stam gemeten 34 centimeter:)
gineu18

5 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 05 feb 2012 16:41

En dat voor 6 euro :shock: das echt een super koopje!
Veel succes ermee.
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 feb 2012 18:07

Dat is inderdaad een mooi koopje Chris ! :thumb_up: Ik zou er direct 10 ofzo kopen voor dat geld :P
Soit, een paar antwoorden op je vele vraagjes...
Het is een redelijk snelle groeier maar dan in palm termen he, verwacht dus geen bananenspeed ofzo ! ;) De roebelinii is wel niet geschikt voor de volle grond hier in ons klimaat. Veel vorst kan die niet hebben, zo goed als geen. Het is dus meer een kamer palm en doet het binnen dus ook goed. In de zomer kan die buiten gezet worden en dan heeft die graag veel water. Een schaal eronder en constant in het water is ideaal ! Niet in de volle hete zon zetten maar eerder in de halfschaduw. Die uitgedroogde bloemstengel bij je moeder mag ze eraf knippen hoor. Hij kan dus al bloeien op die leeftijd.
Verpotten mag je nu doen maar je moet inderdaad voorzichtig zijn met de wortels, dat geld trouwens voor elke palm ! Hoe doe je dat het beste en gemakkelijkste....neem de grotere pot en vul die met een goed gedraineerde grond mix. Haal de huidige pot voorzichtig van de palm en probeer zo weinig mogelijk wortels te beschadigen of aan te raken. Zet de palm dan even opzij en met de pot die eraf komt druk je die in de aarde in de nieuwe pot. Zo krijg je de perfecte vorm in het zand waar de kluit dan mooi in past. Pot er terug uit natuurlijk en dan de boom er in. Wat zachtjes aandrukken en zand aanvullen en klaar. Beetje water geven maar niet teveel, het is en blijft winter !
Voor de rest zou ik zeggen geniet ervan Chris ! :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 05 feb 2012 23:19

sjo dat zijn inderdaad erg mooie koopjes!!
Voor die prijs zie je de roebelinii hier niet helaas!!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 05 feb 2012 23:47

Wauw, ik denk dat dit wel eens 60€ zou kunnen geweest zijn, hangt van de winkel af. Doorgaans tussen 30-60+€.

Nou, veel plezier ermee zou ik zeggen :thumb_up:
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor gineu18 op 06 feb 2012 00:01

het was dat ik op de fiets was :roll:
maar ik dacht wauw 6 euro:P hm misch moet ik er nog 1 kopen.
en hopen dat die computer weer 6 euro aangeeft.
maar ik denk het niet hoor die zal wel weer 20 euro zijn.
20 euro is ook helemaal niet gek normaal zijn ze tegen de 50 euro:P
als ik er ooit nog 1 aanschaf dan wil ik eerst weten of ik mannetje of vrouwtje heb want lijkt me egt vett om zelf te kweken :mrgreen:
gineu18

5 bedankjes

Berichtdoor gineu18 op 06 feb 2012 00:08

ik lees hier op forum berichten dat bij hun al bloeien met 25 cm stam die van mijn is 34 centimeter dat zou betekenen dat ik volgend jaar bloemen kan verwachten of gaat dat niet zo gemakelijk?
gineu18

5 bedankjes

Berichtdoor Nody op 06 feb 2012 01:53

Mooi exemplaar met een mooie stevige basis voor de stam. Ik zou hem absoluut verpotten in een pot met zeker 3 x de stamdiameter en eentje die lekker diep is.

Vorige lente heb ik er ook een gekocht en had 40 cm stam (zie mijn avatar). Ik heb hem voor maar 15 euro op de markt kunnen kopen. :fluiten:
Hij heeft nog niet gebloeid. Zal nog wel een jaar duren aangezien ze meestal in de winter bloeien.

Veel plezier ermee. Ze groeien lekker door als je ze 's winters op kamertemperatuur zet (ze kunnen geen vorst hebben), maar verwacht vooral in de zomer veel groei. De mijne heeft in het 'buitenseizoen' zo'n 5-6 nieuwe bladeren 'uitgekotst'. :mrgreen:
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor gineu18 op 06 feb 2012 03:03

he nody jij heb ook mooie zaken gedaan:D 6 centimeter stam meer:P buiten seizoen 5a 6 bladeren ok.
hoeveel bladeren maken ze als het zomer is? en hoe veel centimeter stam kan je per jaar verwachten van een gezonde roebelinii?
ik ga hem binnen kort verpotten er is laatst een hele grote musa cavendish overleden die kuip heb ik nu over of is dat te groot voor de palm?

op foto ziet hij er klein uit maar dat is hij niet
Afbeelding
Afbeelding
gineu18

5 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen